Košická záchranka akceptuje rozhodnutie o presune zdrojov z plánu obnovy určených na nákup nových sanitiek do nemocničného sektora.
Je schopná postupne obnovovať vozový park z vlastných zdrojov. Pre TASR to uviedla asistentka riaditeľa Záchrannej služby Košice (ZSKE) Jana Kožejová.
K téme sa podľa jej slov minulý týždeň stretli aj so zástupcami rezortu zdravotníctva.
„Bola nám vysvetlená problematika implementácie predmetnej investície s poukázaním na vysokú mieru rizika, ktorou by mohlo dôjsť k ohrozeniu implementácie danej investície, ako aj k nesplneniu míľnika plánu obnovy a odolnosti s termínom plnenia do 31. decembra 2024,“ povedala.
Riziko nerealizovateľnosti
Košická záchranka sa podľa Kožejovej priklonila k názoru o možnom riziku nerealizovateľnosti investície.
„Záchranná služba Košice odoslala na Ministerstvo zdravotníctva SR vyjadrenie, v ktorom konštatuje, že na základe informácií získaných od zástupcov ministerstva daná investícia vykazuje výrazné riziko jej uskutočniteľnosti a že sa prikláňame k názoru ministerstva,“ doplnila.
Záchranka je podľa nej vzhľadom na súčasnú hospodársku situáciu schopná postupne obnovovať vozový park z vlastných zdrojov.
„Aj naďalej bude snahou ZSKE získavať finančné prostriedky zapájaním sa do ďalších výziev, ktoré budú vyhlasované ministerstvami,“ ozrejmila.
Vozový park
Prednemocničnú neodkladnú zdravotnú starostlivosť je záchranka podľa vlastných slov schopná poskytovať v plnom rozsahu a kvalite.
„Všetky vozidlá vo vozovom parku ZSKE spĺňajú všetky štandardy a sú vybavené v súlade s platnou legislatívou,“ vyhlásila.
Poukázala na to, že 93 percent staníc má vozidlá s rokom výroby 2019 až 2020. Staršie vozidlá podľa nej prešli modernizáciou v rokoch 2015 až 2016 a využívajú sa najmä ako rezervné.
Kritika
Košická a bratislavská štátna záchranka mali vďaka financiám z plánu obnovy získať nové vozidlá za 22 miliónov eur. Tento zámer však vláda prehodnotila, poverejný premiér Eduard Heger tento týždeň oznámil, že financie sa presunú na obnovu a rekonštrukciiu nemocníc.
Záchranná zdravotná služba Bratislava na rozdiel od košickej záchranky hovorí, že túto informáciu prijali s poľutovaním.
Najväčšia štátna záchranka má vysoké finančné náklady spojené s údržbou a servisom asi 12-ročných opotrebovaných vozidiel s nájazdom 500 000 až 700 000 kilometrov. Práve tieto vozidlá ambulancií ZZS mali byť nahradené vozidlami z Plánu obnovy a odolnosti SR.