Na trhu je Československá vodka, urobiť z nej chcú svetový produkt. Vodku vyrába spoločnosť Tatranská likérka, ktorá vyrába aj známy TatraTea.
Dôvod, prečo sa pustili do výroby československej vodky, je podľa zástupcov spoločnosti ekonomický. Spoločnosť má vybudovaný marketingový tím i dostatočné výrobné kapacity, a tak sa cítili byť pripravení pustiť sa do niečoho nového. "Viac ako 3 roky sme sa zamýšľali a hľadali sme svetovú značku, ktorú by sme dokázali distribuovať na Slovensku," vysvetľujú zástupcovia značky.
Na začiatku hľadali už hotovú svetovú značku, ktorú by mohli distribuovať, no žiadna nebola v tom čase voľná. A tak si povedali, že svetovú značku vytvoria sami. "Brali sme to ako výzvu. Jednak sme sa doteraz špecializovali na likéry, kde je úplne iný spôsob výroby ako pri vodke. Zároveň, Slovensko a Česko nemá vodku, ktorá by bola domáca a navyše aj svetová."
To, že je vodka československá, nie je iba marketing. Jej zložky skutočne pochádzajú z oboch krajín. Český lieh tvorí 40% a slovenská voda 60%. Spoločnosť, ktorá dodáva lieh, používa 10% surovín zo Slovenska. Preto zástupcovia značky veria, že nová vodka spája to najlepšie z oboch krajín.
A na tento princíp prihliadali aj pri obale vodky. Na dizajn oslovili Slováka Briana Malesa. Najprv zvažovali tri koncepty dizajnu. Prvý hovoril o poctivosti, druhý o dedičstve a tretí o krajine. Rozhodli sa pre posledný z nich a tu je výsledok. Na fľaši je možné nájsť miesta ako Prahu, Bratislavu či Trenčín, odkiaľ Brian pochádza.
Dizajn je postavený na emocionálnej väzbe ku krajine. Hlboká modro-zelená farba použitá v horách, kopcoch a vode má zachytávať tajomnú, divokú slovenskú prírodu, zatiaľ čo zlatá a strieborná má vyjadrovať jej protiklad, český um a intelekt. Ľavá strana stien fľaše má pri natáčaní odrážať svetlo. Dve oddelené krajiny spája most.
Zástupcovia značky veria sile brandu natoľko, že marketing zatiaľ plánujú robiť "iba" na sociálnych sieťach a prostredníctvom PR. "Misia vodky, jej názov a dizajn sú tak silné, že to potiahnu samé. Agentúru budeme najímať určite na sociálne siete a tvorbu www stránky. Ostatné veci si budeme riešiť in-house."
Rovnako priznávajú, že pre uvedenie vodky do sveta je lepšie, ak je vodka československá, než iba slovenská. "Od roku 2010 až do roku 2014 sme absolvovali niekoľko výstav a všade, keď padla otázka „where are you from“, odpoveď Slovensko ľuďom nič nehovorila. Keď sme však po dlhšom vysvetľovaní rezignovali a kreatívne odpovedali Czechoslovakia, tak to už vedel každý," vysvetľujú.
Vodku už môžeme dostať v obchodných reťazcoch Tesco a Metro, oficiálne sa na náš trh uvedie v januári 2017, svetový launch je naplánovaný na jún 2017.