Som spokojný s podmienkami, aké sú v Bielorusku vytvorené pre podnikanie. Sú také isté, ako hocikde na Západe, tvrdí Bajko.
Spoločnosť Conte Spa sa pod vaším vedením vypracovala na jedného z najväčších producentov spotrebných tovarov v regióne strednej a východnej Európy. Ktorý váš výrobok sa najlepšie predáva?
Naším najúspešnejším produktom sú pančušky a pančuchové nohavičky. V tejto produktovej oblasti máme najsilnejšiu pozíciu na trhu v celom regióne. Dbáme na to, aby sme svojim klientom ponúkali výrobky vždy len s tou najvyššou kvalitou.
Snažíte sa rozširovať svoje exportné trhy?
Samozrejme, tovary vyvážame aj do zahraničia a máme záujem naše exporty ešte zvyšovať. V poslednom čase sme napríklad kúpili distribučnú spoločnosť vo Francúzsku. Teraz sa naše produkty predávajú v Paríži a v ďalších francúzskych mestách.
Celkovo vyvážate produkty do troch desiatok krajín. Ktorý trh je pre vás najvýznamnejší?
Najdôležitejším exportným trhom, samozrejme okrem domáceho Bieloruska, je pre nás Rusko. Podstatné sú aj Ukrajina a Kazachstan či ďalšie krajiny bývalého Sovietskeho zväzu ako Lotyšsko alebo Estónsko. Mimo postsovietskeho priestoru máme dobré predaje aj v niektorých ďalších európskych krajinách, kde je o naše výrobky záujem.
Exportujete aj mimo Európy?
Áno, v Severnej Amerike máme dodávky do Kanady a Spojených štátov. Vyvážame aj do Ázie. Naše produkty v súčasnosti kupujú ľudia napríklad vo Vietname. Vyvážali sme aj do Singapuru. Čo sa týka Blízkeho východu, exportujeme do Izraela, Bahrajnu alebo Spojených arabských emirátov. Na iné kontinenty sa v najbližšej budúcnosti nechystáme. Do Afriky momentálne žiadne dodávky nerobíme a pravdepodobne ich nebudeme na miestne trhy vyvážať ani v budúcnosti, keďže je tam príliš teplo.
Koľko ľudí zamestnávate doma a v zahraničí?
V našej fabrike v bieloruskom meste Grodno pracuje 2 400 ľudí. Ak však zarátame všetkých, ktorých zamestnávame aj v distribučnej sieti v rôznych krajinách, tak celkový počet zamestnancov dosahuje viac ako štyritisíc ľudí.
Okrem domácej krajiny vlastníte distribučné spoločnosti aj v iných štátoch?
Áno, popri Francúzsku máme distribučné spoločnosti aj v Poľsku a v republikách postsovietskeho priestoru.
Predávate výrobky aj na Slovensku?
Áno, v súčasnosti máme so Slovenskom dokonca hneď niekoľko obchodných kontaktov, aj keď celkový objem nášho dovozu do vašej krajiny nie je veľmi veľký. Viem napríklad o tom, že jedna slovenská spoločnosť nakupuje produkty v našej poľskej distribučnej firme a dováža ich do vašej krajiny.
O aké produkty značky Conte majú Slováci najväčší záujem?
Jednoznačne sú to pančuchy a pančuchové nohavičky z našej produkcie.
Pre mnohé firmy sú kľúčom k úspechu inovácie. Ktoré oblasti sa snažíte modernizovať vy?
Inovácie majú v našej spoločnosti viacero rozdielnych významov. Ak si pod nimi predstavujeme zmeny produktov k lepšiemu, tak spoločne s našimi dodávateľmi pracujeme na zlepšení kvality materiálov. Nadviazali sme tiež spoluprácu s dodávateľmi výrobných strojov zameranú na zlepšenie výkonu a technologickej kvality týchto zariadení. V neposlednom rade pracujeme na zlepšení logistiky. Vyvíjame softvér, aby sme sa zdokonalili aj v tomto smere. No a v obchodnom styku je to zlepšenie business to business platformy a možností online obchodovania.
Na ktorý svoj úspech ste vy osobne najviac hrdý?
Pravdepodobne na to, že sa nám spolu s bratom Dmitrijom podarilo vybudovať globálnu značku, ktorú poznajú ľudia v desiatkach krajín. Keď sme pred 20 rokmi v Grodne začínali ako rodinný podnik, tak mi ani nenapadlo, že by sme niečo také mohli dokázať.
