Minulý týždeň sa odohrala najtragickejšia nehoda na slovenských železniciach za posledných 15 rokov. Vlak, ktorý vychádzal zo stanice v Nových Zámkoch a smeroval do Budapešti, po pár minútach jazdy narazil do autobusu. Náraz roztrhol autobus na dve časti, rušeň vlaku začal horieť. Výsledkom bolo sedem mŕtvych a množstvo zranených. Dnes už máme viac informácií, no ako ste vy na túto nehodu bezprostredne hľadeli vy?
Ako prvé som si na základe mojich skúseností pomyslel, že išlo o chybu vodiča. Následne po získaní ďalších informácií som bol zo skutočnej príčiny nehody šokovaný.
Deň pred touto nehodou bolo 35 rokov, čo som nastúpil na Železnice Slovenskej republiky. Osemnásť rokov som pracoval ako výpravca, dva roky ako vlakový dispečer.
Nepamätám si počas mojej kariéry, ani z rozprávania starších kolegov, že by k niečomu takémuto niekedy prišlo.
Čo výnimočné sa počas tejto nehody stalo?
Na základe informácií, ktoré máme, a na základe vyjadrení ministra dopravy Jozefa Ráža, vyplýva, že priecestné zabezpečovacie zariadenie fungovalo ako malo.
Preto sa mohlo teda stať, že po prechode prvého vlaku, ktorý smeroval z Dvorov nad Žitavou do Nových Zámkov, výstražník, teda červené svetlá, prestali blikať a závory išli hore. Autá sa následne logicky pohli.
Najväčším prekvapením však bolo, že sa tam objavil vlak, ktorý tam podľa ministra nemal čo robiť. Bol na koľaji, ktorá bola vo výluke, na nej bolo priecestné zabezpečovacie zariadenie vypnuté.
Skúsme si to zrekapitulovať. Najskôr sa závory na priecestí stiahli, cestná doprava postála, prešiel vlak, závory sa zdvihli, vozidlá vošli na priecestie a v tom prišiel ďalší vlak. Hovoríte, že zabezpečovacie zariadenie práve v tejto lokalite je jedno z najmodernejších na Slovensku. Ako je potom možné, že k tejto nehode došlo?
Zostáva vám 84% na dočítanie.