Diablo 3 (2012) poznamenal nešťastný štart spojený aj s nepodarenou aukciou predmetov. Tá už prakticky od začiatku vyrušila jeden z pilierov hry: honbu za lepšou výbavou. Prečo sa snažiť, keď si môžem v aukcii za herné peniaze kúpiť presne to, čo potrebujem.
Aukcia vzápätí zmizla a s revíziou itemizácie, ktorú vývojový tím interne označoval ako "loot 2.0", sa z Diabla 3 podarilo vykresať z môjho pohľadu veľmi dobrú hru, na ktorú plynulo nadviazala expanzia Reaper of Souls. Druhá, pod kódovým označením Hades, však bola na prekvapenie tímu zrušená, uvádza portál iDnes.cz.
Návrat k úspechu?
Podľa špekulácií stratil management v Diablo 3 dôveru, a to ešte pred vydaním Reaper of Souls. Diablo 4, ktoré bolo odhalené na tohtoročnom Blizzcone, vznikalo pod kódovým označením Fenris, a to od roku 2016. Josh Mosqueira, pod ktorého vedením sa podarilo Diablo 3 zachrániť, v tom istom roku Blizzard opustil (nie je jasné, či kvôli zrušeniu druhej expanzie alebo preto, že práve jeho odchod bol dôvodom k zrušeniu).
Na pozíciu šéfa projektu bol dosadený Luis Barriga, ktorý od začiatku akcentoval temnejšie poňatie. V Blizzarde je od roku 2005 a okrem Reaper of Souls pracoval na niekoľkých expanziách hry World of Warcraft.
Prvé, čo sme z Diabla 4 oficiálne videli, bol krvavý rituál, počas ktorého sa prebudila Lilith, dcéra Mephista. Príbeh sa odohráva desiatky rokov po udalostiach Reaper of Souls. Brány neba sa zatvorili a svet zachvátilo zúfalstvo. Tvorcovia čerpajú inšpiráciu zo stredovekej estetiky, vracajú sa temné rituály, vplyv náboženstva a ponurá gotická architektúra.
Umeleckou víziou však nemá byť len "temné poňatie", tvorcovia sa chcú pokúsiť znova sprostredkovať onen špecifický nádych jednotky a dvojky. Priznávajú tiež príklon k low fantasy.
Z piatich štartovacích postáv boli odhalené tri. Barbar je klasický bitkár s drvivými útokmi z blízka. A tiež majster zbraní. K nim sa viažu dokonca štyri sloty, dva pre jednoručné a dva pre obojručné. Barbar pri použití skillu automaticky vyberie potrebnú zbraň. Hra dokonca umožní priradiť ku konkrétnemu skillu konkrétnu zbraň.
Ochutnávka deja
Návrat oslavuje druid, s ktorým sa pôvodne nepočítalo. Ten sa podľa očakávania vie premeniť z ľudskej podoby na vlka či medveďa, čo postavu dočasne posilní. Mimochodom, Diablo 4 používa nový engine, ktorého prednosťou by malo byť plynulé nadväzovanie animácií pri používaní zručností. Počíta sa však aj s privolávaním pomocníkov a používaním kúziel (videli sme napríklad silné tornáda s bleskami).
Trailer k hre si pozrite vo videu:
Treťou odhalenou postavou je krehká čarodejnica, ktorá si od nepriateľov musí držať odstup. Špecializuje sa na mágiu ohňa, ľadu a bleskov. Videli sme napríklad zručnosť Conduit, kedy sa kúzelníčka premení na nezraniteľný lightning ball (guľový blesk), ktorý sa teleportuje po bojisku a zraňuje nepriateľov. Mechanizmus chill sa zase aplikuje pri zoslaní ľadového kúzla, postupne sa nabaľuje a nakoniec postihnutého nepriateľa krátko zmrazí.
Herný svet bude podstatne väčší ako akýkoľvek predchádzajúci diel, ale hlavne otvorený a po novom aj s jazdou na chrbte koňa či iného mounta. Nelineárna kampaň zahŕňa päť regiónov. Scosglen je domovina druidov, zahalená v daždi a hmle. Fractured Peaks je zasnežená a hornatá krajina inšpirovaná viktoriánskou architektúrou.
Dry Steppes je nehostinné miesto, v ktorom má život menšiu cenu ako trocha vody. Obývajú ho barbari či nemilosrdní žoldnieri. O nič lepšie to nebude ani v močaristom Hawezare, kde sa usídlili zločinci či čarodejnice, ktoré uctievajú obrovské hady. Kehjistan je púštna oblasť z Diabla 3. Mimochodom práve tu bola vzkriesená Lilith.
Návrat ku koreňom
Než prejdeme k online nadstavbe, ktorá je previazaná s celou hrou, je potrebné povedať, že kampaňou je možné prejsť aj sólo. S hraním offline sa nepočíta, vývojári však zdôrazňujú, že nič v hre nebude vyžadovať nutnosť spojiť sa s niekým ďalším.
Herný svet je daný, kobky náhodne generované. Spojiť sa dá až s tromi ďalšími dobrodruhmi, na ďalších narazíme aj priamo v hernom svete. Hra však zostane privátna, kým nie sú splnené podmienky danej zóny. Náhodní hráči sa nebudú objavovať ani v dungeonoch, tie sú len pre vás či vašu partiu.
S ostatnými sa však stretneme počas rôznych public eventov, napríklad pri world bossovi. Miestom pre stretnutie s väčším počtom hráčov budú mestá.
Čo sa PvP, teda bitiek medzi hráčmi týka, je voliteľné. Nikto by vás nemal zložiť jednou ranou len preto, že išiel práve okolo a nepáčilo sa mu vaše meno.
Dôležitejšie je, že s jeho implementáciou sa počíta hneď od začiatku. Čo sa týka vyváženia, vývojári pôjdu cestou, kde budú mať zručnosti postáv inú účinnosť v PvE a PvP.
Nebol by to návrat ku koreňom, keby sme sa nedočkali talentových stromov, pomocou ktorých definujeme, akým spôsobom sa za zvolenú postavu bude hrať. Každá vetva má na konci výber z dvoch finálnych silných talentov.
Čo sa týka skillov, je ich šesť ako v Diablo 3, pribudli však ranky. S každou dosiahnutou úrovňou získame jeden až dva body, ktoré investujeme práve do skillov. Je samozrejme možné použiť aj skilly z rovnakej kategórie, takže pri druidovi by nemal byť problém ísť napríklad cestou vyvolávačov.
Zatiaľ odhalenými spoločníkmi sú dvojice vlkov, havrany a popínavá vínna réva, ktorá v cieľovej oblasti otrávi a omráči nepriateľov. Talenty stromu druida potom umožnia ísť cestou zosiľovača kúziel a meniča podôb.
Diablo 4 vzniká pre PC a konzoly. Avšak nedúfajte, že hra vyjde nejako skoro. To povedali priamo vývojári. Najbližší optimistický termín by tak mohol byť rok 2021. Každopádne prvý nástrel vyzerá veľmi dobre.