Hoci zomrel iba ako 35-ročný, stihol namaľovať vyše tristo obrazov. Sú uznávané pre svoju zvláštnu atmosféru, jemnú štylizáciu aj autentickú noblesu. Dve jeho plátna z roku 1917 patria medzi najdrahšie diela predané na svetových aukciách.
Viedenská Albertina nedávno hostila maliarovu retrospektívu zo štátnych i súkromných zbierok celého sveta – prehliadka s podtitulom Revolúcia primitivizmu zahŕňala 130 diel Amedea Modiglianiho, Pabla Picassa, Constantina Brâncușiho alebo Andrého Deraina a patrila medzi kultúrne udalosti roka.
Koncom januára uplynulo 102 rokov od Modiglianiho úmrtia.
Sochár maliarom
Jeho literárne nadaná matka, pôvodom Francúzka z Marseille, ktorej predkom bol údajne slávny filozof Baruch Spinoza, uverejnila pozoruhodnú spomienku. Keď štrnásťročný Modigliani ochorel na brušný týfus, v horúčkach blúznil, že bude umelcom.
Po uzdravení sa mu jeho vízia splnila. Nemusel sa vrátiť do školy a stal sa najmladším žiakom livornskej akadémie.
Jeho dielo aj krátky dramatický život dnes priťahujú davy po celom svete. Obrazy zo začiatku 20. storočia sú stále živé a vzrušujú svojimi noblesnými motívmi aj nevšedným spracovaním. Ľúbezné a trochu tajomné ženy pózujú na dielach snúbiacich modernú európsku maľbu i inšpiráciu starými majstrami s primitívnymi sochami vzdialených kultúr.
Modiglianiho sochárska tvorba je možno menej originálna, avšak dodnes tiež veľmi pôsobivá. Uchýlil sa k nej v roku 1909, ale prečo sa tak stalo, sa môžeme len domnievať. Vplyv mohlo mať sochárske dedičstvo antického Ríma i africká ľudová tradícia, podľa iných to bolo kvôli stagnujúcemu úspechu jeho malieb.
V každom prípade bol veľkým inšpirátorom jeho parížsky priateľ, rumunský sochár Constantin Brâncuși. A hoci so sochárstvom nemal mladý Talian predchádzajúce skúsenosti, do pomerne náročnej práce s kameňom sa vrhol s vervou.
Bohém Modi
Tak ako chcel byť slávny Bourdelle pôvodne maliarom, Modigliani túžil stať sa sochárom. Kreslil po parížskych kaviarňach, ale konečný tvar sa snažil precizovať v hmote. S kumpánmi kradol na stavenisku kamene a tesal do ich ženské hlavy.
S výsledkom však nebol príliš spokojný. Podľa Verlainovho vzoru – „nepijem, aby som pil, ale aby som sa opil“ – napĺňal tento cieľ každý deň. Z talianskych múzeí si prinie...
Zostáva vám 85% na dočítanie.