V skladoch belgickej spoločnosti OIP Land Systems sú uschované desiatky tankov Leopard 1 a ďalších obrnencov. Majiteľ firmy Freddy Versluys ich odkúpil od európskych krajín, ktoré ich už nepotrebovali. Súčasne tak predpovedal, že jedného dňa bude po vojenskom vybavení znovu dopyt. Teraz by svoju zbierku rád videl v akcii na Ukrajine.
Na predmestí Tournai, ospalého stredovekého mestečka vo francúzsky hovoriacej časti Belgicka, stojí nenápadný šedý hangár, skrytý za plotom. Vnútri je nespočetné množstvo radov nemeckých tankov Leopard 1 a ďalších ťažkých bojových vozidiel.
V nasledujúcom videu sa môžete bližšie pozrieť na tanky Leopard 1:
Vnútri sú schované dokonca aj niektoré typy zbraní, ktoré sú na vrchole ukrajinského vojenského zoznamu prianí.
Hangár patrí belgickej obrannej spoločnosti OIP a obsahuje jednu z najväčších súkromných zásob zbraní v Európe. „Mnoho z týchto tankov tu stoja roky. Dúfajme, že teraz nastal čas, aby konečne videli nejakú akciu, a to na Ukrajine,“ povedal šéf OIP Freddy Versluys pre britský denník The Guardian.
Všetko je legálne
„Tu máme 50 leopardov 1,“ povedal a ukázal pri prehliadke hangáru. „Máme tiež 38 nemeckých tankov Gepard, 112 rakúskych ľahkých tankov SK-105, ďalej 100 talianskych obrnencov VCC-2 a 70 kusov M113.“
Celkovo má jeho firma na sklade asi 500 obrnených vozidiel. „Pravdepodobne ide o najširší súkromný arzenál tankov v Európe,“ tvrdí Versluys, ktorý má vo vojenskom sektore dlhú históriu.
Po dokončení vojenskej služby strávil Versluys deväť rokov prácou pre belgickú armádu v divízii, ktorá bola zodpovedná za kontrolu kvality tankov a munície. V roku 1989 nastúpil do firmy OIP, ktorá sa špecializovala na optické zariadenia, kde nakoniec založil dcérsku spoločnosť OIP Land Systems, ktorá skupovala staré vojenské vybavenie a predvídala, že jedného dňa po ňom bude opäť dopyt.
„Všetko, čo robíme, je tu legálne, riadime sa podľa pravidiel a máme všetky potrebné licencie,“ vysvetlil Versluys.
Pri prechádzke po úzkych dláždených uličkách Tournai je ťažké si predstaviť, že takéto zbrane sú len 15 minút chôdze odtiaľto. Versluys počas posledných dvoch desaťročí skúpil väčšinu svojich súčasných zásob a tanky získal priamo od európskych vlád. Znížil tak ich výdavky na obranu.
Od pádu Sovietskeho zväzu sa európske štáty snažili nahradiť niektoré ťažké a nákladné tanky z dôb studenej vojny ľahšími vozidlami potrebnými pre kratšie mierové misie po celom svete. Obranné škrty urýchlila ekonomická kríza v roku 2008 a do roku 2014, kedy Vladimir Putin anektoval Krym, európske vojenské výdavky dosiahli historické minimum.
V rámci jedného z väčších obchodov Versluys kúpil 50 tankov Leopard 1, ktoré belgická vláda vyradila z prevádzky v roku 2014, každý za 37 tisíc eur. „Bola to trhová cena kvôli geopolitickej situácii v tom čase, ale nákup tých vyradených tankov bol pre nás obrovský hazard. Veľké riziko,“ uviedol.
Nebudem platiť za tank, ktorý nie je pripravený na boj
Leopard 1 pochádza zo 60. rokov, je ľahší a menej výkonný ako novšie tanky Leopard 2, ktorých dodávku na Ukrajinu Nemecko odsúhlasilo minulý týždeň. Nemeckí predstavitelia ale uviedli, že by stále boli schopné konkurovať ruskej bitke.
Spoločnosť Versluys po celé roky nemohla leopardy 1 a gepardy predať, pretože nemecké zákony vyžadujú súhlas Berlína pre reexport ich vojenského vybavenia. Ale rozhodnutie kancelára Olafa Scholza z minulého týždňa o leopardoch 2, otvorilo nové možnosti.
Ruská invázia na Ukrajinu a následná bezprecedentná západná vojenská podpora Kyjevu už viedli Versluyse k predaju 46 ľahkých obrnených vozidiel M113 do Spojeného kráľovstva, ktoré ich potom previedlo na Ukrajinu ako súčasť vojenského balíčka. Belgicko, ktoré nemá vo svojom obrannom sklade žiadne tanky, tiež preskúmalo možnosť odkúpenia leopardov 1.
Belgická ministerka obrany Ludivine Dedonderová minulý týždeň povedala, že začala rokovania s OIP, ale obvinila firmu, že sa snaží z predaja zarobiť "obrovský zisk". "Rokovania stále prebiehajú, ale nehodlám platiť pol milióna za tank, ktorý nie je ani zďaleka pripravený na boj," povedala Dedonderová belgickým médiám.
Versluys poprel, že by ho belgická vláda oslovila a doplnil, že je ťažké odhadnúť cenu, za ktorú by tanky predal. "Nemá zmysel teraz hovoriť o cenách, pretože musíme skontrolovať stav každého tanku, a čo je na nich potrebné opraviť," povedal.
Zdôraznil, že to môže trvať mesiace a náklady na opravy môžu dosiahnuť až jeden milión eur za každý tank. „Títo chlapci potrebujú nový motor, tlmiče, najnovšiu radarovú technológiu a ten zoznam ešte pokračuje.“
Na vojne sa nesnažíme zarábať
Versluys tiež povedal, že ho nedávno oslovil ukrajinský štátny vývozca a dovozca zbraní ohľadom možnosti kúpy. Ďalej je v kontakte so Spojenými expedičnými silami Spojeného kráľovstva JEF. „Sme otvorení všetkým možnostiam. Ale cena musí byť spravodlivá, nie sme charita,“ povedal.
Zatiaľ čo Nemecko zrušilo zákaz vývozu leopardov, ďalšie prekážky zostávajú. OIP stále nie je schopný predať svoje veľké zásoby ľahkých tankov rakúskej výroby SK-105, pretože Viedeň exporty neschválila. „Je to veľká škoda, pretože sú v dobrom stave a dajú sa ľahko pripraviť,“ povedal.
V Bruseli sa viedla debata o tom, či bolo krátkozraké vyradiť svoje tanky z prevádzky. "Pri spätnom pohľade je príliš jednoduché povedať, že zbaviť sa tankov bola chyba," povedal šéf Kráľovského vysokého inštitútu obrany Joe Coelmont.
„Po páde Sovietskeho zväzu bolo jednoducho nepredstaviteľné, že by v Európe došlo k bitke v štýle druhej svetovej vojny. S vládnymi škrtmi v rozpočte na obranu sa musela rozhodovať armáda o znížení počtu starších tankov, bolo to tou najlogickejšou voľbou.“
Versluys odmietol obvinenia vznesené niektorými Belgičanmi, že sa snažia na vojne zarábať. „Všetci si myslia, že zarábame veľa peňazí, ale pozrite sa okolo seba, zatiaľ je hangár plný,“ povedal.
„Tieto tanky sme vzali, keď ich nikto nechcel. Teraz by som ich veľmi rád videl na Ukrajine,“ uzavrel.