dplnews.com
StoryEditor

Tinder Swindler. Ako a prečo zoznamovacie aplikácie zlyhávajú v ochrane používateľov

18.02.2022, 11:00
Nový dokument Netflixu sa stal celosvetovým hitom. Poukazuje na hrozby, ktorým čelia aj Slováci a Slovenky.

Jeden match na zoznamovacej aplikácii Tinder premenil ich život v modernú rozprávku. Z nej sa však nečakane vykľul horor. Nový dokument Netflixu “Tinder Swindler” zobrazuje skutočný príbeh troch žien, ktoré Simon Leviev podviedol, aby z nich vymámil obrovské sumy peňazí. Pomocou vycibrenej emocionálnej manipulácie v nich vybudoval pocit dôvery, a tak keď potreboval ich finančnú pomoc, aby si údajne zachránil život, neváhali mu pomôcť.  

Film o izraelskom podvodníkovi Shimonovi Hayutovi, ktorý predstieral, že je boháčom z diamantového priemyslu, bol zverejnený 2. februára a odvtedy je na vrchole týždenného rebríčka sledovanosti na streamovacej službe. Ide o prvý dokument z dielne Netflixu, ktorý sa umiestnil na prestížnej priečke. Počas prvého týždňa po zverejnení mal viac ako 12 miliónov zhliadnutí ako americká športová komédia “Home Team” na druhej priečke. Zahviezdil aj na rebríčku Netflixu top 10 v rámci 92 krajín, vrátane Izraelu a USA.  

Po zverejnení dokumentu prehovorila aj Hagit Leviev, skutočná členka miliardárskej rodiny, ktorá vlastní značku LLD Diamonds. Ich rodina údajne v minulosti už oslovili spoločnosti, ktoré Hayut podviedol. Zdôraznila, že ich identita bola ukradnutá a nevedeli, aké rozsiahle podvody vykonal v ich mene. Jednou z jeho obetí je aj nemenovaný manažér súkromnej leteckej služby na Slovensku.  

Dokument odhaduje, že Hayut ukradol v priebehu rokov 2018 a 2019 dohromady desať miliónov dolárov. Neskôr bol obvinený z podvodu, krádeže a falšovania a odsúdený na 15 mesiacov vo väzení za falšovanie dokladov. Nikdy však nebol odsúdený za zneužitie žien na finančné podvody a v máji 2020 bol prepustený už po piatich mesiacoch.  

Dokument polarizuje spoločnosť 

Tri z jeho obetí, ktoré vystupujú v dokumente - Cecilie Fjellhøy, Pernilla Sjoholm, and Ayleen Charlotte – spustili crowdfundingovú kampaň v snahe vyzbierať peniaze na splatenie ich dlhov. Počiatočné reakcie divákov im vyjadrili podporu, iní boli voči fundraisingu skeptickí.  

“Skvelá historka, ale naozaj – hlupane! Ako na to mohli skočiť? Veď je očividne podvodník! Môj súcit má svoje hranice, úprimne, toto by sa mi nikdy nemohlo stať. Som príliš múdra, neohromí ma tak ľahko falošná pasca bohatstva. Alebo je to tým, že sú Škandinávky - neuvedomili si jeho nemorálnosť, pretože mu zle rozumeli. Alebo tým, že sú krásne, takže nie sú zvyknuté, že sa k nim svet nespráva milo, nie sú obozretné voči varovným signálom, ktoré si skôr všimnú menej pôvabné ženy. Alebo to môže byť tým, že sú instagramová generácia, pohltená tým, ako veci vyzerajú, takže si nevšimnú, ako to je naozaj.” Takto zhrnul The Times internetové reakcie verejnosti potom, ako bol príbeh žien zverejnený v nórskych novinách VG. Najčastejšie ich nazývali zlatokopkami či prostitútkami.  

“Zlatokopka je podľa mňa veľmi vtipné označenie,” tvrdí Cecilie Fjellhoy, jedna z Hayutových obetí. “Som v bankrote! Som tá najhoršia zlatokopka na svete.” 

NBC News požiadala o komentár Netflix a Hayuta, no márne. Samotný podvodník v dokumente nevystupoval, no tvorcovia filmu zverejnili hlasovú správu, ktorú im údajne poslal. V nej označil všetko za klamstvo a vyhrážal sa, že voči nim podnikne právne kroky proti ohováraniu a lžiam. 

