StoryEditor

Šéf NKÚ exkluzívne pre Zdravotnícke noviny: Ak sa v zdravotníctve nebudú riešiť kľúčové problémy, môžeme tu mať štrajk lekárov každý rok

02.12.2022, 16:07

O výsledkoch kontroly hospodárenia poskytovateľov záchrannej zdravotnej služby, klasifikačného systému DRG, využívania systému ezdravie a národných zdravotných registroch hovorí predseda Najvyššieho kontrolného úradu SR Ľubomír Andrassy.

V rozhovore sa dozviete:

  • Podľa čoho sa Najvyšší kontrolný úrad rozhoduje, ktorý subjekt bude kontrolovať
  • Aké najväčšie problémy počas pandémie pri kontrolách v zdravotníctve objavili
  • Aké sú výsledky hospodárenia štátnej záchranky
  • Čo všetko našli kontrolóri úradu pri DRG a národných zdravotných registroch
  • Aké má úrad kompetencie, aby kontrolované subjekty urobili nápravu
  • Hovorí sa o zlyhaniach, nefunkčnosti a problémoch pri systéme ezdravie. Aké sú zistenia úradu?

Na základe čoho sa úrad rozhoduje, ktorý subjekt bude kontrolovať?

Tvorba plánu kontrolnej činnosti, v ktorom sa objavujú jednotlivé kontrolné akcie, sa riadi medzinárodnými štandardmi. Nie je to niečo, čo by sme mali vymyslené len my. Postupujeme v zmysle najvyšších štandardov, ktoré platia pre kontrolné inštitúcie vo svete. V rámci štandardov musíme vedieť preukázať, že pracujeme so strednodobou stratégiou zamerania kontrolnej činnosti. Pracujeme s rizikami, ktoré popísali analytici. Máme popísané jednotlivé segmenty verejných politík z hľadiska rizík, ktoré súvisia s finančným alebo s nefinančným plnením. To znamená, že riziko je aj otázka výšky verejných prostriedkov, ktoré do danej problematiky smerujú, ale rizikom je napríklad aj záväzok, ktorý má krajina vo vzťahu k OSN alebo k Európskej únii. Alebo preverujeme strategické dokumenty. Lebo ak nemáme nastavenú stratégiu, ak nemáme nastavené dobre akčné plány, ak stratégia nemá merateľné ukazovatele a nemá ani finančné krytie, tak je to stratégia len na papieri, podľa ktorej nevieme ako kráčať. Toto všetko sa preklopí do stratégie zamerania kontrolnej činnosti na obdobie troch rokov a každý rok sa vraciame k tejto stratégii a rozpracovávame aj na základe poznatkov, ktoré máme z kontrolnej činnosti z minulosti, jednotlivé témy kontrolných akcií. Témy kontrolných akcií posudzuje vedenie úradu a ak sú schválené, tak následne kontrolóri pripravia projekt kontrolnej akcie. Do kontroly a jej výsledkov je opäť zapojená analytika, lebo ak chcete modelovať opatrenia, ktoré majú zlepšiť fungovanie systému, tak to nemôže byť len o parciálnom probléme, ktorý ste si preverovali, ale ten parciálny problém musíte dávať do súvislosti so systémom. Takto vzniká plán kontrolnej činnosti a takto sú do plánu zapájaní nielen kontrolóri, ale aj ľudia z analytickej jednotky.

Ak by sa vyskytol problém, ktorý nie je súčasťou plánu kontrol, môže sa mu úrad venovať okamžite?

Ostatné dva roky pandémia, vojna na Ukrajine, dnes energetická kríza, vysoká miera inflácie nás prinútili rozmýšľať nad tým ako štandardné postupy tvorby plánu kontrolnej činnosti zdynamizovať. Vláda nielen na Slovensku, ale aj vlády v Európe, vo svete sú vystavované vysokému tlaku rýchlo prijímať opatrenia na minimalizáciu dopadu jednotlivých kríz. Pri rýchlych a mimoriadnych rozhodnutiach neviete nadobudnúť 100-percentné uistenie, či je to správne, či je to v súlade s princípmi hospodárneho a efektívneho nakladania s verejnými prostriedkami. Preto museli aj kontrolné inštitúcie zareagovať na túto rýchlo sa meniacu dobu a museli sme pristúpiť k zmene nášho plánovania. Vytvorili sme takzvaný princíp plávajúceho plánu kontrolnej činnosti. Dnes vieme, ako máme personálne kapacity vyťažené v prvom polroku budúceho roka a nemáme uzatvorený plán kontrol pre rok 2023. Vyhodnocujeme riziká, ktoré sa v tejto chvíli nachádzajú v rámci rozhodovania vo v...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
menuLevel = 2, menuRoute = zdn/rozhovory, menuAlias = rozhovory, menuRouteLevel0 = zdn, homepage = false
22. november 2024 02:51