Minister dopravy Jozef Ráž dnes oznámil, že aktuálna hlavná vlaková stanica v Bratislave by v budúcnosti nemala už byť hlavnou, ale jednou z viacerých staníc.
"Z kapacitných dôvodov pravdepodobne nevyjde ako hlavná stanica, ale bude to jedna zo staníc," uviedol Ráž s tým, že do konca volebného obdobia by mala byť Hlavná stanica rekonštruovaná z financií Železníc Slovenskej republiky, nie eurofondov.
Vláda predpokladá a počíta s nárastom vlakovej dopravy v hlavnom meste. "Tá stanica sa nemá ako nafúknuť, to znamená, že bude nutné spraviť hlavnú stanicu v iných miestach," pokračuje šéf rezortu dopravy s tým, že v hre sú "dve-tri lokality".
Bližšie ich polohu nechcel špecifikovať, no uviedol, že súvisí s vysokorýchlostnými traťami, ktoré majú v budúcnosti spájať európske hlavné mestá.
Ráž tiež uviedol, že projekt by mal byť uzavrený do roku 2030. "Nemám predstavu, čo by to mohlo stáť," uzavrel minister.
Otázka bratislavskej hlavnej stanice je témou už viacero rokov. Napríklad vo februári 2022, keď magistrát, železnice a ministerstvo podpísali memorandum o ďalšom postupe pri príprave stanice. Dátumy, ktoré boli v memorande vytýčené, sa však prešvihli.
Od roku 2022 do 2025 malo prebehnúť päť etáp, z toho prvé kroky malo zastrešiť mesto a Metropolitný inštitút Bratislava. Úplne prvým krokom v poradí malo byť vypracovanie Urbanisticko-ekonomickej štúdie, ktorá mala vzniknúť ešte v roku 2022. Do novembra minulého roka však prebehli len predbežné trhové konzultácie, na ktoré vyhlásilo mesto súťaž v marci 2023.
V minulosti sa tiež diskutovalo o možnom využití filiálky ako alternatívnej stanice. Tá sa posudzuje v kontexte pokračovania koľají pod zemou až po stanicu Nivy, s vyhliadkou predĺženia až po prístav. Hlavný stanica denne vybaví približne 200 súprav osobnej dopravy. Na porovnanie, rozmermi podobná stanica v Brne zvládne za deň aj dvakrát toľko.