Unsplash/freestocks
StoryEditor

Za darčeky, ale aj štedrovečernú večeru si tento rok priplatíme

22.12.2021, 07:35
Autor:
(red)(red)
Pre viac ako polovicu Slovákov je aktuálna finančná situácia nepriaznivá.

S koncom roka a pri príležitosti vianočných sviatkov prichádza aj zvýšený nápor na rodinný rozpočet. Tento rok však musia Slováci počítať s tým, že ich vyjdú viac, ako inokedy. V dôsledku inflácie, ktorá podľa Štatistického úradu vystúpila za november na 5,6 %, si budeme musieť priplatiť napríklad za potraviny. Tie v porovnaní s vlaňajškom zdraželi o 4,5  %. Viac nás budú stáť takmer všetky druhy potravín, ale aj vianočné pečenie.

Okrem narastajúcej inflácie mieša kartami aj surovinová kríza, ktorá sa týka celého priemyslu. Nedostatok čipov obmedzuje ponuku elektroniky a predražuje ju. Vianočné darčeky v podobe televízora, počítača, notebooku alebo mobilného telefónu nás tak môžu vyjsť drahšie. K nárastu cien dochádza aj v prípade papiera, takže za knihu pod vianočným stromčekom zaplatíme viac.

Viacerí Slováci budú mať tento rok na Vianoce hlbšie do vrecka, a to z dôvodu nielen rastúcich cien, ale aj vzhľadom na ich aktuálnu finančnú situáciu. Tá je značne ovplyvnená pandémiou a za posledný rok sa výrazne nezmenila, resp. nezlepšila. Pre viac ako polovicu ľudí je nepriaznivá. Naopak, stupeň optimizmu mierne rastie so stúpajúcim príjmom. Najoptimistickejší sú ľudia zarábajúci medzi 1000 až 1200 eur,“ uvádza Linda Valko Gáliková, PR manažérka 365.bank.

Zaujímavosťou je, podľa prieskumu 365.bank, skutočnosť, že tí, ktorí majú vyšší príjem ako uvedených 1200 eur, hodnotia súčasnosť síce pozitívnejšie, no sú skeptickí vo vyhliadkach do budúcnosti. Najhoršie pociťujú svoju finančnú situáciu nízkopríjmové domácnosti, ktorých mesačný príjem neprevyšuje 800 eur. Ekonomická nepohoda môže byť pritom podľa Lindy Valko Gálikovej ovplyvnená aj faktom, že ľudia nedokážu efektívne šetriť a nemajú vytvorenú potrebnú finančnú rezervu.

Pri kúpe vianočných darčekov možno ušetriť aj ich zaobstaraním v e-shopoch. Aktuálna pandémia, ale aj samotná digitalizácia, vytvárajú priestor práve pre online nákupy. Tu si vieme porovnávať ceny a nakúpiť výhodnejšie. Ak si potrebujeme požičať, platí základné pravidlo, že nadobudnutá vec by mala mať dlhšiu životnosť, ako je doba splatnosti úveru. Informácie pochádzajú z prieskumu agentúry 2muse pre 365.bank, na vzorke 1013 respondentov, realizovaného v septembri 2021.

01 - Modified: 2024-05-06 10:38:48 - Feat.: - Title: Zázrak? Nie, ale dnešný účet od 365-ky, kde sa objavujú peniaze za jeho aktívne využívanie 02 - Modified: 2024-03-04 15:04:46 - Feat.: - Title: 365.bank dáva "Deň k dobru" a dočasne mení logo na 366 03 - Modified: 2023-11-03 12:09:51 - Feat.: - Title: Značky by si mali nájsť originálny priestor a vedieť ľudí spájať 04 - Modified: 2023-10-23 09:45:52 - Feat.: - Title: 365.bank spúšťa ďalší spot komunikačného konceptu „Jednoduchšie, ako ste čakali“ 05 - Modified: 2023-10-09 14:43:57 - Feat.: - Title: Ako budovať značku, ktorú budú zákazníci milovať?
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
21. november 2024 21:14