StoryEditor

Nečakaná prekážka nahráva Rusku. Európske vojská úplne stratili kľúčovú schopnosť, priznal francúzsky generál

09.08.2024, 00:00
  • Zvýšenie počtu jednotiek európskym štátom NATO počas prípadného konfliktu s Ruskom nemusí stačiť.
  • Problém totiž spočíva aj v transporte vojenskej techniky, ktorý komplikuje nielen chýbajúca infraštruktúra, ale aj zdĺhavá administratíva.
  • Nepriaznivú situáciu by mala aspoň čiastočne vyriešiť dohoda, ktorú tento rok podpísali Holandsko, Nemecko a Poľsko.

„Som ochotný bojovať za svoju krajinu, ak to bude potrebné,“ pochválil sa nedávno spravodajskej stanici CNN mladý Nór Jens, ktorý absolvoval povinnú vojenskú službu. Tá je momentálne okrem Nórska, ktoré nie je členom EÚ, povinná aj v deviatich úniových štátoch.

Jej zavedenie zvažujú ďalšie krajiny – napríklad Nemecko či Holandsko. Inšpirácia prúdi zo Švédska, ktoré využíva unikátny model povinnej vojenčiny založený na selekcii kandidátov s najlepšími fyzickými a psychickými predpokladmi, ale aj vôľou narukovať.

PESCO – Stála štruktúrovaná spolupráca medzi štátmi Únie.

Znovuzavedenie základnej vojenskej služby by malo jednoznačne zvýšiť schopnosť európskych krajín vzdorovať ruskej agresii, ktorá by v budúcnosti teoreticky mohla prekročiť hranice Ukrajiny a šíriť sa ďalej na západ. Francúzsky generál Bertrand Toujouse však najnovšie v rozhovore pre portál Politico upozornil, že dostatočný počet schopných vojakov a vojačiek ani zďaleka nemusí predstavovať definitívnu zábezpeku.

Existuje totiž ešte jeden vážny problém. Je ním vojenská mobilita, teda schopnosť rýchlo a efektívne presúvať jednotky či vojenskú techniku do potrebných lokalít. A tú má EÚ momentálne značne oslabenú. „Ak chce Európa čeliť potenciálnej ruskej agresii, musí zlepšiť možnosti presúvania tankov, jednotiek a munície naprieč kontinentom,“ zhodnotil Toujouse.

Tri z desať

Efektívnemu pohybu jednotiek a techniky momentálne bránia tri základné faktory: zdĺhavá administratíva, nedostatočná infraštruktúra a nedostatok prepravných prostriedkov – napríklad vagónov vhodných na prepravu tankov, pre ktoré je železničná doprava ideálnou formou transportu.

Po prípadnej porážke Ukrajiny by Rusko mohlo upriamiť ...

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 85% na dočítanie.
01 - Modified: 2024-08-06 22:00:00 - Feat.: 1 - Title: Násilnosti vo Veľkej Británii ukazujú, ako veľmi je západný svet zraniteľný 02 - Modified: 2024-08-06 16:00:00 - Feat.: 1 - Title: Ruské problémy v Mali. Kremľu v Afrike hrozí druhý „Afganistan“ 03 - Modified: 2024-08-06 06:06:58 - Feat.: 1 - Title: "Možno sa aj vrátiš." Ruskí muži popísali, ako sa ich blízki snažili dostať na bojisko 04 - Modified: 2024-08-05 14:42:15 - Feat.: 1 - Title: Orbán skúša trzpezlivosť Únie. Takmer 70 europoslancov vyzýva k prešetreniu maďarských víz pre Rusov 05 - Modified: 2024-08-05 13:25:55 - Feat.: 1 - Title: Dopyt po nehnuteľnostiach v Európe v prvom polroku výrazne vzrástol. Objem investícii stúpol o desatinu
01 - Modified: 2024-11-21 08:23:43 - Feat.: - Title: Predaj nových áut v EÚ v októbri mierne stúpol, po troch mesiacoch aj v Nemecku 02 - Modified: 2024-11-21 08:00:00 - Feat.: - Title: Nemecko to už neutiahne. Sociálny systém kolabuje pod tlakom migrácie, nádejou sú utečenci z Ukrajiny 03 - Modified: 2024-11-21 07:42:55 - Feat.: - Title: Ruský útok spôsobil škody a požiare v Dnipre 04 - Modified: 2024-11-21 06:54:04 - Feat.: - Title: Ekonomika, veda, technológie. Rusko a KĽDR podpísali dohodu o rozšírení spolupráce, chcú zvýšiť i počet letov 05 - Modified: 2024-11-20 22:38:14 - Feat.: - Title: Berlín zatvoril všetky tri iránske konzuláty v reakcii na popravu nemeckého občana
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
21. november 2024 09:34