Reklamná brandža bude dnes na jednom mieste. Termín odovzdávania prestížnych cien sa síce posunul o dva týždne, ale o to viac stúpa adrenalín.
Kto vyhrá klince? Kto sa stane Agentúrou večera? Budeme mať Grand Prix? Odpovede presne na tieto otázky sa dozvieme už večer. V Stars Auditoriu v Bratislave sa budú odovzdávať klince.
Bude to oslava reklamy. Najsledovanejšou kategóriou je, samozrejme, Kampaň. Pozrime sa, ktoré práce sa dostali až do finále. Máte tu svojho favorita?
ChorobaAgentúra: applepie
Klient: Novo Nordisk Slovensko
Podkategória: K1 – Integrovaná kampaň
Obezita je choroba, ktorá má rozmery pandémie. Mnohí však majú voči ľuďom s nadváhou predsudky, a tak trpia sami a v tichosti, namiesto toho, aby vyhľadali odbornú pomoc. Naša úloha bola jasná – zvýšiť povedomie o tejto chorobe a vytvoriť bezpečné prostredie pre ľudí bojujúcich s obezitou. Potrebovali sme vymyslieť niečo, čo zaujme a zarezonuje. Niečo, čo bude rovnako šokujúce ako čísla súvisiace s týmto závažným ochorením. Tak sa zrodil nápad na katastrofický trhák od Jonáša Karáska.
Menštruačné šatyAgentúra: Istropolitana Ogilvy
Klient: TESCO (Katarína Pšenáková, Michaela Lehotská, Mária Zerzanová)
Podkategória: K1 – Integrovaná kampaň
Až 44 % Sloveniek zažilo menštruačnú chudobu. Niektoré ženy, ktoré si nemôžu dovoliť menštruačné potreby, si ich vyrábajú z nastrihaných kusov látok. Na Slovensku sa však o tomto probléme nehovorí. Tesco preto vytvorilo unikátny awareness symbol – Menštruačné šaty, ktoré búrajú tabu o menštruačnej chudobe. Špeciálne šaty sa stali ústredným motívom celej kampane. Objavili sa v online spote, televíznych reportážach, desiatkach PR správach, na tlačovej konferencii, v citylightoch a vystavené na figurínach v Tescu.
SWIPE – Klip podľa tebaAgentúra: MUW Saatchi & Saatchi
Klient: Slovak Telekom
Podkategória: K1 – Integrovaná kampaň
Pre značky je čoraz ťažšie zaujať Gen Z. Táto špecifická cieľová skupina má vlastný humor, content, štýl, chcú byť videní a vypočutí. Sami najlepšie vedia, čo vlastne chcú. A týka sa to aj komunikácie. Nechceli sme však spraviť len ďalšiu customer-made reklamu.V kampani sme sa potrebovali prirodzene dostať priamo do stredu ich subkultúry. Na pomoc sme si preto prizvali rapera Gleba.
Vzájomný rešpekt je ten najkrajší darčekAgentúra: MUW Saatchi & Saatchi
Klient: Slovak Telekom
Podkategória: K1 – Integrovaná kampaň
Aj za cenu toho, že časť verejnosti pobúrime, sme sa rozhodli ukázať pravý obraz Vianoc mnohých rodín. Natočili sme príbeh o mladom mužovi, ktorý na sviatky prichádza domov a čelí sérii náročných otázok od blízkych. Pritom tá najdôležitejšia otázka, ktorú by sme sa jeden druhého mali pýtať častejšie, je jednoduchá: „Si šťastný?“ Kampane sa hneď po uverejnení chytila väčšina slovenskej dezinformačnej scény, potom však prišla vlna podpory od ľudí, influencerov a dokonca politikov.
Nevýslovne dobrá ponukaAgentúra: Respect APP
Klient: Hyundai
Podkategória: K1 – Integrovaná kampaň
Hyundai TUCSON je najpredávanejším SUV od Hyundaiu. A to aj napriek tomu, že jeho názov mnoho Slovákov nevie správne vysloviť a používajú rôzne skomoleniny na jeho označenie. Pri príležitosti letnej zvýhodnenej ponuky na kľúčový model Hyundai TUCSON sme sa rozhodli poukázať, že práve TUCSON je tiež jedným z takýchto slov. Prečo však upozorňovať na svoju nevýhodu? Práve skomoleniny názvu nám humorným spôsobom pomohli odstrániť túto komunikačnú bariéru a pretransformovať ju na komunikačnú výhodu a podporiť aj pozitívne emócie k značke.
