Orientačný prieskum UniCredit Bank ukázal, že Slováci podobne ako Česi, neplánujú tento rok zásadne na darčekoch šetriť. Viac než 50 % Slovákov plánuje minúť na darčeky nad 200 eur. Navyše, už viac ako 70 % ľudí dnes využíva počas nákupov možnosti bezhotovostných platieb.
Aj napriek tomu, že spoločnosť pred Vianocami obracia svoju pozornosť na boj s pandémiou, ukázalo sa, že relatívne veľká časť Slovákov sa v neplánuje z hľadiska výdavkov zásadne obmedzovať počas sviatočnej sezóny. Až 55 % opýtaných sa chystá minúť viac než 200 eur – z nich 36 % stanovilo hranicu svojho rozpočtu do 300 eur a ďalších 19 % priznalo, že tento rok sú ochotní minúť dokonca ešte viac.
Najviac plánuje míňať stredná veková kategória 45-53 rokov a najmenej najmladšia skupina Slovákov (18-26 rokov). Pokiaľ ide o míňanie podľa pohlavia, Slovenky plánujú míňať o trošičku viac než slovenskí páni. Rozdiel však nie je nijako výrazný.
Pandémia urýchlila digitalizáciu a naučila Slovákov používať svoje karty naplno. Ešte v roku 2019 využilo svoju platobnú kartu na zaplatenie vianočných darčekov asi 50 % z nich. Dnes, podľa údajov nového prieskumu, kartu plánuje využívať 67 % respondentov v kamenných predajniach, kde ďalších 8 % plánuje využiť svoj smartfón alebo hodinky.
Pokiaľ ide o nákupy v e-shopoch, počas nich kartu využije až 71 % Slovákov. Ďalších 24 % stále uprednostňuje možnosti dobierky a platby v hotovosti až pri prevzatí.
Orientačný prieskum o využívaní platobných kariet pri nákupe vianočných darčekov na českom a slovenskom trhu zrealizovala UniCredit Bank v novembri 2021 prostredníctvom online panelu výskumnej agentúry IPSOS. Na prieskume sa zúčastnilo 1050 respondentov Českej republiky a 1050 respondentov zo Slovenska.