Žena tvrdí, že dostala po používaní detského púdru na intímne partie rakovinu vaječníkov. Detský zásyp na báze mastenca od J&J, ktorý je pre firmu ikonickým produktom, podľa vlastných slov používala na intímne partie 40 rokov. Podľa svojich právnikov ochorela rakovinou práve následkom používania mastenca. Lekári žene museli v minulosti odstrániť maternicu, teraz je u nej rakovina v remisii.
Porota vo svojich záveroch nebola jednotná. Spojenie medzi výskytom rakoviny vaječníkov a používaním mastencového púdru podľa nej nie je možné jednoznačne preukázať. Obžaloba však netvrdila, že by púder bol jedinou príčinou vzniku rakoviny. Nakoniec sa porota podľa agentúry Bloomberg uzniesla vo výsledku 9 ku 3, že na výrobku malo byť varovanie.
Hovorkyňa farmaceutického a kozmetického giganta Carol Goodrichová uviedla, že súdny verdikt spochybňuje tridsať rokov starostlivého odborného výskumu. Spoločnosť trvá na tom, že je prípravok bezpečný a voči rozsudku sa mieni brániť. Akcie J&J po verdikte poklesli o 18 centov.
Pre firmu je to tento rok v súvislosti s detským púdrom už druhý prehratý prípad. Vo februári súd priznal odškodné 72 miliónov dolárov rodine Jackie Foxovej, ktorá na rakovinu vaječníkov zomrela. Púdrový prípravok od J&J údajne používala niekoľko rokov.
Spoločnosť podľa agentúry Reuters čelí v súvislosti s mastencovou kauzou už 1 200 súdnym žalobám, a to najmä v štátoch Missouri a New Jersey. Žalobcovia obviňujú J&J, že roky neinformovala zákazníkov o možnom nebezpečenstve. V súčasnosti právny zástupcovia Foxovej a Ristesundovej prechádza 5 000 podobných prípadov.
Vedci začali už v sedemdesiatych rokoch minulého storočia upozorňovať na možnú spojitosť medzi používaním mastenca a vznikom rakoviny. Podľa štúdie lekára Daniela Cramera z Harvardovej univerzity, uverejnenej v roku 1982, ženy, ktoré používali pravidelne tieto prípravky na intímne partie, mali o 92 percent vyššie riziko výskytu rakoviny vaječníkov, uviedla agentúra Bloomberg.
Z interných dokumentov J&J vyplýva, že spoločnosť o výskumoch vedela. Napriek tomu pokračovala v reklamnej kampani, v ktorej ženám odporúčala detský púder používať. V roku 1992 dokonca zamerala reklamu na užívateľky, ktoré mastencový púder na intímnu hygienu už používali. Na obaloch podľa žaloby malo stať varovanie, ktoré by upozornilo na možné riziko.