Nezmeškajte šancu vidieť ich naživoAgentúra: Triad
Klient: VÚB Banka
Podkategória: K2 – Digitálna kampaň
Nadácia VÚB už 15 rokov pomáha vdýchnuť život chátrajúcim pamiatkam na Slovensku. My sme sa im rozhodli vdýchnuť život doslova. Vďaka novým technológiám v podobe AI bolo prvýkrát možné niečo také realizovať v menšom budgete, ktorý sme mali k dispozícii. Oživené pamiatky vyzvali ľudí prostredníctvom piesne, aby nezmeškali šancu vidieť ich naživo a hlasovali za ich záchranu. Myšlienku sme podporili aj živým vystúpením pamiatok v livestreame.
Poďte sa viac dotýkať!Agentúra: Wiktor Leo Burnett
Klient: Kofola ČeskoSlovensko
Podkategória: K1 – Integrovaná kampaň
Aj tento rok sa Kofola drží svojej láskyplnej misie a dodáva láske bublinky. Kampaň sme postavili na insighte súvisiacom s dotykmi: 2,5 hod. na mobile = 2 600 dotykov, ktoré by sme mohli venovať svojim láskam, zvýšiť si tak hladinu oxytocínu – hormónu lásky a rozbublinkovať svoj vzťah. Kofole na to, aby láske pomáhala, nielen naoko, ale reálne, stačí jedna jednoduchá výzva: poďte sa s partnermi a partnerkami viac dotýkať! V TV a online ju rozohrávame prostredníctvom Kofoláskových máp dotykov, ktoré partnerov navigujú na erotogénne zóny. V gastre a na festivaloch zase k dotykom inšpirujú Kofoláskové dotykové tetovačky a aktivačka čapovaná Kofola iba za pusu.
Hrdí a nezničiteľníAgentúra: Free Andy
Klient: Dúhový PRIDE
Podkategória: K3 – NGO kampaň
Vytvorili sme nezničiteľnú dúhovú vlajku – nepriestrelnú, nehorľavú a neprebodnuteľnú. Vďaka high-tech materiálu Twaron rovnako odolnú ako komunita, ktorú reprezentuje. Nezničiteľná vlajka sa stala symbolom smutne výnimočného ročníka Dúhový PRIDE 2023 a viala naprieč kampaňou. Bola vystavená na Námestí slobody a každý si ju mohol chytiť, odfotiť a šíriť jej posolstvo ďalej.
Zachráňme originálAgentúra: EFFE Bratislava
Klient: Ekotopfilm/Envirofilm
Podkategória: K3 – NGO kampaň
Ekotopfilm oslavoval 50 rokov existencie, a tak sme sa rozhodli bilancovať. Zistili sme, že za 50 rokov o. i. vplyvom človeka vyhynuli 2/3 všetkých zvierat na planéte a že sme napríklad vyprodukovali vyše 114 mld. ton plastových napodobenín. Populácia neživých zvierat prerástla tie skutočné. Práve na to v kampani upozorňujeme.
Najkrajšie zvuky SlovenskaAgentúra: Wiktor Leo Burnett
Klient: Škoda Auto Slovensko
Podkategória: K2 – Digitálna kampaň
100 % elektrický Enyaq neruší prírodu hlukom ani emisiami. Ako túto vlastnosť typickú pre všetky elektromobily uchopiť inovatívne a pritom zachovať objaviteľskú povahu značky Škoda? Enyaq sme odovzdali hudobníkovi, skladateľovi a multiinštrumentalistovi Jurešovi Líškovi a nechali ho objavovať Slovensko. No tentoraz ušami. Z jeho dobrodružnej cesty za najkrajšími zvukmi Slovenska vznikol štvorminútový dokumentárny minifilm, unikátny zvukový sprievodca po krajine, a jedinečné skladby zmixované zo zvukov našej prírody.
Správy, ktoré nikto nechce čítaťAgentúra: MUW Saatchi & Saatchi
Klient: Slovak Telekom
Podkategória: K4 – Small budget kampaň
Spojili sme sa so slovenskými redakciami a vytlačili sme Správy, ktoré nikto nechce čítať. Špeciálny denník, v ktorom sa namiesto rozhovorov či komentárov objavili skutočné správy, ktoré novinárom denne prichádzajú. A hoci verejnosť o tomto probléme tušila, po prvý raz mohol každý na vlastné oči vidieť, akým agresívnym a vulgárnym vyhrážkam žurnalisti čelia. Noviny sme dali prečítať nič netušiacim ľuďom v online videu, ktoré sme aj v ďalších recutoch uverejnili na sociálnych sieťach. Tie najsilnejšie a najhoršie správy sme šírili aj v Tik Tokoch a vo vizuáloch. Noviny si tiež mohli ľudia prelistovať virtuálne na webe alebo fyzicky v kníhkupectvách Martinus.
