Jiří Hadaščok pracuje ako koordinátor dizajnu exteriéru v mladoboleslavskej automobilke Škoda Auto. Podľa jeho slov mu veľmi pomáha virtuálna realita a s 3D okuliarmi, ktoré sa pri tom používajú, a z ktorých sa niektorým pri práci točí hlava, sa zžil rýchlo, vraj pomocou virtuálnych hier.
Do oddelenia nastúpil ako praktikant v čase, keď sa finišoval vzhľad prvého Superbu, jeho podpis pritom nesie mnoho škodoviek realizovaných aj tých, ktoré sa predstavili ako koncepty a do finálnej sériovej výroby sa nikdy nedostali.
Podieľal sa napríklad na tvorbe kompletného radu Škoda Rapid, ktorý bol šlabikárom dizajnu značky v uplynulej dekáde, pracoval na dizajne európskej, indickej, čínskej i ruskej verzii. Jeho tím stál pri návrhu exteriéru posledných európskych spaľovacích modelov značky Škoda, ako napríklad Karoq, či novo predstaveného modelu Kodiaq druhej generácie.
Ako vedúci projektu pracoval i na štvrtej generácii modelu Superb, ktorý absolvuje svetovú premiéru už za pár týždňov. Za ikonický model značky považuje model Octavia prvej generácie – „dodnes nezostarla,“ chváli dobrú prácu svojich kolegov a do práce jazdí Superbom Combi. „Musí byť čierny, mám čiernu farbu rád,“ dopĺňa.
Pre portál iDNES.cz Hadaščok vysvetľuje, ako musia dizajnéri moderných áut predovšetkým kľučkovať medzi predpismi, požiadavkami zákazníkov, stratégiou značky a vlastnými odvážnymi predstavami o dizajne budúcich vozidiel. Hlavne vytvarovať, nevšedný predok vozidla, aby vyzeral progresívne a unikátne a pritom úplne odlišne od konkurencie, je kvôli technickým požiadavkám, veľmi náročné. Často sa tak stane, že aj ten najkrajší návrh musí byť rapídne pozmenený, aby bol technicky uskutočniteľný.
Je automobilový dizajn ešte umenie, alebo to umenie nikdy nebolo? Ako to vlastne je?
Umením je a bude dizajn spätý vždy, ale musí to mať aj technické pozadie, základ, na ktorom sa celý dizajn tvorí. Je to oblasť priemyselného dizajnu, kde sa dizajnér musí orientovať aj v technike a technológiách, aby bol schopný doviezť taký komplexný produkt, ako je automobil, do výroby k spokojnosti budúceho zákazníka.
Zostáva vám 61% na dočítanie.