Napríklad spoločnosť Maersk v stredu oznámila, že svoje nákladné lode s tovarom pre britský trh začala presmerovávať do európskych prístavov. Kontajnery tam budú preložené na menšie plavidlá, na ktorých potom zamieri na ostrovy.
Dôvod? Prístav Felixstowe, cez ktorý prechádza 36 percent kontajnerovej dopravy do Británie, je úplne zaseknutý. Kým normálne tam odbavenie kontajnera trvá v priemere 4,5 dňa, teraz na prevoz do vnútrozemia čaká asi desať dní.
"Museli sme zastaviť lodné operácie, pretože nebolo kam vykladať kontajnery. Felixstowe je z globálneho hľadiska jedným z dvoch či troch najhoršie zasiahnutých prístavov. Niektoré väčšie lode musíme z Felixstowe odkláňať a preložiť časť nákladu na menšie lode," uviedol pre The Financial Times Lars Mikael Jensen z firmy Maersk.
Vianoce v ohrození
S omeškanými a narušenými logistickými reťazcami sa kvôli pandémii stretávajú aj prístavy v Európe a Číne. Situácia v britských prístavoch je však obzvlášť zlá kvôli akútnemu nedostatku vodičov nákladných áut. Môže za to odchod pracovníkov z krajín strednej a východnej Európy spôsobený brexitom a covidom-19.
Zatiaľ najviditeľnejšie sa to prejavilo problémami so zásobovaním pohonnými hmotami, kvôli ktorému musela vláda v Londýne povolať za volanty cisterien vojakov. Ak sa nedostatok vodičov nepodarí v najbližších týždňoch vyriešiť, je podľa odborníkov možné, že to Briti pocítia aj na Štedrý deň.
Chaos v najväčšom kontajnerovom prístave totiž nastal v dobe, keď si predajcovia vytvárajú zásoby tovaru pred Vianocami, v najdôležitejšej predajnej sezóne roka. Približne 90 percent tovaru je do Británie importovaného po mori a analytici odhadujú, že zápcha vo Felixstowe oneskorí dodávky tovaru za 1,5 miliardy libier (približne 1,7 miliardy eur).
Dovozcov preto teraz čaká rozhodovanie, aký tovar má pre nich väčšiu prioritu. Očakáva sa, že najviac zasiahnuté budú dodávky oblečenia. Napríklad Tesco kvôli nedostatku vodičov presúva dopravu kontajnerov na železnicu, narastá aj objem tovaru prepravovaného lietadlami. Hľadanie alternatívnych trás sa zrejme prejaví v koncovej cene.
Na sviatky už bude pokoj
Vedenie Felixstowa tvrdí, že situácia sa už postupne zlepšuje. "Predvianočný nárast, nedostatok dopravných kapacít, upchaté terminály vo vnútrozemí, nízka spoľahlivosť lodných plánov a pandémia - to všetko sa podieľalo na nahromadení kontajnerov v prístave," vyhlásilo vedenie prístavu.
Politici občanov upokojujú, že predvianočné nákupy žiadne komplikácie sprevádzať nebudú.
"Je to nepochybne veľká výzva, predovšetkým ohľadom kamionistov ... Musíme to začať riešiť, napríklad vyškoliť 5-tisíc nových vodičov, urobiť tento proces flexibilnejším," uviedol pre The Guardian spolupredseda Konzervatívnej strany Oliver Dowden.