Reuters
StoryEditor

Vyslobodenie lodi v Sueze sa blíži. Počasie ako dôvod uviaznutia vylúčili

27.03.2021, 16:52
Autor:
TASRTASR
Nákladná loď v utorok 23. marca priečne zatarasila umelo vytvorený Suezský prieplav.

Šéf egyptského úradu spravujúceho Suezský prieplav admirál Usáma Rabíja v sobotu oznámil, že silný vietor nebol hlavnou príčinou narazenia obrovskej kontajnerovej lode Ever Given na plytčinu.

Informovala o tom tlačová agentúra AFP. Nákladná loď v utorok 23. marca priečne zatarasila umelo vytvorený Suezský prieplav a zastavila lodnú dopravu na trase, ktorá patrí k najrušnejším na svete.

"Silný vietor a počasie neboli hlavnou príčinou, prečo loď narazila na plytčinu. Na vine je zrejme technická porucha alebo ľudské zlyhanie," povedal Rabíja na tlačovej konferencii v prístavnom meste Suez. "Všetky tieto faktory vyjasní vyšetrovanie," dodal.

Na otázku, kedy uviaznutú loď uvoľnia a bude sa znova plaviť, Rabíja naznačil, že možno "dnes alebo zajtra, závisí to od reakcie lode na prílivy".

Nákladná loď Ever Given, dlhšia než štyri futbalové ihriská, je zaseknutá v Suezskom prieplave priečne a blokuje jednu z najdôležitejších vodných ciest na svete v oboch smeroch.

Šéf úradu spravujúceho prieplav (SCA) tiež povedal, že na oboch koncoch prieplavu, ktorý spája Stredozemné a Červené more, teraz vyčkáva na vstup vyše 300 plavidiel.

Rabíja novinárom načrtol, ako sa Egypt snaží pomocou vlečných člnov a rýpadiel vyslobodiť predok gigantickej lode a jej vrtule, aby sa prieplav odblokoval.

Admirál poznamenal, že v piatok o 22.30 sa vrtule už točili, ale nie plnou rýchlosťou. Znova sa však zasekli a dôvodom bol meniaci sa príliv. Záchranári sa museli počas noci znovu uchýliť k použitiu rýpadiel a odhrabávať pôdu z brehu prieplavu, v ktorom je kontajnerová loď zaseknutá.

"S týmto druhom pôdy je veľmi ťažké si poradiť, tak ako s prílivmi, ktoré ovplyvňujú plavidlo podľa jeho rozmerov a veľkosti nákladu," vysvetlil admirál.

Dodal, že blokáda si nevyžiadala "žiadne obete ani nespôsobila znečistenie životného prostredia".
Uviaznutá loď zapríčiňuje, že každý deň sa takto zdrží náklad medzi Áziou a Európou v hodnote približne 9,6 miliardy dolárov, vyplýva z údajov magazínu Lloyd's List.

USA oznámili, že sú pripravené poslať pomoc, vrátane tímu expertov z amerických námorných síl. Rabíja sa Američanom poďakoval za pomoc, rovnako ako Číne a Spojeným arabským emirátom (SAE).

Suezský prieplav je neobyčajne významný pre námornú dopravu, pretože umožňuje lodiam preplávať zo Stredozemného do Červeného mora, a naopak, bez oboplávania Afriky. To výrazne skracuje plavbu a prepravu tovaru medzi Áziou a Európou.

01 - Modified: 2021-03-27 07:05:47 - Feat.: 0 - Title: Suez: Načasovanie nehody nemohlo byť horšie. Veľkí prepravcovia uvažujú, že pošlú lode okolo Afriky 02 - Modified: 2021-03-27 09:49:25 - Feat.: 0 - Title: Obor v Sueze odhaluje limity globalizácie. Každý deň uzávery stojí miliardy
01 - Modified: 2024-11-13 13:05:00 - Feat.: - Title: Briti proti nemu najprv brojili, potom ho ovládli. Suezský prieplav ovplyvnil svetový obchod i politiku 02 - Modified: 2024-08-03 12:41:20 - Feat.: - Title: Vianoce budú drahšie, varujú odborníci. Námornú nákladnú dopravu zasiahol rast nákladov 03 - Modified: 2024-05-06 12:11:22 - Feat.: - Title: Útoky húsíovcov aj v druhom štvrťroku znížili kapacitu prepravy lodných kontajnerov, hlási Maersk 04 - Modified: 2024-03-08 11:09:31 - Feat.: - Title: Trh s kávou už nebude rovnaký. Zásoby robusty sú rekordne nízke, náš najväčší výrobca hlási zdražovanie 05 - Modified: 2024-03-01 07:23:35 - Feat.: - Title: Britov vydesil nedostatok čaju, Slovensko je inde. V skutočnosti nepijeme cudzokrajné byliny ani čajovník
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
21. november 2024 15:26