Aj keď Slovensko napreduje k elektromobilite a autonómnym vozidlám, v týchto oblastiach nás už predbehli okrem západnej Európy aj krajiny V4, uviedol dávnejšie pre HN riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu SEVA Patrik Križanský.
Vlani u nás skončila štátna podpora pre zvýhodnený nákup vozidiel s elektrickým a hybridným pohonom, tomuto sektoru má pomôcť Akčný plán rozvoja elektromobility pripravený Ministerstvom hospodárstva.
Ako aj HN v minulosti informovali, elektromobily môžu byť preto už koncom roka výrazne lacnejšie. Rezort hospodárstva totiž na rokovanie vlády priniesol nový návrh zákona o dotáciách na autá na alternatívny pohon.
Týka sa nielen elektromobilov, ale aj hybridov, ktoré kombinujú elektrický a klasický spaľovací pohon. Ten má záujemcom o vozidlá na zelený pohon „preplatiť“ zhruba tretinu nákupnej ceny. Zvýhodnení budú tí, ktorí sa zbavia starého auta. Vláda chce na druhé kolo podpory vyčleniť z rozpočtu päť miliónov eur.
Štát chce podporovať elektromobilitu pomocou inštalácie siete nabíjačiek. Podľa údajov organizácie EAFO z marca patrí Slovensko v rámci svojho susedského okolia medzi najlepšie vybavené krajiny s viac ako 104 rýchlonabíjacími stanicami s výkonom nad 22 kW a 347 verejnými nabíjacími stanicami s nižším výkonom.
Ministerstvá dopravy a hospodárstva si však stanovili cieľ do roku 2025 sieť rozšíriť na 1 500 nabíjačiek.
K ďalším opatreniam patrí zvýhodnenie týchto vozidiel na cestách, napríklad so špeciálnymi ŠPZ by sa dostali do nízkoemisných zón či by mohli jazdiť vo vyhradených cestných pruhoch pre MHD. Toto však predstavuje len dočasné opatrenie.
Ekologické auto si budú podnikatelia môcť tiež rýchlejšie odpísať z daní.
Minulý rok sa na Slovensku zaregistrovalo vyše 301-tisíc elektromobilov, čo v porovnaní s rokom 2017 predstavuje vyše 38-percentný nárast. V Európskej úrovni je tento nárast vo výške skoro 29 percent.