StoryEditor

Trójska vojna za odmenu

20.04.2007, 00:00

Keď sa úspešnému sanfranciskému bankárovi Nicholasovi van Ortonovi vo filme Hra začnú diať čudné až životunebezpečné veci, je v pomykove. Arogantný mizantrop s jediným cieľom (zisk) musí zabudnúť na zveľaďovanie biznisu a bojovať o vlastné prežitie. Až keď sa psychicky zrúti, čo vyvrcholí skokom z okna, zistí, že všetko bola iba dobre naplánovaná hra. Na objednávku svojho brata sa trochu drastickým, no účinným spôsobom spamätá. A pevné putá workoholizmu razom povolia.
Keď sa slovenskí IT profesionáli stretnú na školení, kde prezentáciu vážneho odborníka na technológie o novinkách Hewlett Packard rušia veľké zábery robota, ktorého údajne konštruuje vedec v miestnom hoteli, sú v pomykove aj oni. Skákať z okien však nebudú (maximálne vo Windowse). Vedia, že je to súčasť hry, ktorú pre nich pripravila agentúra Farbyka.

Hŕŕ na hru!
Hra má veľkú moc. Vedeli to už cisári starovekého Ríma, vedel to učiteľ národov Jan Amos Komenský, vedia to dnešné hlavy veľkých firiem... Na to, aby sa novodobí poddaní nedrobili, nebúrili, aby cítili spolupatričnosť, neváhajú využiť aj zábavu. Takzvané teambuildingové aktivity, ktoré -- čuduj sa svete! -- dokážu umelo spojiť zdanlivo nespojiteľné osoby, sa aj u nás vyvíjajú. Kedysi stačila celozávodná oslava štátneho sviatku, dnes vládnu iné formy stmeľovania kolektívu: od celovečerných parties až po víkendové i dlhšie spoločné pobyty zamestnancov ďaleko od sídla firmy. Nároky objednávateľov sa stupňujú, agentúry ponúkajúce tieto produkty prekvitajú.
Farbyka dokáže zorganizovať neštandardnú formu rozptýlenia firme každej veľkosti.
Pre svojich klientov inscenujú dvoj- aj trojdňové takmer divadelné "predstavenia", v ktorých sú účastníci zájazdu zároveň hercami. Objednávateľ si vyberie prostredie alebo situáciu, v ktorej sa s pracovným kolektívom túži ocitnúť. Farbyka podľa toho zariadi krátky návrat do stredovekej vojny, výlet do budúcnosti, ale i akčný detektívny príbeh zo súčasnosti. Zamestnanci, ktorí sa v práci možno ani nestretávajú, sa teda načas ocitnú v hre, počas ktorej spoločne smerujú k cieľu, spoločne riešia zápletku, spoločne hľadajú poklad... Sprevádzaní profesionálnymi hercami, ktorí predstavujú ich protihráčov, upevňujú vzájomné vzťahy.

Tajomstvo jednej sekretárky
Nápad skrsol v hlave zakladateľa Farbyky Marka Veselického (niekto si ho môže dokonca ešte pamätať aj ako člena kapely Candy Core -- tá vyhrala súťaž Marlboro Rock In v roku 1993, Veselický tiež produkoval nový slovenský film Rozhovor s nepriateľom) pred tromi rokmi. "Na trhu športovo-teambuildingových aktivít som cítil deficit. Vždy to boli programy s niekoľkými účinkujúcimi, potom recepcia a dovidenia..." hovorí. Veselický mal v pláne odhaľovať holú pravdu -- skutočné charaktery. Keď už niekto buduje tím, jeho členovia by sa mali dobre poznať. "Chcel som, aby sa prejavili ozajstné vlastnosti ľudí."
Podľa neho hry, ktoré organizuje, sú na to ideálne -- hráči nevedia, do čoho idú, keď nastane nečakaná situácia, prestanú sa štylizovať, prejaví sa ich pravá povaha a vlastnosti. Neskôr to môžu využiť personalisti, ktorí si povedzme počas desaťhodinového kolektívneho boja proti inej civilizácii môžu všimnúť, že sekretárka riaditeľa má skryté vodcovské schopnosti alebo miestny grafik nezvyčajne rozvinuté logické myslenie.
Veselický tvrdí -- dávame do popredia v zahraničí takú populárnu emočnú inteligenciu, ukazujeme, ako človek reaguje v neštandardných situáciách, ako zvláda stres... Čo je podstatné, hierarchia v týchto hrách padá, najvyššie pozície spolupracujú s najmenšími rybami. Organizátor sa však drží pri zemi. "Nemáme patent na pretvorenie firmy, nemyslíme si, že im zvýšime obrat. Môžeme však vytvoriť lepšie vzťahy." Stáva sa, že sa ľudia oslovujú menami z hry ešte mesiac po akcii. Vtedy je zrejmé, že v nich zanechala zážitok.

