Reuters
StoryEditor

Prečo sa dnes cestuje letecky oveľa častejšie než kedysi?

30.10.2017, 17:04
Ešte pred troma dvoma či desiatkami rokov nebolo pre Európanov cestovanie lietadlom takou bežnou záležitosťou ako dnes.

Konkurencia leteckých spoločností bola oveľa menšia, nízkonákladovky by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky a ceny za letenky boli v prepočte na kúpnu silu obyvateľstva výrazne vyššie než teraz. Takisto existovali väčšie byrokratické prekážky pre aerolinky ako v súčasnosti, keď v Európskej únii platí politika otvoreného neba.

Reuters

Radšej vlakom alebo autobusom
Napríklad početnovotn leteckých liniek z Bratislavy bol v 80. či 90. rokoch minulého storočia v porovnaní s dneškom omnoho nižší. Kto chcel z nášho hlavného mesta cestovať povedzme do Berlína alebo Paríža, často si radšej vybral autobus alebo vlak, než by šiel do Viedne alebo Budapešti a odtiaľ za drahé peniaze letel na Západ. Takto ho to vyšlo podstatne lacnejšie, hoci na cestách strávil viac času.
Všetko sa zmenilo rapídnym rozvojom nízkonákladovej dopravy, ktorá sa v druhej polovici 90. rokov začala udomácňovať aj v regióne strednej a východnej Európy. Ryanair, SkyEurope a neskôr Wizzair či ďalší doslova zaplavili Prahu, Varšavu, Budapešť alebo Bratislavu letmi do európskych metropol. Letenky boli naraz lacnejšie, než lístky na vlak alebo autobus. Kto vyslovene nemá panický strach z lietania alebo nemusí odcestovať náhle a vie o svojej ceste niekoľko týždňov vopred, dokáže sa na opačný koniec Európy dostať za pár eur v priebehu dvoch či troch hodín.
Prirodzene, nízkonákladové aerolinky museli mať svoju agresívnu obchodnú politiku poriadne premyslenú, aby vôbec dokázali prežiť. Na palube ich strojov si musíte priplácať za všetky dodatočné služby – za akékoľvek občerstvenie, výber sedadla, kufre do podbalubia aj príručnú batožinu väčších rozmerov na palube či dokonca za check-in na letisku.

Nižšia úroveň cestovania
Tejto stratégii sa postupne museli prispôsobovať aj veľké spoločnosti. Tie začali znižovať svoje štandardy. Zrazu už podávanie teplého jedla na vnútroeurópskych linkách nebolo takou samozrejmosťou ako kedysi. Niektoré spoločnosti spustili predaje ultraekonomických leteniek, ktoré vám v podstate zaručia podobný servis ako u nízkonákladoviek. Viaceré firmy sa napriek týmto úsporným opatreniam nevyhli problémom. Niektoré z nich, ako talianska Alitalia, skrachovali.

01 - Modified: 2024-11-21 15:06:38 - Feat.: - Title: Šimon cestoval 24 hodín „vlakom smrti” v Mauritánii. Prvá pol hodina bola peklo, hovorí 02 - Modified: 2024-11-19 13:54:21 - Feat.: - Title: Influencerka Dominika: Pracujem nonstop. Je stereotyp, že nerobíme. Jazvy po autonehode prijímam doteraz 03 - Modified: 2024-11-19 08:43:58 - Feat.: - Title: Európske historické hotely získali významné ocenenie, bodovali aj tie zo Slovenska 04 - Modified: 2024-11-15 20:00:00 - Feat.: - Title: Tam, kde oddychovala šľachta: Spoznajte región Dolného Rakúska vzdialený len dve hodiny od slovenských hraníc 05 - Modified: 2024-11-14 11:45:22 - Feat.: - Title: Za 150 000 eur v Očovej parádny dom, v New Yorku výhľad na smeti. Čo všetko môžeš získať za túto sumu v rôznych kútoch sveta?
menuLevel = 2, menuRoute = focus/biznis, menuAlias = biznis, menuRouteLevel0 = focus, homepage = false
22. november 2024 06:59