Destinácia domovAgentúra: Respect APP
Klient: Úsmev ako dar
Podkategória: K3 – NGO kampaň
Úsmev ako dar každoročne spúšťa kampaň na finančnú zbierku pre deti a rodiny v núdzi. Na ťažkú situáciu tých, ktorým hrozí strata bývania, sme tentoraz upozornili formou jednej z najobľúbenejších aktivít a tém na sociálnych sieťach – cestovania. Na základe dát od Úsmevu ako dar sme však upozornili, že vysnívanou destináciou mnohých rodín na Slovensku nie sú exotické destinácie, ale obyčajný domov. Kampaňou sme vyzbierali rekordný počet finančných prostriedkov a kampaň Destinácia domov bola doteraz najúspešnejšou kampaňou pre Úsmev ako dar.
Slovník odcudzených slovAgentúra: This is locco
Klient: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku
Podkategória: K3 – NGO kampaň
Slová ako fašista, progresívec, migrant, mier a mnohé ďalšie sú dnes úmyselne krivené tak, aby vyhovovali rôznym záujmom či naratívom. „Zlodeji slov“ sa neustále pokúšajú tieto slová odcudziť a naplniť ich falošným významom. Keď totiž stratíme schopnosť rozoznávať pravdu, sme náchylnejší prijímať klamstvá a dezinformácie. Ako sa proti tomu dá bojovať? Vytvorili sme jedinečný Slovník odcudzených slov. Obsahuje slová, ktoré sú z našej slovnej zásoby systematicky kradnuté. Nájdeme v ňom správne aj nesprávne použitie slová s príkladmi vo vetách. Slovník obsahuje aj voľné strany na dopĺňanie nových slov.
NEZOMRIAgentúra: This is locco
Klient: Dr. Max
Podkategória: K4 – Small budget kampaň
Dr. Max ponúka širokú škálu vitamínov a minerálov na podporu imunity. Slováci však nevenujú pozornosť prevencii a vitamíny užívajú skôr výnimočne. Toto sme potrebovali zmeniť. Spojili sme sa s populárnou meme stránkou ZOMRI a využili sme ich populárny merch – plátenú tašku s nápisom ZOMRI. Zabalili sme do nej rôzne vitamíny a minerály značky Dr. Max a zmenili jej message na NEZOMRI. Náš produkt sme zaslali influencerom, ktorí počas kampane ochoreli, čo nám prinieslo autentickú podporu na sociálnych sieťach. Influenceri nám BEZPLATNE venovali niekoľko stories a príspevkov, čím sa výrazne zvýšil dosah kampane. A tak sme s minimálnym budgetom vytvorili kampaň na podporu imunity a náš limitovaný bundle sa nám podarilo vypredať za neuveriteľných 24 hodín.
Príbehy na plátne aj mimo nehoAgentúra: oh my DOT
Klient: Cinematik International Film Festival
Podkategória: K4 – Small budget kampaň
Za 6 dní filmového festivalu si človek užije viac ako len príbehy na plátne. Zažije najmä tie mimo neho. A práve príbehy, ktoré ľudia zažívajú na festivale, sa stali nosnými prvkami našej kampane. Od nových známostí cez zmeškané filmy až po chytanie posledných miest či nekonečných dilem, ktorá opierka v kine je vlastne tá moja. Vďaka nim sme vedeli odkomunikovať všetko, čo sa na festivale malo diať alebo sa už udialo. V statike aj v animácii, v offline aj v online. Na to, aby sme ich dokázali čo najlepšie zobraziť, nám poslúžila forma, bez ktorej sa žiadny film nezaobíde.
Na Slovnaft BAjku Raz DvaAgentúra: oh my DOT
Klient: Slovnaft
Podkategória: K4 – Small budget kampaň
Bratislava bola britským redakčným portálom vyhlásená za tretie najnudnejšie mesto sveta. Je vraj malá a nič sa v nej nedeje. V kampani toto tvrdenie otáčame na výhodu a v online aj offline hovoríme, že všetky cool miesta sú od seba na bicykli na skok. A aby nebola nudná, v spolupráci so samotným mestom sme navyše vytvorili netradičnú hru. Mestské PEXESO, ktoré benefity BAjku nielen vysvetlí, ale dovolí ich Bratislavčanom aj zažiť.
Organizátorom súťaže Zlatý klinec 2024 je spoločnosť AD Awards Associaton, Klub reklamných agentúr Slovenska, ADC Slovakia a odborný mesačník Stratégie.
Partnermi kategórií aktuálneho ročníka sú: Shutterstock, Tatra banka, Škoda Auto Slovensko, Eallin nomad, Allfred.io, Ticketportal, Slovnaft.