Na vrchole je Nemecko
Poľsku v sieti diaľnic a rýchlostných ciest jednoznačne napreduje. Pritom ešte v roku 2008 malo týchto ciest len niekoľko stoviek kilometrov a pri zmienke Poľska nám naskakovala husia koža nad ich bezútešným stavom.
Krajina chce cestnú infraštruktúru rozvíjať čo najviac a s pomocou eurofondov chce mať do konca roka 2020 až 5300 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Zostalo by tak na piatej priečke v európskom meradle – štvrté Taliansko by do konca tohto obdobia malo mať skoro 6500 kilometrov.
Prvé miesta zastávajú Nemecko, Francúzsko a Španielsko všetky presahujúce 10-tisíc kilometrov ciest.
V Poľsku sa mal dokonca počet diaľnic a rýchlostných ciest v porovnaní rokov 2007 až 2016 až strojnásobiť. Za intenzívnym rozvojom treba hľadať zmenu v predchádzajúcej nízkej hustote národných ciest a nárastu európskych fondov v rokoch 2007 až 2013.
Viac diaľnic, vyššia cena
Podľa Generálneho riaditeľstva pre vnútroštátne cesty a diaľnice je cena jedného kilometra v Poľsku momentálne 9,6 milióna eur, v Maďarsku stojí 11,9 miliónov a v Rakúsku 12,9 miliónov.
Je to značne menej ako 15 miliónov, koľko stál kilometer v roku 2008.
Aj keď však národné cesty prosperujú, predstavujú iba päť percent z celkovej cestnej infraštruktúry a stav lokálnych ciest sa naďalej zhoršuje, keďže európske fondy ich stav nezaujíma.
Rapídny rast má aj svoju ďalšiu tmavú stránku – kumulácia stavebných prác v rokoch 2017 až 2020 môže spôsobiť nárast nákladov na stavebné materiály.
Prekrývajú sa totiž práce na cestnej a železničnej doprave a chýba aj pracovná sila.