Podieľate sa vy osobne na vývoji nových produktov?
Ja síce nie, ale môj brat sa tým zaoberá. Čo sa týka pracovného výkonu, ja sa na 100 percent venujem manažérskym povinnostiam a riadeniu podniku.
Ako ste spokojní s podmienkami pre podnikateľov v Bielorusku? Máte nejaké odporúčania pre vládu, čo by mala v obchodnom prostredí zlepšiť?
Samozrejme, na dosiahnutie dokonalosti neexistujú žiadne hranice. Stále je čo zlepšovať. Nie je možné dosiahnuť stav, aby sa už veci vôbec nedali zdokonaliť. Ale ja osobne som spokojný s podmienkami, aké sú v Bielorusku vytvorené pre podnikanie. Sú také isté ako hocikde na Západe. Som šťastný, že žijem v Bielorusku. Nechcel by som žiť napríklad tu, v Monaku (úsmev).
Európska únia vlani zrušila časť ekonomických sankcií, ktoré predtým uvalila na Bielorusko. Pomohol tento krok nejako vášmu biznisu?
Sankcie, ktoré spomínate, sa v skutočnosti nášho biznisu žiadnym spôsobom nedotkli. Dokonca sa dá povedať, že keby tieto opatrenia trvali aj naďalej, tak by sa nám podnikalo lepšie. Samozrejme, len žartujem (úsmev).
Môžete prezradiť váš recept na úspech, vďaka ktorému ste sa vypracovali z úplného začiatku na absolútny vrchol v biznise?
Keď sme s bratom pred 20 rokmi rozbiehali náš vlastný biznis, začínali sme iba s dvoma strojmi. Dnes vlastníme dvetisíc moderných zariadení. Máme postavenú najväčšiu výrobnú fabriku na území bývalého Sovietskeho zväzu. A recept na úspech? Jednoznačne je to tímová hra. Náš otec bol hudobníkom, môj brat je bubeníkom a ja som zase hrával na klavíri. Vďaka vzájomnej súhre sa nám podarilo vybudovať takúto veľkú spoločnosť od úplného štartu, prakticky od nuly. Začínali sme pritom bez akýchkoľvek technológií alebo špeciálnych znalostí týkajúcich sa tohto odvetvia.
Ako by znela vaša rada pre tých, ktorí by chceli zopakovať úspech Conte Spa?
Mojou hlavnou radou adresovanou mladým začínajúcim podnikateľom by bolo to, aby si vytýčili jasný cieľ a mali vôľu aj odhodlanie dosiahnuť ho. Úspech totiž závisí od energie a vášne, akú podnikateľ má a využíva ju na ceste za svojím cieľom. Je to práve sila vôle, ktorá pomáha ľuďom, aby prekonali všetky prekážky a ťažkosti na ceste k splneniu ich snov.
Kto je Valentin Bajko
Spoločnosť Conte Spa založil pred 20 rokmi v malom bieloruskom mestečku. Situácia v postsovietskom období mu pomohla dostať sa k veľkým obchodným príležitostiam, keď trh nebol ešte taký nasýtený ako dnes. Vďaka svojmu odhodlaniu sa stal jedným z najväčším výrobcov spotrebného tovaru v domácej krajine. Je aktuálnym bieloruským EY podnikateľom roka.
Fakte o firme Conte Spa
Patrí medzi popredných producentov pančušiek a ďalších tovarov nielen v Európe, ale po celom svete. Každý deň kupuje takmer pol milióna spotrebiteľov produkty značky Conte, ktoré firma vyváža do 30 krajín sveta. Spoločnosť neustále hľadá nové podnikateľské impulzy. Jej plány zahŕňajú zvyšovanie rastu v Spojených štátoch, západnej Európe a Izraeli.
Valentin Bajko (vľavo, s bieloruským predstaviteľom EY Kirillom Karabanovom) sa zúčastnil na júnovom vyhlásení Svetového EY podnikateľa roka v Monaku.EY
StoryEditor
Bieloruský pančuškový kráľ: Za úspech vďačím najmä tímovej hre
Zakladateľ a spolumajiteľ spoločnosti Conte Spa a aktuálny bieloruský EY podnikateľ roka Valentin Bajko pre HN.
1.