Cameo a TikTok voči Hayutovi nezakročili 

“Simonovi Levievovi a akémukoľvek z jeho známych pseudonymov sme zakázali používanie aplikácie hneď, ako sa o jeho činoch dozvedela verejnosť v roku 2019,” vyjadril sa hovorca Tinderu. “Po zverejnení dokumentu sme viedli dodatočné interné vyšetrovanie a môžeme potrvdiť, že Simon Leviev nie je aktívny na Tinderi pod žiadnym z jeho známych pseudonymov.” Match Group, ktorá vlastní Tinder, mu zakázala vytvárať profily aj na ďalších zoznamovacích aplikáciách Ok Cupid, Hinge, PlentyofFish, OurTime, Meetic, Pairs a Match. Uistila verejnosť, že ak zistí, že si na jej platformách vytvoril profil, bude okamžite vymazaný.   

Podvodník si následne vymazal profil na Instagrame, kde ho sledovalo 200 000 followerov. Rýchlo si však našiel iný priestor na zarábanie. Presunul sa na Cameo. Ide o platformu, kde si môžu fanúšikovia zaplatiť videá od celebrít, a kde sa často nachádzajú i údajní podvodníci. Hayut tam v rámci svojej novej slávy, ktorú mu Netflix priniesol, ponúka 300 dolárov za personalizované video-správy a 1400 dolárov za biznis video-správy.  

Portál Tyla.com tvrdí, že zatiaľ čo jeho zákazníci nechali za videá nadšené recenzie, časť verejnosti je šokovaná a znechutená. Hayut momentálne spolupracuje s hollywoodskou talentovou agentúrou Gitoni, plánuje napísať knihu, viesť podcast o randení a rozpovedať jeho vlastnú verziu príbehu v dokumente. Plánuje tiež účinkovať v novej kontroverznej televíznej šou, kde majú ženy bojovať o jeho lásku. 

Podľa The Independent viacerí užívatelia TikToku ho podozrievajú aj z používania profilu na tamojšej platforme. Jeho autenticita nebola overená, no dosiahol už viac ako 169 000 followerov. Podľa informácií z profilu si podvodník naďalej užíva luxusný život. Ostatní užívatelia si však z neho s obľubou uťahujú. Médium požiadalo TikTok o komentár, no platforma neodpovedala.  

Organizácie varujú pred podvodníkmi, najmä počas pandémie 

Populárne zoznamovacie aplikácie ako Bumble, Hinge či Tinder, disponujú mnohými bezpečnostnými opatreniami, ktoré majú ochrániť používateľov pred podvodníkmi. “Tinder Swindler” však dokazuje, že sa dajú obísť.   

Deň pred zverejnením dokumentu vydal Tinder novú sériu odporúčaní s názvom “Romantické podvody: Ako sa chrániť online”. Zoznam faktov o tom, ako rozoznať podvodníka a čomu sa pri online randení vyvarovať, nespomínal Hayuta ani dokument.   

Podľa Federálnej obchodnej komisie podvodníci vymámili z amerických používateľov online zoznamovacích aplikácií za rok 2021 547 miliónov dolárov. Aj v Spojenom kráľovstve vzrástli hlásenia o podvodoch počas pandémie o 40 percent v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Celkovo šlo o viac ako 7500 hlásení. Nahlásené finančné straty dosiahli takmer 74 miliónov libier, no odhaduje sa, že skutočné čísla sú omnoho vyššie, pretože mnohé obete sa príliš hanbia, aby kontaktovali políciu.  

Množstvo používateľov Tinderu, Bumble a Hinge vzrástlo v januári 2022 dohromady o 17 percent v porovnaní so začiatkom roku 2019. Súviselo to aj s bezpečnostnými obmedzeniami kvôli pandémii Covid-19, ktoré priniesli pocit prázdnoty a izolácie.  

