Politické nominácie a príliš častá zmena manažérov štátnych zdravotníckych zariadení a ďalších organizácií pod pôsobnosťou štátu sú dlhoročnými problémami slovenského zdravotníctva, ktoré neprispievajú k stabilite sektora a plánovaniu a manažovaniu v dlhšom časovom horizonte. To sa potom prejavuje okrem iného aj v zlom hospodárení štátnych zariadení.
Motivácia riaditeľov, ktorí tušia, že môžu byť o pár mesiacov odvolaní, býva potom spravidla taká, že nemajú tendenciu pracovať na strategických dlhodobých plánoch udržateľného rozvoja nemocníc a prípadne „provokovať“ prijímaním racionalizačných opatrení či štrukturálnych zmien, ktoré bývajú často nepopulárne, ale potrebné, čo má za následok konzervovanie nepriaznivého stavu.
Opakované výmeny
Výmena riaditeľov a ďalších štatutárov nemocníc a ostatných zdravotníckych inštitúcií sa na Slovensku vo veľkom rozsahu opakuje takmer pravidelne a automaticky po každej zmene vlády.
Ako ilustratívny príklad uvádzame výmenu vlády po predčasných voľbách v roku 2012, keď nová ministerka zdravotníctva Zuzana Zvolenská stihla za jeden a pol roka po svojom nástupe do funkcie odvolať 17 riaditeľov štátnych nemocníc a zdravotníckych organizácií.
Často prichádza k výmene štatutárov nemocníc a podriadených organizácií aj po zmene ministra zdravotníctva počas funkčného obdobia tej istej vlády, čoho sme ostatne svedkami aj v aktuálnom funkčnom období.
Od roku 1990 sa na Slovensku na čele rezortu zdravotníctva vystriedalo až 19 rôznych ministrov. To znamená, že „životnosť“ ministra zdravotníctva bola hlboko pod dvoma rokmi, pričom jedine dvaja vydržali v tomto horúcom kresle celé štvorročné funkčné obdobie....
Zostáva vám 85% na dočítanie.