Desaťročia malo najbližšie okolie Paríža prezývku "červený náhrdelník", pretože väčšina tamojších voličov dávala spoľahlivo hlasy Komunistickej strane Francúzska. Farba náhrdelníka sa časom zmenila. Červené zástavy s kosákom a kladivom už voličov nelákajú ako predtým. Hlasy dnes môžu dodať hlavne tí, pre ktorých má boh meno Alah.
Komunisti menia postoj k islamu
Pred tromi rokmi mnohí z politikov v Seine Saint-Denis začali navštevovať miesta, ktoré predtým prehliadali. Imám Abdelkader Ounissi vie, že starosta z Montreuil Jean-Pierre Brard v roku 1995 nechal zatvoriť mešitu, ale od roku 2001 sa už pravidelne stretáva so zástupcami moslimskej komunity.
Vzťah komunistických politikov k islamu sa vyvíjal. "Táto strana dlho tvrdila, že dôležité je predovšetkým sociálne postavenie robotníkov z komunity prisťahovalcov bez ohľadu na ich náboženské zázemie. Až v poslednom čase nie veľmi úspešné volebné výsledky vytvorili spojenectvo týchto politikov s moslimami," hovorí profesor Abderrahim Hafidi z Aubrevilliers.
Stávka na moslimských voličov sa vyplatila. Mouloud Aounit sa jasne postavil proti zákonu, ktorý zakazuje nosenie náboženských symbolov v štátnych školách, čiže aj nosenie závoja moslimských dievčat.
Tento rok, pri jarných voľbách do regionálnych zastupiteľstiev, francúzski komunisti Aounita postavili ako číslo jeden na svoju kandidačnú listinu v Seine Saint-Denis a získal takmer pätnásť percent hlasov. Výsledok Marie-George Buffetovej, generálnej tajomníčky strany, ktorá kedysi vo Francúzsku pravidelne získavala pätinu voličov, v susedných oblastiach kolísal medzi šiestimi až desiatimi percentami.
Mladí moslimovia uznávajú len náboženských vodcov
Francúzski moslimskí voliči sa dnes nezoskupujú len z krajín severnej Afriky, ale aj zo subsaharskej Afriky a z Turecka, Blízkeho východu, Pakistanu alebo Madagaskaru. Za komunistických kandidátov hlasuje len časť z nich. "Mladí odmietajú všetko, čo súvisí so štátom alebo s jeho inštitúciami. Pre nich sú autoritou náboženskí vodcovia," hovorí Hassan Guenab zo Združenia moslimov v Rosny-sous-Bois.
Hlásatelia koránu si dávajú pozor, aby priamo zasahovali do verejného života. "V mešitách sa o politike nehovorí," hovorí asi tridsaťročný Hassan, "ale vonku, po modlitbách, sa diskutuje o všetkom."
Mladá matka Fatima vyjadruje odstup od francúzskej spoločnosti osobnejšie: "Deťom pchajú do hlavy Ježiška a Veľkú noc, takáto škola je proti nám." V takom prostredí rastie predaj nápojov s jasným odlíšením, ako je Mecca Cola alebo Muslim Up.