Najväčšie svetové sociálne siete predstavili za posledný týždeň veľa noviniek. Súperenie YouTube a Facebooku vyvrcholilo v kalifornskom Anaheime, na deviatom ročníku festivalu VidCon, na ktorom sa zišli nezávislí tvorcovia obsahu na sociálnych sieťach, ich fanúšikovia a odborná verejnosť.
YouTube predstavil zmeny rozširujúce zdroje príjmov tvorcov obsahu na platforme. Doteraz bola väčšina príjmov takzvaných YouTuberov tvorená podielom z reklamy, ktorú materská spoločnosť Google pred obsah na YouTube umiestňuje. Tento model sa teraz rozšíri o takzvané Channel Memberships, teda platené členstvo v komunite divákov konkrétneho tvorca.
YouTube chce v priebehu niekoľkých týždňov sprístupniť túto funkciu pre kanály, ktoré majú viac ako 100.000 odberateľov.
Portál YouTube minulý týždeň oznámil, že dosiahol 1,9 miliardy používateľov, ktorí sa k nemu aspoň raz mesačne prihlásia. To je prekvapivo vysoké číslo vzhľadom na to, že ešte pred rokom to bola zhruba miliarda používateľov. Facebook sa v túto chvíľu pohybuje okolo 2,2 miliardy užívateľov a jeho dcérska spoločnosť Instagram údajne prekonala miliardovú hranicu.
S obrovským rastom počtu používateľov rastú aj príjmy YouTuberov. Podľa zástupcu YouTube sa počet tvorcov, ktorí zarábajú päťciferné sumy v amerických dolároch, medziročne zvýšil o 35 percent.
Počet tvorcov, ktorí ročne zarábajú na YouTube šesťciferné čiastku, vzrástol dokonca o 40 percent. Podľa dostupných údajov sa jedná o stovky takýchto tvorcov.
Sociálna sieť Instagram už pred VidConem v snahe konkurovať portálu YouTube predstavila novú platformu IGTV, kam používatelia môžu nahrávať až hodinová videá.
Kým Instagram vykročil na cestu priamej konkurencie YouTube, pridala sa jeho materská spoločnosť Facebook skôr k subtílnejším vylepšeniam svojho existujúceho prostredia. Jej zástupcovia tiež potvrdili záujem umožniť tvorcom obsahu zarábať na reklame.
Keďže zatiaľ Facebook nedisponuje monetizačním modelom podobným tomu od YouTube (kde tvorca môže dostávať až 55 percent z výnosu z reklamy zobrazené pred jeho videami), kompenzuje to aplikáciami pre prepájanie značiek a tvorcov. Jej prostredníctvom budú môcť tvorcovia vyhľadávať možnosti komerčné spolupráce so značkami, ktoré ich naopak budú môcť obsadzovať do svojich kampaní.
Ďalšie novinky predstavené Facebookom sú skôr nástrojmi pre tvorcov obsahu, aby mohli mať lepší kontakt so svojím publikom a viac ho vťahovať do diania v rámci svojej videotvorby na platforme. Ide napríklad o nástroj Watch Party, vďaka ktorému môže niekoľko užívateľov sledovať na jednej stránke rôzne videá, komentovať ich a komunikovať so svojim publikom.