Dve priehrady nad východolíbyjským mestom Darná, ktoré sa pretrhli a spôsobili záplavy s tisíckami obetí, zrejme postavili juhoslovanské firmy. Vodné diela zo 70. rokov 20. storočia boli pravdepodobne zle udržiavané. Taktiež umiestnenie iba kilometer nad mestom nebolo vhodne zvolené, pretože masa vody zasiahla Darná plnou silou, napísal odborný americký časopis Eos a portál srbskej televízie N1.
Mesto Darná často zažívalo povodne aj v minulosti a preto vláda rozhodla o výstavbe priehrad na jeho ochranu. Zásadné záplavy poškodili mesto v ústí rieky v rokoch 1941, 1959 a 1968, pričom tie z 50. rokov boli podľa líbyjských médií najničivejšie. V 60. rokoch preto vznikla štúdia, ktorá navrhla výstavbu priehrad. Povodne z roku 1986 už nové priehrady pohltili a voda mesto nezasiahla.
Horná priehrada mala kapacitu 1,5 milióna metrov kubických vody, zatiaľ čo druhá mala kapacitu až 22 miliónov metrov kubických vody, píše Eos. Najväčšia česká priehrada Orlík má objem 716 miliónov metrov kubických.
Srbská spoločnosť Hidrotehnika-Hidroenergetika na svojich stránkach uvádza, že v rokoch 1973 až 1977 v oblasti Darná postavila dve priehrady a veľké množstvo zariadení ako sú tunely, čerpacie stanice a nádrže. Všetko malo slúžiť na zavlažovanie a zásobovanie mesta a okolitých obcí vodou, píše N1.
Viceprimátor Darnej dnes podľa N1 priznal, že priehrady sa od roku 2002 neudržiavajú. Hnev verejnosti vystupňovali tvrdenia zo sociálnych sietí, že prostriedky určené na udržiavanie priehrady boli prerozdelené na iné účely. Odborník na priehrady Muhammad Ahmad v líbyjských médiách kritizoval "bezpečnostný chaos a spomalenosť líbyjských úradov" voči bezpečnostným opatreniam.
Najpravdepodobnejší scenár pretrhnutia priehrad je podľa odborníkov postupné prevalenie najprv hornej a potom aj spodnej priehrady. K nešťastiu prispeli extrémny príval zrážok aj metóda stavby hrádze. Tá líbyjská bola totiž z v regióne dostupných materiálov, teda ílu a kameňov.
Tento typ hrádzí podľa odborníka osloveného BBC Dragana Saviča nepreteká, no po naplnení sa na rozdiel od tých betónových často prevalí.