Ako sme vás informovali, výskum 1. Lekárskej fakulty Univerzity Karlovej v Prahe odkryl skutočné požiadavky českých pacientov na telemedicínu. Ako informovala fakulta na svojej stránke, českému zdravotníctvu doteraz chýbal strategický dokument k telemedicíne.
Slovenskí pacienti ocenili počas pandémie najmä rýchle rozšírenie elektronického receptu. Iné služby telemedicíny neboli zo strany poskytovateľov ponúkané.
Rezort zdravotníctva má už pripravovať pilotný projekt te-Zdravie, ktorý by mal vytvoriť základ pre telemedicínu u nás.
České pacientske organizácie nedávno predstavili stratégiu rozvoja telemedicínskych služieb pohľadom pacientov, ktorá vznikla v spolupráci s 1. Lekárskou fakultou Univerzity Karlovej (1. LF UK) a za podpory Asociácie inovatívneho farmaceutického priemyslu (AIFP).
Ako informovala 1. Lekárska fakulta Univerzity Karlovej (1. LF UK) na svojej stránke, pacientske organizácie načrtli, v rámci tzv. Pacientskeho desatora kľúčové otázky, ktoré chcú v súvislosti s telemedicínou riešiť.
Pacientske desatoro
„Pacienti potrebujú istotu, že sú citlivé dáta o ich zdravotnom stave zabezpečené a že ich lekár na diaľku lieči rovnako dobre, ako by boli u neho v ordinácii. Potrebujú tiež ľahko zistiť, či ich lekár poskytuje telemedicínske služby. Požadujú funkčné rezervačné systémy a nechápu, prečo im lekár neberie telefón alebo prečo musia na vyšetrenie čakať,“ citovala fakulta z desatora.
Pacientov zaujíma, kam odchádzajú dáta napríklad z ich glukomeru a kto všetko sa k nim dostane. Tiež majú obavu, že nedokážu lekárovi podať správne informácie o svojom stave.
Zdravotnícki pracovníci aj pacienti budú, podľa Pacientskeho desatora, potrebovať prípravu v efektívnej digitálnej komunikácii. K tomu im majú pomôcť štruktúrované dotazníky pred aj pri vyšetrení a užívateľské návody.
Niektorí pacienti sa navyše obávajú, že prídu o možnosť navštíviť lekára v ordinácii. Nie sú si tiež istí, ako sa budú môcť na diaľku rozhodovať, napríklad či budú môcť liečbu odmietnuť. To by mohol vyriešiť napríklad jednotný štandard pre pacientsky súhlas.
V rámci ochrany súkromia, pacientov zaujíma, ako si lekár na diaľku overí ich totožnosť a či ich pri takejto forme vyšetrenia bude môcť sprevádzať napríklad člen rodiny.
„Pre pacientov je i kľúčové, ktoré telemedicínske výkony bude hradiť poisťovňa a či si prípadne budú môcť za službu priplatiť, aby nemuseli vážiť cestu do ordinácie. Zdravotný systém by mal poskytovateľa motivovať k telemedicínskym službám a zachovať dos...
Zostáva vám 85% na dočítanie.