StoryEditor

PR ako „panské huncútstvo“? Naopak. Pre rozvíjajúce sa firmy môže byť užitočnejší, než si myslíte

10.08.2023, 15:20
Autor:
APRSRAPRSR

Ste startup, nová značka, menšia firma či spoločnosť podnikajúca v oblasti inovatívnych technológií alebo služieb? Pôsobíte v odvetví, v ktorom dominujú (oveľa) väčší konkurenti, a uvažujete, či je marketing pre vás? Ak ste sa v týchto vetách spoznali, tak sa vám oplatí dočítať článok až do konca.

PR komunikácia môže byť pre vznikajúce či rozvíjajúce sa značky dobrou príležitosťou, ako začať s marketingom. Ako podporiť znalosť svojej značky, vybudovať si dobré vzťahy so svojím okolím, zvýšiť dôveryhodnosť a presadiť sa v konkurencii. Potvrdzuje to aj príklad rozvíjajúcej sa firmy, ktorá ponúka stavebné systémy. Jej potenciálnymi zákazníkmi sú primárne majitelia stavieb, developeri, architekti, projektanti, facility manažéri.

Konkurencia je silná a početná, ale firma je presvedčená, že jej produkty sú naozaj dobré. Ako to však povedať zákazníkom, keď máte práce vyše hlavy, nemáte vo firme žiadnych odborníkov na marketing, len niekoľko kolegov – predajcov produktov? Ako dať zákazníkom vedieť, že máte pre nich pridanú hodnotu, o ktorej zatiaľ ani netušia, že existuje, a už vôbec nie, prečo je pre nich dôležitá? Spoločnosť našla odpoveď v PR komunikácii, pre ktorú sa rozhodla pred dvomi rokmi.

Ale poďme pekne po poriadku. Najprv pár dát. Podľa Inštitútu Content Marketingu až 80 percent manažérov, ktorí rozhodujú vo firmách o nákupe tovaru a služieb, preferuje vyhľadávať informácie v článkoch, nie v reklamách. Pri nefiremných zákazníkoch je toto číslo okolo 70 percent. Dôvodom je, že sa chcú najprv niečo dozvedieť o firme, značke, a až potom o jej produktoch. Záujem zákazníkov o hodnotný obsah však pretrváva nielen v štádiu neznalosti značky. Až dve tretiny zákazníkov radi sledujú obsah od značiek, ktoré ich zaujímajú.

Efektívny outsourcing

Nie každá firma má svojich interných komunikačných odborníkov. Práve v takejto situácii môže byť spolupráca s PR agentúrou dobrým ťahom. Zabezpečí prístup k rôznorodému tímu komunikačných a marketingových expertov špecializujúcich sa na rôzne aspekty PR a komunikácie, ktorí rozumejú špecifikám komunikácie a dokážu navnímať nielen potreby sektora podnikania, ale aj konkrétneho klienta.

Outsourcing komunikácie však prichádza do úvahy aj vtedy, keď ste vo svojej oblasti už príliš ponorení. Až natoľko, že už neprichádza žiadna nová inšpirácia. Aj v takýchto situáciách môže byť vhodným parťákom práve PR agentúra či externý komunikačný profesionál.

„Začínajúcim aj rozvíjajúcim sa firmám poskytujeme kreatívne návrhy, ako by mohli ich produkty, služby či príbeh zaujať médiá aj širšiu verejnosť, a zároveň im pomáhame s realizáciou. Príkladmi úspešnej spolupráce z nášho portfólia sú značky Paradajkovo a Farma Babindol, pri ktorých sme stáli od ich zrodu a dodnes im pomáhame s mediálnou komunikáciou,“ hovorí šéf event2all Ľudovít Tóth. Dodáva, že najčastejším úvodným zadaním od týchto firiem býva komunikácia na sociálnych sieťach a príprava obsahu na vlastné webové stránky.

Povedz, v čo veríš, a ja ti poviem, kto si

Každá značka, etablovaná či startupová, malá či veľká, má svoj príbeh, ktorý je dôležitou kockou v skladačke nákupných rozhodnutí a zákazníckej lojality. Prostredníctvom PR dokážu značky tento príbeh zákazníkom sprostredkovať.