Money Helper varuje, že podvodníkov lákajú zoznamovacie aplikácie, pretože vedia, že ľudia tam hľadajú osobné spojenie a oni tak môžu využiť ich túžbu po blízkosti. Často sa vyhýbajú stretnutiu či telefonovaniu, a namiesto toho preferujú textové správy. Zvyčajne sa pokúsia presunúť konverzáciu na email, SMS správy či WhatsApp, aby ich bezpečnostné opatrenia aplikácie neodhalili. Varovným signálom sú aj prosby cudzincov o zaslanie peňazí na rôzne dôvody, napríklad keď nemajú prístup k bankovným účtom, pretože uviazli na služobnej ceste alebo potrebujú zaplatiť za víza. Často predstierajú, že sú vojakmi, čo im poskytuje výhovorku, prečo sa nemôžu stretnúť a získať si súcit obete. Odborníci varujú aj pred “love-bombingom”, formou emocionálnej manipulácie, ktorou si podvodníci získavajú dôveru a náklonnosť. Využívajú tiež príbehy o osobných tragédiách, ktoré majú vzbudiť empatiu.

Bezpečnostná IT spoločnosť Norton upozorňuje, aby si ľudia overili, či toho, s kým komunikujú, nájdu aj inde na internete. “Priemerný používateľ Mety má 130 priateľov, takže ak má niekto iba pár priateľov, môže byť podvodníkom. Skontrolujte si, ako používajú sociálne médiá a to, ako sú prepojení so svojimi priateľmi. Ak sú na Twitteri, pozrite si ich časovú os a pokúste sa nájsť nezrovnalosti.”  

Tinder pritom nedávno predstavil novú funkciu – “rande na slepo”. Používateľov má prepojiť na základe ich odpovedí na otázky, a až potom odhalí celé profily s fotografiami. Funkcia má pomôcť vytvárať autentické spojenia založené na osobnostiach a nie vzhľade. 

Používatelia sa stali obeťami aj špiónov či známych sexuálnych predátorov 

Zistenia globálnej spoločnosti zaoberajúcej sa kyber-bezpečnosťou a digitálnym súkromím Kaspersky dokázali, že počas roku 2021 nahlásilo v Južnej Afrike podvodné pokusy 25 percent používateľov zoznamovacích aplikácií. Niektorí sa stretli s vydieraním, pričom 17 percent z nich sa podvodník vyhrážal, že zverejní ich intímne fotografie. “Veľmi odporúčame nezdieľať detailné informácie, najmä detaily kreditných kariet a selfies s dokumentmi, ako aj nepovoliť aplikáciám prístup ku kontaktom či účtom v sociálnych sieťach,” radí spoločnosť. 

Podvodníci s cieľom získať peniaze nie sú jedinou hrozbou pre používateľov zoznamovacích aplikácií. Najuznávanejšia austrálska tajná služba ASIO varovala, že používatelia s prístupom k citlivým informáciám sa môžu stať obeťou zahraničných špiónov, najmä počas pandémie. “Tento trend vzrástol na komunikačných platformách, ako je napríklad WhatsApp,” konštatovala. Výnimkou nie je ani Tinder, Bumble a Hinge. Spoločnosť používateľov upozornila, že “ak sa to zdá pridobré, aby to bola pravda, pravdepodobne to tak aj je.” 

Tinder už koncom januára oznámil mnohé zlepšenia aplikácie, vrátane tréningu pre jeho tímy, vďaka ktorým budú môcť pomôcť obetiam obťažovania a týrania. Čoskoro budú mať používatelia aj prístup k možnosti overiť si pozadie ľudí, s ktorými si píšu. Získajú tiež priamejší prístup k nahlasovaniu tých, s ktorými zrušili zhodu. Opatrenia sú výsledkom partnerstva Tinderu s neziskovou organizáciou Rape, Abuse & Incest National Network, ktorá bojuje proti sexuálnemu násiliu.  

Tinder a ďalšie zoznamovacie aplikácie sa viac zamerali na bezpečnosť potom, čo sa v roku 2019 ukázalo, že aplikácie spadajúce pod Match Group povoľovali ich používanie známym sexuálnym predátorom, pretože si dostatočne neoverovali ich pozadie. “No zmeny iniciované Tinderom nie sú len o ochraňovaní jeho používateľov,” konštatuje portál TechCrunch, “sú aj o ochrane jeho biznisu.” Jeho hlavná americká konkurencia, Bumble, sa totiž považuje za lepšie prostredie pre ženy, keďže implementuje mnoho bezpečnostných opatrení. 

01 - Modified: 2021-07-29 20:39:58 - Feat.: - Title: Inšpirácie z Cannes: Tinder premenil rutinné swajpovanie na interaktívny príbeh 02 - Modified: 2021-05-05 08:22:34 - Feat.: - Title: Materská spoločnosť aplikácie Tinder očakáva v lete zoznamovací boom
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 21:22