Talianska vláda po protestoch motoristov o rok odložila plán severozápadného regiónu Piemont na obmedzenie prevádzky starších naftových áut. Plán počíta so zákazom starších naftových vozidiel v mestách v denných hodinách počas pracovného týždňa, napísala agentúra Reuters. Podľa denníka Corriere della Sera by sa opatrenie dotklo viac ako 600-tisíc automobilov.
Zákaz sa mal týkať naftových áut s emisnou normou Euro 5 alebo staršou a miest, ktoré majú viac ako 10-tisíc obyvateľov.
Obmedzenie opatrení
Mal začať platiť už 15. septembra, taliansky minister životného prostredia Gilberto Pichetto Fratin dnes však oznámil, že opatrenie bude môcť vstúpiť do platnosti až začiatkom októbra budúceho roka. Dodal, že bude platiť iba pre mestá, ktoré majú vyše 30-tisíc obyvateľov. "Vláda intervenovala, aby odvrátila sociálnu a ekonomickú krízu rodín a podnikov," vyhlásil minister.
Piemont, ktorého metropolou je Turín, patrí medzi najznečistenejšie oblasti v Európe. Tamojšiu samosprávu k plánu na obmedzenie prevádzky starších naftových áut čiastočne prinútil tlak zo strany Európskej únie, píše Reuters.
Pichetto Fratin uviedol, že vláda nariadila revíziu regionálnych plánov na znižovanie znečistenia, počas ktorej bude plánované obmedzenie prevádzky starších naftových áut dočasne pozastavené. Dodal, že tento postup je v súlade s pravidlami Európskej únie.
Meloniovej obozretný prístup
Podľa agentúry Reuters je odklad obmedzenia ďalším príkladom obozretného prístupu pravicovej vlády premiérky Giorgii Meloniovej k ekologickej regulácii. Taliansko rovnako ako Česko patrí medzi členské štáty Európskej únie, ktoré sa stavajú proti navrhovanej podobe emisnej normy Euro sedem.
Český minister dopravy Martin Kupka sa pri utorkovom rokovaní s nemeckým kolegom Volkerom Wissingom a následnom stretnutí so zástupcami európskeho automobilového sektora v Mníchove zhodol na nevyhnutnosti predĺžiť zavádzacie lehoty pripravovanej emisnej normy Euro sedem. Kupka českým novinárom v Mníchove povedal, že dôležité je zachovať súčasné limity emisií výfukových plynov na úrovni existujúcej normy Euro šesť.
"To je dôležité, aby to neohrozilo konkurencieschopnosť európskeho automobilového priemyslu a tiež segment najmenších vozidiel, pretože premietnutie požiadaviek do ceny by mohlo znamenať výrazné zdraženie a vôbec ohrozenie výroby malých vozidiel," vyhlásil.
Európske automobilky sa navrhovanej emisnej norme bránia, je podľa nich príliš nákladná, uponáhľaná a zbytočná. Boli by s ňou podľa nich spojené veľké výdavky a tieto vynaložené peniaze by mohli chýbať pri chystanom prechode na výrobu elektromobilov.
Európska komisia tvrdí, že prísne pravidlá sú potrebné na zníženie škodlivých emisií a tiež kvôli tomu, aby sa neopakoval škandál okolo falšovania testov emisií, ktorému čelila automobilka Volkswagen.