Obrovský počet článkov sa už pokúsil spochybniť zdravotný prínos vitamínov a potravinových doplnkov. Napriek tomu si ich ľudia stále kupujú. Prečo myslíte, že im veria?
Povedal by som, že v tom hrá úlohu dôvera v lekárne, ktoré sú v očiach pacienta vedeckými inštitúciami. Keď ten istý lekárnik, ktorý ľuďom vydáva lieky na recept, teda s preukázaným účinkom, ponúka potravinové doplnky či vitamíny, vzbudzuje to v ľuďoch pocit dôvery. Typickým príkladom sú vitamíny pre diabetikov. Vo všetkých európskych aj amerických odporúčaniach a odborných knihách je napísané, že človek s diabetom (cukrovkou, pozn. red.) nemá užívať vitamíny, pretože to nemá zmysel. O žiadnom takomto preparáte nemožno tvrdiť, že znižuje hladinu krvného cukru. Diabetes je taká rozšírená a častá choroba, že je okolo nej už prakticky všetko prebádané. To, že by nejaký potravinový doplnok mohol byť rovnako účinný alebo účinnejší ako dnes používané lieky, je vylúčené. Taká prírodná látka skutočne neexistuje. Napriek tomu sú niektorí lekárnici schopní ich pacientom s cukrovkou ponúkať. To je z môjho pohľadu neetické. Ale nechcem to hádzať len na lekárne. Svoju úlohu hrajú aj médiá a reklama v nich. Firmy, ktoré tieto prípravky vyrábajú, zarábajú veľa, takže si reklamu môžu dovoliť. Pritom však reklama na skutočné lieky je v Európe zakázaná.
To je teda podľa vás zle?
Je to úplne zastaraný názor. Európsky pacient je posledný zákazník oddelený od pravdivej reklamy. Pritom dnes stačí na príslušných webových stránkach odkliknúť, že ste zdravotnícky pracovník, a o danom lieku sa dozviete úplne všetko. Prečo zakazovať reklamu na niečo, čo má vedecký základ? Som presvedčený, že jej povolenie by zlikvidovalo konkurenciu, ktorá zneužíva monopolné postavenie potravinových doplnkov v reklamách. Regulácia liekov je neskutočne zložitá, takže prípravok, ktorý týmto procesom prejde, je naozaj objektívne zhodnotený. Pri potravinových doplnkoch nič podobné neexistuje (testuje sa len zdravotná bezchybnosť, nie ich zdravotná prospešnosť, pozn. red.), napriek tomu využívajú ich výrobcovia všetky marketingové prostriedky, aby ich ľuďom predali. Z rúk lekára, lekárnika alebo nejakého odborníka na výživu to pôsobí o to vierohodnejšie. Nedávno som napríklad zazrel na webových stránkach reklamu, kde jeden lekárnik osobne odporúčal tabletky s rakytníkom, pretože sú bohaté na vitamín C. V čase koronavírusovej epidémie je takáto reklama aj vyložene neetická, pretože pacient v dobrej viere, že robí niečo pre svoje zdravie, poletí po tento preparát do lekárne a úplne zbytočne sa vystaví riziku kontaktu s ďalšími ľuďmi, pričom práve ten kontakt je pre prenos infekcie, samozrejme, kľúčový.
V pozitívny efekt vitamínu C v boji s infekciami teda neveríte?
Roky vyučujeme nutričných terapeutov, že podanie vitamínu C pri akútnej infekcii nemá absolútne žia...
Zostáva vám 85% na dočítanie.