Po teste Rangu prvej generácie a snímkach so zaplavenou kapotou pod hladinou Seneckých jazier som si bol istý, že Land Rover mi viac žiadne auto do rúk nedá. A tiež, že robustný tereniak v priliehavom biznis obleku proste nemôže nikdy jazdiť lepšie. V oboch prípadoch som sa prekvapujúco mýlil.
Seriózna diéta
Objektívne však treba priznať, že prvá generácia s hmotnosťou dva a pol tony pôsobila s prívlastkom SPORT trochu neadekvátne, a to napriek skutočne atletickým výkonom a vystúpeným šľachám v pote dobre živeného anglického džentlmena. Drastická redukcia viac než štyristo kilogramov je v automobilovom svete neslýchaná! Keď som s prvým Sportom naháňal s oknami pod vodou kapry, dnes by som si z nich robil „srandu“ a dymil im výfukmi do žiabier! Žiaden iný offroad sa totiž nedokáže brodiť deväťdesiat centimetrov pod vodou. Len čo však počas prvého kilometra strasiete na asfaltke tonu blata a potešíte motorkárov, vpálite pokojne do výjazdu na diaľnicu a sedíte opäť v decentnom serióznom automobile, kde vás konečne neruší ani pískanie preťažených pneumatík. Ťažké oceľové nosníky boli nahradené samonosným hliníkovým monokokom, podvozok bol upravený novými technológiami, redukcie sa stali zvláštnou výbavou. Z už aj tak dobre ovládateľného vozidla sa stal doslova skvelo obratný stroj.
SPORT poľuje
Práve spomínaná schopnosť kamufláže v jednotlivých prostrediach nadchýna klientelu po celom svete. „Eron sa v Sporte cíti okamžite ako doma,“ komentuje s neskrývaným nadšením skok prekrásnej maďarskej vyžle do kufra auta Ivan Zvara, manager a poradca známych finančníkov. Kým Eron vykonáva dôkladný porovnávací test odolnosti interiéru oproti známej X päťke a chvíľkami sa zdá že hľadá drogy, jeho pánko si všíma dôležitejšie detaily. „Dokonca aj pušku si tu uložím bez skladania“ raduje sa zapálený poľovník. „Potrebujem auto, ktoré sa pretlčie nerovným rozmočeným lesným terénom, pritom však zachová veľkorysý priestor, a z ktorého uvidím celé boky, najmä pne číhajúce na druhej strane.“ No ťažko sa vzdáva dynamických jazdných vlastností a pohodlia rodinného sedanu, ktoré však práve Sport tak geniálne kombinuje. Osemstupňová prevodovka radí v každom režime hladko a bez zaváhania, pri akcelerácii dokáže vynechať jeden stupeň a pri brzdení motorom si motor sám pridá efektný medziplyn. Dômyselný kamerový systém robí auto v teréne skutočne menej zraniteľným, v podzemných parkoviskách je dnes úplnou podmienkou. Osempalcový displej ponúka tiež vysoké rozlíšenie a zvláštna pozornosť je venovaná efektivite jazdy, spolu so záznamom a zobrazením histórie jazdeckého štýlu.
Clarkson to vie!
Testy nového Sportu sú dnes ospevované v každom médiu. Áno, jazdí brutálne, akceleruje ako športiak, drží stopu, nenakláňa sa, je nepochopiteľne stabilný, má priateľskú spotrebu a mimoriadne komfortnú príjemnú výbavu. Ivan však načal novú, zaujímavejšiu tému. „Vždy som obdivoval nemecké autá, dôverujem BMW, tiež väčším Volkswagenom či Audi. Kupujem si však aj japonské značky, mám rád dokonalosť v detailoch. V poslednom čase však sledujem trend obľúbenosti anglických výrobcov. Čítam tiež oslavné testy Top Gearu a vždy si poviem, no jasné, a čo má nacionalistický sir Clarkson napísať, že Jaguar je ,šrot'? Až som sa párkrát previezol v XJ-éčku, potom v Evoque a teraz si úprimne vychutnávam RR Sport. Napriek faktu, že je zopár detailov, ktoré budú asi lepšie vymyslené na Lexuse, alebo sa nájde prídavná funkcia, ktorú mám v BMW a potešila by ma aj v Roveri, je tu jedna vec, ktorú som už veľmi dlho v žiadnom japoncovi či nemcovi nevidel. Je to osobnosť. Toto auto má svoju dôstojnosť, svoju dušu, vlastnú charizmu. Nie je to len produkt sériovej výroby, jeden z milióna.“ Počúvam Ivana a konečne mi došlo, čo tak milujem na F-type, prečo odpúšťam XJ-éčku pomalý softvér, prečo sa obzriem za každým XF-kom či prečo môj pes skáče do Evoque radšej ako do Navary.
Nafta či benzín?
Treba podotknúť, že nový Range Rover Sport nie je len povinná kozmetická úprava auta či lacný „facelifting“. Ide o kompletne nové vozidlo, s perfektne navrhnutým funkčným dizajnom, prepchaté najnovšími technológiami. A my sme ho otestovali skutočne poctivo. Naložili sme mu pár tisíc kilometrov, počas ktorých sme mali možnosť auto skutočne spoznať a zažiť ho vo všetkých situáciách. Masívny krútiaci moment turbodiesela dodáva vagónu energiu športovca a v kombinácii s relatívne nízkymi prevádzkovými nákladmi a celkovo vysokou eleganciu ponúka nevšednú exkluzivitu a radosť z jazdy. Zaujímavým spestrením bude aj doplnková 7-miestna verzia. Na záver sme dostali možnosť otestovať aj benzínovú verziu, a tá nás doslova nadchla. Spotreba síce stúpne o poctivé dva litre, no významnú rolu hrá aj frekvencia pohybu v meste či jazda na dlhé trasy. Studený diesel zožerie zvyčajne viac ako benzín, čiže cestovný SPORT by som iste vybavil úspornejším naftovým motorom, no na krátke bratislavské trasy by som si radšej užil nádherný zvuk kompresorového trojlitra a na hranici maximálnych otáčok búchal krátkych osem stupňov prevodovky cez pádla na volante hore a dole tisíckrát za deň!
Range Rover Sport SDV6
Motor: vidlicový šesťvalec 2.993 cm3 diesel
Výkon: 215 kw (292k) 600 Nm
Prevodovka: automatická 8-stupňová
Náhon: Vpredu motor, všetky štyri kolesá
Prevádzková hmotnosť: 2 115 kg
Akcelerácia: 7,2 sek. 0 – 100 km/h
Max. rýchlosť: 220 km/h
Spotreba komb.: 7,5 l /100 km nafty
Cena: od 61 586 eur s DPH
Ivan Zvara: project manager a advisor na energetických projektoch
Najcennejší úspech: prvý kapitálny jeleň
Najväčší sen: vlastný chovný revír s jeleňou zverou, bizónmi, poľovníckou chatou a príjemnými večermi v prírode
Splnený sen: vlastný dom nad jazerom
Prvé auto: otcova Lada 1600S
Rekord km/h: 250 km/h (obmedzovač)
Auto snov: RR Sport 3.0 Supercharged
Najhorší crash: pád z koňa v trysku
Najvyššia pokuta: 500 eur