Trh s repasovanými smartfónmi neustále rastie, pričom medzi rokmi 2022 až 2027 sa odhaduje ročné tempo rastu až na 10,23 %. Ide o dôležité číslo, ktoré dokazuje, že spotrebitelia sa čoraz viac sústredia na zodpovedné a udržateľné rozhodnutia. Swappie, fínsky scale-up, ktorý vykupuje, repasuje a predáva iPhony, do tohto kontextu dokonale zapadá svojím poslaním urobiť z repasovaných smartfón čoraz žiadanejšiu a dostupnejšiu voľbu. Aby spoločnosť Swappie zistila, ako to vyzerá na slovenskom trhu, skúmala preferencie spotrebiteľov vo vzťahu k repasovaným smartfónom, pričom sa zamerala na ich spotrebiteľské návyky.
Nákup smartfónov online: zaužívaný zvyk
Štúdia realizovaná spoločnosťou Kantar poukazuje na to, že nákupy cez internet, dokonca aj v prípade smartfónov, sú dnes už bežnou praxou: v skutočnosti by 61 % respondentov zvažovalo nákup zariadenia cez internet. Tento trend je najvýraznejší v Trnavskom (69 %) Banskobystrickom (63 %) a Nitrianskom (62 %) kraji, a týka sa najmä mladších vekových skupín od 18 do 34 rokov.
Keď spotrebitelia zvažujú kúpu repasovaného zariadenia online, medzi kľúčové aspekty pre nich patrí finančná úspora a fakt, že kvalita repasovaného smartfónu je porovnateľná s kvalitou nového zariadenia. Spotrebitelia si tiež uvedomujú, že výber repasovaného smartfónu namiesto nového je udržateľnou voľbou, pretože rešpektuje životné prostredie a podporuje cirkulárnu ekonomiku.
Predaj smartfónu: prekážka, ktorú treba prekonať
Kým kúpu smartfónu online zvažuje veľká časť Slovákov, pokiaľ ide o predaj smartfónu, situácia je opačná: zatiaľ čo viac ako tretina respondentov by zvážila predaj smartfónu online i v kamenných predajniach, až 59 % uviedlo, že nemá záujem o predaj svojho zariadenia. Iba 22 % respondentov svoj starý smartfón niekedy predalo, zatiaľ čo viac ako polovica (68 %) si ho radšej ponechala ako záložný telefón pre prípad, že by ten hlavný náhle prestal fungovať. Väčšina respondentov pritom uviedla, že záložné zariadenia v skutočnosti už nikdy nepoužívali.
Slováci, ktorí majú stále zábrany pri predaji svojho zariadenia, pochádzajú najmä zo západného Slovenska, predovšetkým z Trenčianskeho (63 %), Bratislavského (62 %) a Nitrianskeho (61 %) kraja a patria do vekovej skupiny staršej ako 45 a 55 rokov.
Swappie na slovenskom trhu
„Súčasťou poslania spoločnosti Swappie je pomáhať spotrebiteľom robiť uvedomelé a zodpovedné rozhodnutia. Prostredníctvom nákupu a predaja repasovaných iPhonov sa snažíme podporovať udržateľnejší životný štýl a prispievať k prechodu na cirkulárnu ekonomiku," povedala Michaela Mackovičová, Country Manager pre Česko a Slovensko Czechia v spoločnosti Swappie. „Na slovenskom trhu stále existujú bariéry, ktoré je potrebné prekonať, pokiaľ ide o repasované smartfóny: je potrebné používateľov vzdelávať o benefitoch, ktoré repasovanie prináša; a poskytnúť im profesionálne a spoľahlivé služby, ktoré pri nákupe a predaji smartfónov spoločnosti ako Swappie ponúkajú.“