Keď nacisti počas druhej svetovej vojny okupovali Poľsko, mnoho jeho cenných umeleckých diel ukradli. Jedným z nich bola Madona s dieťaťom, obraz zo 16. storočia pravdepodobne od talianskeho maliara Alessandra Turchiho. Nacistický úradník, ktorý na rabovanie umeleckých diel v Poľsku dohliadal, zapísal túto maľbu na zoznam stoviek ďalších umeleckých diel odvezených z okupovanej krajiny. Obraz sa ale nedávno vrátil do Poľska po tom, ako bol objavený v Japonsku a odovzdaný poľským úradom, napísala britská BBC na svojej internetovej stránke.
Ide o jedno zo 600 umeleckých diel, ktoré sa Poľsku podarilo získať späť, ale desiatky tisíc ďalších ani skoro 80 rokov po vojne stále nemá. Odborníci sa domnievajú, že ďalšie umelecké diela sa budú objavovať v budúcnosti, keď sa ich dedičia budú snažiť predať bez toho, aby vedeli o ich minulosti.
Nacistická krádež
Obraz Madona s dieťaťom sa do Nemecka zrejme dostal v roku 1940. Bol na zozname s 521 položkami, ktorý zostavil rakúsky historik umenia Kajetan Mühlmann, nacistický úradník, ktorý dohliadal na krádeže umenia. Maľba sa znovu objavila v 90. rokoch, keď sa predala na aukcii v New Yorku. Znovu mala ísť do dražby vlani v januári, ale predaj bol zastavený po tom, ako si diela všimli poľské úrady. Keď sa podarilo preukázať, že ide o obraz ukradnutý nacistami, aukčnú sieň i majiteľ obrazu súhlasili s tým, že ho vrátia do Poľska. Oficiálny odovzdávací obrad sa koncom mája uskutočnil v Tokiu.
Poľská historička umenia Natalia Ceterová hovorí, že navrátenie majstrovských diel, ako je Madona s dieťaťom, pomôže verejnosti uvedomiť si, aké poklady v Poľsku bývali. Ukradnuté mu boli obrazy od Rembrandta van Rijna, Raffaela Santiho alebo od uznávaných poľských umelcov. "Keď sa potom stane, že sa niektoré tieto práce vrátia do Poľska, cítite hrdosť, pretože sa ukazuje význam poľských zbierok, na ktorý sa niekedy zabúda," uviedla Ceterová. Pripomína, že Poľsko sa ich po vojne snažilo obnoviť a že zaberie dlhé roky, kým zbierky znovu získajú svoje niekdajšie renomé.
Christopher Marinello, zakladateľ spoločnosti Art Recovery International, sa pátraním po zmiznutých umeleckých dielach zaoberá viac ako 30 rokov. Myslí si, že viac diel sa môže začať objavovať vďaka striedaniu generácií. "Ukradnuté predmety sú prenechávané dedičom, ktorí nemusia nevyhnutne poznať ich príbeh a rozhodnú sa ich predať," hovorí.
Hľadanie pokračuje
Poľské úrady ukradnuté umelecké predmety nechali zaniesť do databáz Interpolu, ale aj do databáz súkromných subjektov alebo jednotlivých štátov. Podľa Marinella je tiež mnoho historikov umenia, ktorí sa zaoberajú umením ukradnutým z Poľska, a tí si ho tiež všímajú. "Vďaka technologickému pokroku aj tomu, že aukčné siene začínajú všetko zverejňovať na internete, viac očí pátra po ukradnutých predmetoch," vysvetľuje tento právnik.
Marinello je presvedčený, že sa mení tiež prístup generácií k ukradnutým umeleckým dielam. V súčasnosti pracuje na prípade, keď sa naneho obrátil istý muž z Chicaga kvôli dielu, o ktorom sa domnieva, že ho jeho starý otec za vojny ukradol v múzeu v Nemecku. "Mali ho celú generáciu a teraz si uvedomujú, že ho nemôžu predať, a tak ho radšej chcú vrátiť, ako aby kvôli nemu mali ďalšie problémy," opisuje. Zákony sa však v jednotlivých krajinách líšia a niekedy sa umelecký kus podarí vrátiť jedine vďaka dobrej vôli jeho súčasného majiteľa.
Japonsko, kde sa objavil obraz Madona s dieťaťom, "nie je dobrou krajinou pre získavanie ukradnutého umenia", hovorí Marinello. "Niekedy naozaj záleží od majiteľa, aby urobil to, čo je správne, aby pochopil, že niečo bolo ukradnuté a malo by to byť vrátené," uvádza.
Podľa Ceterovej je návrat Madony s dieťaťom do Poľska dôvodom na hrdost, nie je si ale istá, či túto vášeň pre vyhľadávanie umeleckých diel budú mať aj ďalšie generácie. "Otázkou je, či to pre nich bude dôležité - pre generáciu Z a mladšie pokolenie, záleží im na tom? Z toho, čo sledujem, to tak byť nemusí, "hovorí skepticky. Digitalizácia umeleckých zbierok podľa nej môže viesť k tomu, že ľudia stratia záujem o umenie v jeho fyzickej podobe. "Napríklad v určitom momente nebudeme musieť zachraňovať umelecké diela, pretože všetky budú v aplikáciách, ako je Cloud, a budú dostupné komukoľvek a kedykoľvek bez ohľadu na to, kto ich vlastní," myslí si. "Digitalizácia a postup moderných technológií môžu znamenať koniec pre potrebu získavať umelecké diela späť," predpovedá Ceterová.