Práve online nakupovanie totiž medziročne oproti aprílu 2023, ktorý bol poznačený úplným vrcholom inflácie, stúplo o závratných 44,5 percent. Ľudia vtedy reagovali výrazným šetrením a minimalizáciou nákupov, ktoré neboli absolútne nevyhnutné.
Dnes inflácia klesla z vtedajších 15,4 percent na najnižšiu úroveň od apríla 2021 a viacerí naši klienti hovoria o výraznom raste tržieb a rastúcej ochote zákazníkov míňať peniaze. To, čo fungovalo pred viac než tromi rokmi, už dnes nemusí stačiť na úspech. Konkurencia rastie aj na internete a obchodníci by preto aktuálne trendy v e-commerce rozhodne nemali ignorovať.
Míňať peniaze chceme ešte pohodlnejšie. Namiesto webu rovno v appke
Do moderného sveta online obchodov prichádza ďalšia digitalizácia. Termín e-commerce začína čoraz častejšie nahradzovať m-commerce – teda online nákupy, ktoré sú vykonané zo smartfónov alebo priamo prostredníctvom mobilných aplikácií, ktoré všetci milujeme.
Podľa vlaňajšieho prieskumu EMARKETER tvoria nákupy cez „appky“ takmer 45 % všetkých online nákupov a 7 z 10 zákazníkov si vašu aplikáciu stiahne dokonca aj vtedy, ak nakupujú vo vašich kamenných obchodoch. Nakupovanie cez ňu je totiž zvyčajne ešte jednoduchšie než vyklikávanie tovarov spoza obrazovky počítača alebo na nesprávne zalomených stránkach v mobilnom prehliadači.
Dnes nakupujeme z gauča, počas jazdy v MHD či čakania u lekára. Appky navyše môžu posielať notifikácie na nové zľavové akcie a na rozdiel od prehliadača zákazníka neodhlasujú pri dlhšej neaktivite. Pred ďalším nákupom si tak nemusíme spomínať na naše heslá. Kto pridá podporu pre Google Pay či Apple Pay, zákazníka odbremení aj od vyťahovania platobnej karty. Ďalšie a ďalšie prekážky sa strácajú.
E-shopy sa už nebijú len s kamennými obchodmi. Súperia aj medzi sebou
Nákup je však len polovicou zo zákazníckeho zážitku potom, ako zatúžime po novom oblečení či elektronike. Druhou, nemenej podstatnou, je doručenie objednaného tovaru. Popularitu e-shopov zvyšuje aj rast kuriérskych služieb, ktoré po celom Slovensku budujú čoraz viac výdajných schránok. Tie predstavujú pohodlnú alternatívu k čakaniu na kuriéra priamo doma.
Toto všetko – od rýchleho nákupu cez appku až po doručenie do boxu pred domom, v zákazníkoch vytvára pozitívny návyk. Platí tiež, že kto raz vyskúša nákup online – a tovar mu príde dostatočne rýchlo, nepoškodený a pokiaľ možno za nižšiu cenu ako v kamenných obchodoch, sa do (vášho) e-shopu určite rád vráti.
Online nakupovanie prináša zákazníkom odmenu vo forme rýchlosti, komfortu a nižších cien. Rast celého e-commerce však nemusí každého zachrániť. Rovnako ako v offline podnikaní, aj v e-commerce totiž musíte neustále inovovať a pokiaľ e-shopy nedokážu ponúknuť všetky novinky (či už priamo na webe, v košíku alebo pri doprave), zákazníci môžu dať nabudúce prednosť niekomu od konkurencie.
Netreba zabúdať ani na nové trendy v reklame a marketingu. Obsah na sociálnych sieťach je dnes pre každý e-shop prakticky samozrejmosťou, no zamyslieť by ste sa mali aj nad tým, či nenastal čas propagáciu posunúť na novú úroveň a investovať časť zisku napríklad do platených kampaní či plnohodnotnej spolupráce s reklamnými agentúrami. Máte newsletter? Spolupracujete s najobľúbenejšími influencermi alebo investujete do reklamy v offline priestore? Vaša konkurencia určite áno.