StoryEditor

Zrada na tejto rakovine je, že nádor je veľmi rafinovaný, hovorí odborník

06.07.2019, 00:00
Autor:
Dan HimičDan Himič
Neradi o nej počujeme, spozornieme, až keď sa začne týkať niekoho z nášho okolia alebo, nedajbože, nás.

O rakovine hrubého čreva a konečníka sa často hovorí aj píše, no napriek tomu mnoho pacientov prichádza k lekárovi neskoro. Prečo?
Najbližšie k pravde bude asi fakt, že v podstate ide o formu preventívneho správania. A toto správanie nie je vybudované u generácie ľudí nad päťdesiat rokov. Pred dvadsiatimi rokmi, keď mali oni tridsať, možno prvýkrát počuli o prevencii. Z týchto rokov máme aj výskumy, ktoré dokazujú, že slovenská populácia je na tom takto nielen s rakovinou hrubého čreva a konečníka. Už dvadsať rokov sa snažíme oslovovať verejnosť, ale zrejme to stále nestačí. Vyzerá to tak, že je to hlbší fenomén, ľudia už majú po tridsiatke zakotvené návyky a nové veci ťažšie prijímajú.

Čo by pomohlo?
Buď to musí byť agresívna reklama, alebo niečo ako STK pri motorových vozidlách, niečo dané zákonom, kde hrozia sankcie, ak to človek nedodrží. Potom sa to dá zlomiť a primať verejnosť, aby dbala na prevenciu. Ale na toto sa nikto nedá.

Ako sa to robí v zahraničí?
Podobne ako u nás, aj tam sa razí trend presviedčania. Lenže v bohatších krajinách majú na osvetu viac peňazí a od toho sa odvíja všetko.

Existuje štatistika, koľko ľudí pravidelne podstupuje preventívne lekárske prehliadky?
Aby to nebolo také zúfalé, tak musím povedať, že kým sme v roku 2002 začínali s číslami okolo osem až desať percent, teraz – za posledné dva roky – sa už tridsaťpäť percent populácie nad päťdesiat rokov zúčastňuje na preventívnych prehliadkach u praktického lekára. Ak si to vezmete v absolútnych číslach, ide asi o 1,6 milióna ľudí. Preventívne prehliadky sa robia každé dva roky, to znamená osemstotisíc ľudí by sa podľa toho malo na prehliadkach zúčastniť. Z týchto osemstotisíc sa však na prehliadkach zúčastňuje asi tridsaťpäť percent, čiže 280-tisíc ľudí. Zvyšok sú tí rezistentní, ktorí nereagujú ani na reklamu. „Zlomili“ sme tridsaťpäť percent, no stále je tu väčšina, ktorá, keď začuje slovo rakovina, zavrie oči, nechce o tom nič počuť a ide preč. Nepostrašíte i...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-11-19 10:15:58 - Feat.: - Title: Nekonečný cynizmus: Desať rokov predstierala boj s rakovinou. Kvôli darom 02 - Modified: 2024-11-18 13:15:34 - Feat.: - Title: Údajne neužitočný orgán nám lekári často odstraňujú. Ako sa však ukázalo, môže byť účinný v boji proti rakovine 03 - Modified: 2024-11-18 09:00:00 - Feat.: - Title: Ako v The Last of Us, len naopak. Zombie huba z húsenice by mohla zachraňovať ľudské životy 04 - Modified: 2024-11-14 12:30:00 - Feat.: - Title: VIDEO Kampaň s mimoriadne silným posolstvom. Zameriava sa na podporu žien, ktoré kvôli rakovine prsníka prišli o vlasy 05 - Modified: 2024-11-13 08:55:57 - Feat.: - Title: Marta Jandová išla s pravdou von: Kvôli rakovine musela podstúpiť dva hrozné zákroky
menuLevel = 1, menuRoute = tema, menuAlias = tema, menuRouteLevel0 = tema, homepage = false
22. november 2024 04:43