MATĚJ KRETÍK (30) sa propagáciou na sociálnych sieťach zaoberá už viac ako šesť rokov. Ako sa dá na zidealizovaných fotkách zarábať? A čo taká propagácia vôbec firmám prináša?
Ako môže človek na Instagrame zarábať?
V prvom rade musí prekonať nejakú zaujímavú hranicu sledujúcich, ktorá však, paradoxne, nemusí byť zase taká veľká. Nechcel by som kategorizovať, pretože každý zaujíma inú sociálnu skupinu. Ale ten, kto sa orientuje na nejakú konkrétne zameranú skupinu, nepotrebuje zase až toľko followerov (sledujúcich, pozn. red.). Takému človeku ich stačí pokojne desaťtisíc.
Desaťtisíc? To už je pre inzerentov zaujímavé číslo?
Ak má daný človek na nejakú špecifickú skupinu naozaj vplyv, tak to často stačí. Ale je pravda, že trh je už trochu zničený. Instagram naraz všetci chcú, každý potrebuje svojho influencera (z anglického slova influence, čo znamená vplyv. Influencer je potom človek, ktorý má určitý vplyv a svojimi názormi, postojmi a myšlienkami dokáže pôsobiť na druhých ľudí, pozn. red.), pretože propagácia na Instagrame je zrazu veľmi cool a trendy.
Lenže?
Málokto to vie chápať nejako globálnejšie a príbehovo. Väčšinou to vo firmách dopadne tak, že takúto propagáciu dostane markeťák ako úlohu od svojho nadriadeného. Nájde si napríklad tridsať influencerov, ktorých sleduje zaujímavý počet ľudí, pošle im e-mail s ponukou a tí potom produkt za pár eur na svojom Instagrame zdieľajú.
A trh je zničený preto, že výrobky propagujú pod cenu?
Tiež, ale to nie je ten hlavný problém. To, že s takými ponukami influenceri súhlasia, úplne chápem. Väčšinou totiž ide o študentov, ktorí to berú ako takú zaujímavú brigádu. V podstate nič nemusia a za jeden post získajú nejaké peniaze. Hlavný problém vidím v tom, ako k tomuto reklamnému priestoru pristupujú práve firmy. Vôbec si nezistia, či je taká propagácia pre ich firmu vhodná alebo či vybrali správneho influencera. Veľa ľudí, ktorí majú obrovský počet sledujúcich, totiž nemusí byť pre produkt ideálnych, pretože daná vec jeho followerov vôbec nezaujíma a v podstate im pretečie feed (kanál príspevkov na sociálnych sieťach, pozn. red.) absolútne bez povšimnutia. Takáto reklama nemá pre danú službu alebo produkt žiadny efekt, je to zbytočná práca a zle minuté peniaze.
Máte nejaký odstrašujúci prípad?
Jeden mi napadá. Istá spoločnosť sa snažila na Instagrame propagovať tatársku omáčku. Nebolo to však tak, že by nafotili krásny stôl s jedlom, kde by hrala tatarka hlavnú úlohu. Proste ju tam iba tupo, graficky zobra...
Zostáva vám 85% na dočítanie.