StoryEditor

YouTube v čase pandémie: Koncert Andrea Bocelliho, najväčší náboženský priamy prenos aj vyhľadávanie zdravotných informácií

05.03.2021, 06:20
Autor:
pzpz
Prinášame globálne štatistiky a zaujímavosti.

YouTube patriaci spoločnosti Google, ktorej materskou firmou je Alphabet má v čase celosvetovej pandémie dôležitú rolu.

Už je to rok, čo pandémia zasiahla súkromný aj pracovný život nielen Slovákov.  Technológie a online svet nám pomáhali vo viacerých smeroch sa upokojiť, pozdvihnúť náladu a taktiež suplovali niektoré ľudské potreby.

Pomocou platformy YouTube používatelia hľadali aktuálne a dôveryhodné informácie a snažili sa pochopiť, čo koronavírus vlastne je. Služba im poskytla dôležité informácie, a odkazovala na autoritatívne zdroje ako Svetovú zdravotnícku organizáciu (WHO), na Slovensku na stránky Úradu verejného zdravotníctva SR, či vo Veľkej Británii na Národnú zdravotnú službu (NHS). Nahrádzala tiež vzdelávanie, učenie sa nových vecí, či prosté krátenie si voľného času v domácom prostredí.

YouTube v marci minulého roka dostal požiadavku od Európskej komisie na zníženie kvality videí na území krajín EÚ. Žiadosť smerovala aj na Netflix či Amazon Prime Video. Dôvodom bolo vysoké zaťaženie siete. Veľká časť obyvateľstva viacerých krajín zostala pracovať z domu a prudko vzrástlo používanie internetu aj na voľnočasové aktivity. Stovky miliónov ľudí si tiež krátili čas sledovaním streamingových služieb, ich sledovanosť rástla a tak viac ako predtým zaťažovali sieť. Platforma v tom čase znížila kvalitu videí na celom svete.

Ako reakciu na situáciu predstavil YouTube na Slovensku a v Česku iniciatívu Zostaň doma #somnou. Špeciálny kanál ponúka kolekcie videí lokálnych tvorcov v rôznych kategóriách od varenia, cez vzdelávanie, šport až po zábavu. Spustenie kanála nadväzovalo na globálnu iniciatívu STAY HOME #WITHME.

Postupom času sa rovnako ako sociálne siete, aj YouTube musel vysporiadať so šíriacimi sa dezinformáciami. V októbri uviedol, že od februára vymazal cez 200 000 videí s dezinformáciami okolo covidu-19.

Internetový server sa tiež zaviazal, že zakáže akýkoľvek súvisiaci obsah, ktorý bude v rozpore s informáciami zdravotníckych úradov alebo WHO. Rozšíril pravidlá, ktoré majú brániť šíreniu klamných informácií alebo konšpiračných teórií o pandémii.

Globálne štatistiky a zaujímavosti:

Na YouTube bolo v minulom roku 400 miliárd zobrazení týkajúcich sa zdravotných informácií súvisiacich s ochorením Covid-19. Nastal nárast v počte vzhliadnutí tých videí, ktoré dávali základné tipy napríklad ako si umývať ruky.  Vplyvnejší YouTuberi začali prinášať rozhovory s ľuďmi v prvej línii (lekári, sestričky), virológmi či ďalšími špecialistami.

Vzrástol záujem aj o obsah spravodajských médií.

V Spojenom kráľovstve zaznamenal YouTube v prvých troch mesiacoch roku 2020 až 65 percentný rast vo vyhľadávaní autoritatívneho obsahu.

Kľúčovým okamihom jari bol koncert Andrea Bocelliho z milánskeho Dómu. V jednom okamihu mal až 2,5 milióna súbežných divákov, pričom za prvých 24 hodín dosiahol približne 28 miliónov vzhliadnutí – išlo tiež o najväčší streamovaný živý prenos klasickej hudby všetkých čias.

Na jar začal po prvýkrát vo svojej histórii vysielať naživo cez internet aj Vatikán. V prvom mesiaci vysielania zdvojnásobil počet odberateľov.

Iftar livestream – najväčší náboženský priamy prenos všetkých čias – vyslúžil si aj zápis do Guinnessovej knihy rekordov.

Van Goghovo múzeum v Holandsku začalo so živými prehliadkami múzea, videá mali približne 250 000 videní.

82 percent používateľov YouTube prišlo v roku 2020 na platformu naučiť sa niečo nové (600-percentný nárast vo vyhľadávaní videí o príprave kvásku či s výučbou cudzieho jazyka), veľký nárast zaznamenala aj samovýroba „ako si vyrobiť rúško“ (600-percentný nárast od začiatku roku 2020).

01 - Modified: 2020-12-15 07:05:39 - Feat.: 0 - Title: YouTube: Prvé miesto v nehudobnom rebríčku patrí reklame 02 - Modified: 2021-02-28 12:25:19 - Feat.: 0 - Title: Top reklamami na YouTube za minulý rok sú Dedoles, Coop Jednota a Zlatý Bažant
01 - Modified: 2022-01-12 15:04:53 - Feat.: - Title: Experti z celého sveta vyzvali YouTube na boj proti dezinformáciám na internete 02 - Modified: 2021-11-12 15:52:33 - Feat.: - Title: YouTube už nebude pri videách zobrazovať počet negatívnych reakcií 03 - Modified: 2021-10-08 21:20:13 - Feat.: - Title: Google bude blokovať reklamy, ktoré spochybňujú globálne otepľovanie 04 - Modified: 2021-09-30 07:23:28 - Feat.: - Title: YouTube začne blokovať antivaxerské videá 05 - Modified: 2021-07-22 09:48:07 - Feat.: - Title: Napodobenina TikToku a Instagram Reels je tu. YouTube Shorts sú dostupné aj na Slovensku
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
22. november 2024 02:01