Podľa analytika je vzťah Slovenska k rastovému potenciálu Ázie problematický. „Súčasná štruktúra exportných destinácií ukazuje, že Slovensko má s Áziou iba nevýznamný obchodný vzťah, ak odhliadneme od importu z Číny. A to je v kontraste s európskym obchodným zameraním, kde je Ázia dôležitý partner,“ tvrdí Ižip.
Podľa neho si musíme priznať, že Slovensko je viac-menej iba lacnou továrňou pre Európu a potenciál rozšíriť sa do Ázie je malý. „Západoeurópske krajiny investujú omnoho viac do tvorby kapacít v Ázii, čo si, samozrejme, Slovensko nemôže dovoliť,“ dopĺňa analytik.
Napriek tomu, určité šance profitovať zo vzniknutej situácie má aj Slovensko. Čína, ktorá je po Spojených štátoch druhým najdôležitejším partnerom pre Úniu, v polovici tohto roka výrazne znížila clá na európske autá a automobilové súčiastky. Dvere na čínsky trh sa tak viac otvorili aj pre naše automobilky.