Vráťme sa však k firme so stavebnými systémami. Práve spolupráca s PR agentúrou jej pomohla vyrozprávať svoj príbeh. A to prostredníctvom tvorby premysleného obsahu komunikovaného cez organické články a rozhovory, prieskumy, spoluprácu s odvetvovými asociáciami, newslettery, klientske referencie a pravidelné príspevky na sociálnych sieťach.

Firme sa tak podarilo dostať do povedomia dovtedy podceňovanú až nepoznanú tému priestorovej akustiky, objasniť súvislosť medzi ľudským zdravím a hlukom v interiéri a odkomunikovať svoje riešenia pre školy, nemocnice či kancelárske priestory. To všetko sa následne pretavilo aj do hmatateľných obchodných výsledkov.

image

PR agentúry.

Bez dôvery nie je biznis

Bez ohľadu na to, v akom štádiu rozvoja sa nachádzate, neexistuje firma, ktorá by neprofitovala z dobrého mena. To sa však nevybuduje samo od seba, a ani zo dňa na deň, rovnako ako ani Rím nebol postavený za 24 hodín. Žiada si to systematickú komunikáciu na všetkých kľúčových stakeholderov vrátane zákazníkov, lokálnych komunít, zamestnancov, verejných autorít.

„Našimi klientmi sú často lokálni výrobcovia či obchodníci, ale tiež občianske združenia či asociácie, ktoré s marketingom ešte len začínajú a nemajú stotisícové rozpočty na komunikáciu. No uvedomujú si, že budovanie dôvery a reputácie je kľúčové. Príkladom je spolupráca so značkou Helen Doron, franšízou na učenie anglického jazyka pre deti, ktorá začínala s piatimi pobočkami a v súčasnosti má takmer päťdesiat centier a teší sa veľkej obľúbenosti medzi zákazníkmi,“ komentovala ďalší úspešný príklad rozvíjajúcej sa firmy, ktorej sa investícia do budovania reputácie vypláca, Katarína Droppová z 10/10 Communications.

Spolupráca s PR agentúrou firmám poskytuje aj nákladovo efektívnu cestu k médiám. Agentúry majú prehľad a znalosti o tom, ktoré médiá sú pre oslovenie danej cieľovky najvhodnejšie a aké informácie zaujmú novinárov. Rovnako sa vedia na „problém“ pozrieť z rôznych strán. To umožňuje zabezpečiť hodnotné mediálne pokrytie pre značky. Výsledkom je lepšia viditeľnosť, väčší dosah, pevnejšie väzby, konkurenčná výhoda v predaji a dôveryhodnosti.

Príkladom je aj firma Ovečkáreň, ktorá prináša predovšetkým výrobky z vlny. V súvislosti s vlnou každému napadnú huňaté svetre, čiapky, rukavice či hrubé ponožky. Prečo však obmedzovať komunikáciu len na zimné mesiace a zimné témy? Preto agentúra 10/10 Communications prišla s celoročným konceptom komunikácie.

Medzi komunikované témy zaradila napríklad to, že vlna je aj letný materiál, pretože v zime hreje a v lete chladí. Alebo že ak chce mať človek šťastnejší život podobne ako Dáni, ktorí sú najšťastnejší národ na svete, je fajn, ak si nájde každý deň čas len na seba a svojich blízkych a užije si hygge chvíľku. Optimálne je k tomu pohodlné oblečenie, napríklad mäkký župan z Ovečkárne, príjemné prostredie a užitie si prítomného okamihu. Výsledkom spolupráce boli zaujímavé a hodnotné výstupy v médiách.

Reputáciu máte len jednu

Žiadna firma nie je imúnna voči krízam, ktoré môžu nahlodať ich reputáciu. Žijeme v dobe informačnej, kde aj fake news je news. Nepravdivé informácie však majú veľký potenciál poškodiť značku. V priemere môže trvať až štrnásť hodín, kým sa vám podarí vyvrátiť takúto správu. Efektívny krízový manažment je kľúčovým nástrojom PR a spolupráca s PR agentúrou sa môže v tomto prípade ukázať ako výborná investícia, ktorá minimalizuje škody na dôveryhodnosti značky.