Každý chce byť detektívom
Najväčší záujem majú firmy o akčné hry zo súčasnosti či z budúcnosti, o dávnu minulosť či stredovek sa až tak netrhajú. Farbyka však často pripravuje detektívky napríklad v štýle Agathy Christie. K dispozícii majú 15 hotových scenárov, ale sú schopní zabezpečiť aj predstavenie na mieru. Objednávateľovi sa prispôsobujú aj tým, že do hry vkomponujú produkty, ktorými sa konkrétna spoločnosť zaoberá. Marek Veselický spolupracuje s profesionálnymi divadelnými režisérmi, hercami, kaskadérmi, ktorí majú dostatok skúseností na to, aby hra nepôsobila ako klasické nočné hľadanie čokolády s pomocou veľavravných indícií, známe z detských táborov.
Herecké tváre ako Marián Labuda ml., Matej Landl, Peter Šimun, Lukáš Latinák, Majo Miezga, Ďuro Kepka či Robo Jakab sa na podobných akciách objavujú pravidelne. Vedia improvizovať a aj pre nich je výzvou, ak sa hráči chytia a začnú kontrovať. Labuda ml. vníma svoje účinkovanie ako zábavu: "Robím to pre radosť, vždy si pri tom oddýchnem." V každom prípade, keď nie sú iné príležitosti, je to aj celkom príjemný spôsob zárobku... Reakcie ľudí sú podľa herca vždy pozitívne. Nejaké hádky či prudké výmeny názorov sa nekonajú.

Miliónová H.R.A.
Na rozdiel od Michaela Douglasa alias Nicholasa van Ortona v spomínanom filme, klienti Farbyky majú šťastie -- vedia, že sa budú hrať. Netušia síce, akým spôsobom a čo presne ich čaká, na prekvapenia sú však nastavení. Organizátori ich vopred pripravia -- napríklad tým, že rozošlú pozvánky s poznámkou, že sa dejú čudné veci a pridajú telefónne číslo, na ktorom už čaká herec. Zahrávali sa už s Microsoftom, HVB bankou, firmou DELL Computers či so Sony Playstation.
Najpočetnejšia bola akcia pre HVB Bank, ktorej sa zúčastnilo 300 ľudí. Stála dva milióny korún. Cena priemernej dvojdňovej hry pre 40 zamestnancov sa pohybuje vo výške 250- až 300-tisíc korún. Všetko však závisí od náročnosti prostredia, od rekvizít a hercov, ktorí sa v hre ocitnú.

Únos na narodeniny
Farbyka pomýšľa aj na to, že svoj produkt H.R.A. (hravosť, rozum, aktivita) rozšíri. V blízkej budúcnosti plánujú akcie na súkromné objednávky. Môže ich darovať šéf svojmu zamestnancovi alebo jednoducho manžel manželke. Hry budú trvať 24 hodín a pre dotyčnú obeť sú pripravené scény na uliciach či v kaviarňach, vrtuľníky aj únosy.
Samozrejme, aby sa minimalizovalo riziko, objednávatelia najskôr vyplnia dotazník, ktorým podajú základnú charakteristiku hráča. To isté napokon robia aj veľké firmy. Ak Veselický a spol. narazia napríklad na informáciu, že niektoré oddelenia konkrétnej spoločnosti majú konflikty, zámerne z nich vytvoria jeden hráčsky tím. "Aj na antipatie dokážu ľudia vo vytržení zabudnúť," dodáva. Potom sa vrátia do života. Do hry náročnejšej a o pár víkendov dlhšej.

menuLevel = 2, menuRoute = style/vikend, menuAlias = vikend, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 03:33