V Červenom mori dnes čelila útoku ďalšia nákladná loď - tanker nórskej spoločnosti Inventor Chemical Tankers. Na lodi vypukol menší požiar, jej palubné systémy sú však funkčné a nikto z posádky nebol zranený, uviedla agentúra Reuters.
Podľa nemenovaného amerického predstaviteľa stoja za útokom jemenskí povstalci Húsíovia, ktorí zaútočili na niekoľko nákladných lodí už minulý týždeň. Najväčšie námorné prepravné spoločnosti preto oznámili, že pozastavujú tranzit cez Červené more. K nim sa dnes pridala aj britská spoločnosť BP a taiwanská Evergreen, ktorá navyše nebude prepravovať izraelský náklad.
Podľa majiteľa tankera Swan Atlantic loď zasiahol neznámy predmet. Nikomu z posádky sa podľa nórskej firmy nič nestalo. Tanker prevážal oleje na ostrov Réunion. Podľa aplikácie Vessel Finder sa loď nachádzala pri strategicky významnej úžine Báb al-Mandab, ktorá ústi do Arabského mora.
Nemenovaný americký predstaviteľ agentúre Reuters povedal, že na loď vystrelili niekoľko striel jemenskí povstalci Húsíovia, ktorých podporuje Irán. Na pomoc prepravnej lodi sa vydala jedna americká bojová loď. Húsiovia už skôr uviedli, že budú útočiť na všetky lode, ktoré majú nejakú spojitosť s Izraelom. Chcú tak podporiť palestínske hnutie Hamas v boji proti izraelskej armáde.
Kvôli útokom na prepravné lode najväčší námorní prepravcovia volia pre svoje plavidlá náhradné plavebné trasy mimo Červeného mora. Minulý týždeň to oznámil najväčší námorný prepravca Mediterranean Shipping Co. (MSC), predtým tak urobili aj dánska spoločnosť Maersk a nemecká prepravná firma Hapag-Lloyd.
Podobný krok dnes oznámila aj britská ropná spoločnosť BP a taiwanská prepravná spoločnosť Evergreen. Tá uviedla, že lode, ktoré mali len preplávať Červeným morom, budú voliť novú trasu cez mys Dobrej nádeje a že spoločnosť prestáva s okamžitou účinnosťou prijímať izraelské náklady.
Kroky námorných firiem by mohli viesť k oneskoreniam v dodacích lehotách, pretože alternatívne námorné trasy sú o niekoľko dní dlhšie. Napríklad plavba zo Šanghaja do Rotterdamu cez mys Dobrej nádeje trvá podľa analytikov o zhruba týždeň dlhšie ako trasa cez Suezský prieplav a Červené more. Podľa agentúry AFP sa odhaduje, že cez úžinu Báb al-Mandab a Červené more prepláva zhruba 40 percent svetového medzinárodného obchodu.