„Krízová komunikácia je disciplína, ktorá sa len ťažko dá naučiť za pár dní, a už vôbec nie pod stresom. Správy sa šíria rýchlo a firmy čelia v takýchto situáciách riziku straty dôvery zákazníkov,“ zdôrazňuje dlhoročná šéfka APRSR Soňa Lexmanová. Vďaka spolupráci s PR profesionálmi dokážete rýchlo implementovať procesy krízovej komunikácie vrátane okamžitej a kontinuálnej transparentnej komunikácie s verejnosťou, monitoringu médií a sociálnych sietí, ako aj cielených aktivít, a predísť tak väčšej strate dôvery zákazníkov.

Najmä značky cieliace na mladých by nemali zabúdať na to, že blogy a obsah na sociálnych sieťach fungujú v ich prípade niekoľkonásobne lepšie ako iné kanály. Mileniálov pritom zaujíma príbeh za značkami a ich zakladateľmi, ich záväzok v oblasti udržateľnosti a oceňujú transparentnosť. A hlavne chcú pred nákupom overenie treťou stranou. No sociálne siete naberajú na význame aj v B2B.

„(Aj) v prípade startupov či menších firiem máme pozitívne skúsenosti napríklad s LinkedInom, ktorý prináša dopyt po produkte klienta do pár mesiacov. Napríklad sa nám to podarilo vo firmách Profirol, Beany alebo DGT factory,“ vysvetľuje šéfka agentúry Divino Simona Mištíková.

Neleťte naslepo, rozhodujte sa na základe dát!

Keď investujete peniaze, zrejme chcete vedieť, ako sa zhodnocujú. Platí to aj v prípade investície do PR či marketingu. „PR odborníci vedia komplexne zhodnotiť výsledky komunikácie vrátane kvantitatívnych výsledkov v podobe nárastu predaja, ale aj kvalitatívnej hodnoty komunikácie a jej dosahu na dôveryhodnosť a povedomie o značke. Práve s dôverou v značku rastie kladné vnímanie spotrebiteľov,“ dodáva Katarína Droppová.

Jej slová potvrdzuje aj Simona Mištíková: „Už viac ako štyri roky spolupracujeme s rodinnou firmou DIMENZIA, viac známou pod značkou Biela Perla. Pomocou spontánnej a platenej spolupráce s médiami, systematickej práce s influencermi a drobnými eventmi priamo vidíme vplyv na obchodné výsledky firmy. Odráža sa to nielen v priamych predajoch a rozširovaní listingu, ale aj v obľúbenosti medzi spotrebiteľmi. Aktuálne spolu rozbiehame expanziu na český trh.“

A treba vlastne ešte agentúru, keď tu máme AI?

PR agentúry sa zhodujú v tom, že AI prinesie v oblasti copywritingu a tvorby vizuálov pre klientov, bez ohľadu na ich veľkosť či štádium rozvoja, úsporu času aj peňazí.

Z koncepčného a dlhodobého pohľadu AI ešte dlho nenahradí know-how, kreativitu ani skúsenosti dobrej PR agentúry. Výstup, ktorý pripraví AI, je totiž vždy len taký dobrý, aké dobré je zadanie, a ten, kto rozumie tomu, aký typ výstupu je najvhodnejší pre konkrétny komunikačný kanál, bude vždy vo výhode. Zároveň platí, že AI má zatiaľ sklon ‘vymýšľať si‘ aj neexistujúce dáta a vytvárať na ich základe nepravdivý obsah. Profesionáli v oblasti PR a komunikácie tieto chyby odfiltrujú omnoho spoľahlivejšie a rýchlejšie než zaneprázdnený manažér rozvíjajúcej sa firmy,“ pridáva ďalšiu výhodu Ľudovít Tóth.

01 - Modified: 2024-09-20 06:53:10 - Feat.: - Title: Značky sú rezervovanejšie v komunikácii celospoločenských tém. Nechcú polarizovať spoločnosť 02 - Modified: 2024-08-02 07:00:00 - Feat.: - Title: Špeciálny projekt APRSR: Rastúca komplexita a výzvy prajú komunikačným lídrom 03 - Modified: 2024-01-17 11:15:16 - Feat.: - Title: Agentúry využívajú AI nástroje prevažne na analýzu dát a zlepšenie cielenia kampaní 04 - Modified: 2023-12-11 13:21:38 - Feat.: - Title: Iniciatíva Férového tendra: Férovosť šetrí čas aj peniaze 05 - Modified: 2023-09-22 11:38:00 - Feat.: - Title: Ak chceme lepšiu budúcnosť, treba ísť voliť, hovorí v novej kampani Slovenská sporiteľňa
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 23:21