Tie sa začínajú už príchodom na základnú školu. „Najväčšie problémy majú s angličtinou. Bola pre nich ťažká, niektoré deti preto chceli opustiť školu,“ hovorí jedna z učiteliek na základnej škole Haifa v Bejrúte.
Škola im preto ponúka dotované doučovanie. Ďalším častým dôvodom opustenia školy je pre dievča obdobie po zasnúbení.
Deti, ktoré pochádzajú zo sýrskeho utečeneckého tábora Jarmúk, sa síce po anglicky učili už v Sýrii, v Libanone sa však na cudzie jazyky kladie oveľa väčší dôraz a výučba je náročnejšia. Rozdiel je aj v bývaní. „Predtým sme mali viac miesta, tu žijeme v malých domoch. Musím sa učiť v rovnakej miestnosti, kde sa mladší súrodenci pozerajú na televíziu,“ poznamenáva k tomu osemročná Malak Sulajmánová.
Problémom je niekedy takisto presvedčiť rodičov, aby deti vôbec posielali do školy. Niektorí by aj chceli, kvôli chudobe ale nemajú na výber a deti im namiesto vzdelávania pomáhajú pri práci. „Niektoré deti zažili extrémne násilie. Mali sme tú jednu desaťročnú dievčinu, ktorá v čase odchodu zo Sýrie videla okolo seba mŕtvoly. Trpí preto stále traumami,“ dodáva jedna z učiteliek.
Menšie deti sa podľa nej s podobnými zážitkami vyrovnávajú lepšie ako tie staršie, ktoré si viac uvedomujú, čo sa deje.