Sci-fi vlak bez rušňovodičaRhätische Bahn, Swiss Image
StoryEditor

Česi chystajú revolúciu. Sci-fi vlaky, ktoré budú jazdiť bez rušňovodičov

05.01.2017, 23:00
Autor:
jsjs
Prvé spoje majú byť v teréne vyskúšané do troch rokov.

Výrobca železničnej zabezpečovacej techniky AŽD Praha začal vyvíjať systém, ktorý by na regionálnych tratiach nahradil rušňovodiča.

Prvé spoje chce v teréne vyskúšať do troch rokov. Rušňovodiči taký nápad považujú za vtip.

"Chceme do roku 2020 vyvinúť systém, vďaka ktorému budú vlaky na regionálnych tratiach jazdiť bez rušňovodičov. Tento systém bude mať plnú integritu bezpečnosti a bude vedieť reagovať na možné nebezpečenstvá na priecestiach, ale aj na tratiach," povedal generálny riaditeľ AŽD Praha Zdeněk Chrdle v rozhovore pre interný firemný časopis AŽDinfo.

Skúšobné laboratórium pod holým nebom

AŽD chce na testovanie systému využiť dve regionálne trate, ktoré kúpila od Správy železničnej dopravnej cesty (SŽDC), a to Kopidlno - Dolní Bousov na rozhraní Stredočeského a Královéhradeckého kraja a Čížkovice - Obrnice v Ústeckom kraji.

"Napĺňa sa tak naša vízia, mať skúšobné laboratórium pod šírim nebom," dodal Chrdle.

O vlaku bez rušňovodiča sa hovorí niekoľko rokov, v zahraničí zatiaľ bez nich jazdia ale len súpravy metra alebo prímestské vlaky väčšinou na uzavretých tratiach.

Na šírych tratiach vlaky bez rušňovodičov doteraz nejazdia.

Deutsche Bahn vlani oznámila, že pracuje na vývoji samoriaditeľných vlakov, aby eliminovali dopady častých štrajkov nemeckých rušňovodičov.

Ľudia v odbore sú k tomuto plánu ale značne skeptickí.

"Príde mi to skôr ako z nejakého silvestrovského čísla. Možno niekde v metre si to dokážem predstaviť, ale určite nie na regionálnej trati," hovorí rušňovodič Jindřich Hlas.

Snímač na priecestiach

Spoločnosť AŽD Praha na otázky idnes.cz potvrdila, že na vývoji vlakov bez strojvodcu skutočne pracuje.

"Vývoj nadväzuje na už overené alebo overované systémy našej spoločnosti v metre a železničných tratiach. Systém bude doplnený špeciálnym riadiacim systémom MSV elektronika a doplnený senzormi a špeciálnymi kamerami s vysokou rozlišovacou schopnosťou," uviedol Chrdle.

Firma si podľa neho vybrala regionálne trate zámerne kvôli slabšej prevádzke a jednoduchšiemu riadeniu.

Nový systém by mal podľa Chrdleho reagovať aj na prekážky na trati alebo na vodičov, ktorí vojdú na priecestie v čase, keď na ňom nemajú čo robiť.

"Už teraz skúšame v spolupráci so SŽDC systémami senzorov na priecestiach, ktoré zisťujú, či na priecestí nie je prekážka, a systém reakcie na vozidlo a s týmto riešením počítame aj v tomto prípade," dodal Chrdle.

Pre AŽD je hľadanie nového systému dôležité aj z biznisového dôvodu.

Firma mala v posledných rokoch od SŽDC dostatok zákaziek kvôli rozsiahlej modernizácii tratí a obmene zabezpečovacieho zariadenia. Po ich dokončení jej ale začínajú tržby klesať.

01 - Modified: 2024-10-22 14:27:45 - Feat.: - Title: Šéf ZSSK: Naše IC vlaky majú iba 50-percentnú obsadenosť, ľudia preferujú expresy 02 - Modified: 2024-10-14 13:54:14 - Feat.: - Title: Minister Ráž: Stanica v Stupave by v budúcnosti mala slúžiť ako zázemie pre vlaky 03 - Modified: 2024-10-07 13:15:33 - Feat.: - Title: Po vyše 50-tich rokoch opúšťajú ZSSK rušne prezývané Gorily 04 - Modified: 2024-09-27 16:45:00 - Feat.: - Title: Železnice idú zahustiť vlaky medzi Bratislavou a Trnavou. Súťažil len známy hráč a cenu nafúkol na dvojnásobok 05 - Modified: 2024-09-27 09:03:22 - Feat.: - Title: Najdlhší železničný most u nás je v oveľa vážnejšom stave, ako čakali. Modlia sa, nech nespadne, tvrdí expert
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 03:26