Laureátkou Ceny Oskára Čepana 2018 je Emília Rigová, rozhodla o tom odborná medzinárodná komisia na čele s vedúcim kurátorom Múzea moderného umenia vo Viedni (mumok) Rainerom Fuchsom.
Prístup umelkyne k tvorbe je jednoznačne genderový, skúma priepustnosť hraníc ľudskej identity, kriticky nahliada na stereotypy spojené nielen s vnímaním svojho rómskeho pôvodu, ale aj s globálnym fungovaním narácií v kultúre a umení vôbec.
Víťazku čaká rezidenčný pobyt v New Yorku, finančná odmena 3-tisíc eur a po návrate výstava. Aktuálna výstava štyroch finalistov 23. ročníka Ceny Oskára Čepana v priestoroch bývalého obchodného domu Dunaj na Nám. SNP v Bratislave potrvá do zajtrajšieho dňa, 26. októbra 2018.
Otázky nastolené v nespočetných umeleckých štýloch a médiách v rámci výstavy nie len prezentovali citlivé a relevantné názory, postoje a pocity umelcov, ale zaoberajú sa aj zásadnými problémami doby.
"Prostredníctvom svojho umenia Emília reflektuje a háji mechanizmy slobody identity, obzvlášť v čase globálnych neistôt a politík strachu."
"Jej postoj nie je limitovaný na lokálne (identity) politík a problematík, ale, ako to vnímajú členovia medzinárodnej poroty, ponúka politickú pozíciu, ktorá je ďalej posilňovaná zreteľným umeleckým jazykom. Porota rozpoznala v jej mnohovrstevnej umeleckej pozícii potenciál," napísali vo vyhlásení členovia odbornej komisie: Rainer Fuchs, Michal Novotný, Kiki Petratou, Lora Sariaslan.
Porota zároveň vyzdvihla "kreativitu a individualitu, ktoré boli nádherne prítomné vo video-portrétoch o umelcoch, obzvlášť v tom o Borisovi Sirkovi". Ich autormi sú režiséri Daniel Rihák a Miro Remo.
Emília Rigová (1980)
„Volám sa Emília Rigová aka Bári Raklóri. Som Emília, som Bári, som žena, som Rómka, som Slovenka, som Európanka a som ešte omnoho viac. Všetky tieto aspekty mojej identity sa pretavujú svojimi stopami aj do mojich prác. Každé z vystavených diel potrebuje pre svoje dokončenie pohľad diváka – až ním sa koná, až prostredníctvom neho naozaj vstupuje do reality. Svet nemá len jeden rozmer, ale mnoho dimenzií, podobne ako každý z nás,“ hovorí Emília Rigová.
- Umelkyňa, rodáčka z Trnavy, ktorá žije striedavo aj v Banskej Bystrici, vizuálne ale aj kurátorsky a publicisticky skúma problematiku dynamiky potláčania etnických či sexuálnych menšín v dejinách a v súčasnosti.
- Zo svojej špecifickej ženskej pozície vedome nastavuje zrkadlo spoločnosti formou digitálne manipulovaných obrazov, objektov, videí a performancií.
„Cenu Oskára Čepana sme vnímali ako jedinú svojho druhu na Slovensku, so svojím renomé v odbornej i umeleckej obci a s jedinečnou 23-ročnou tradíciou, ktorá však mala aj svoje finančné i organizačné výzvy,“ povedala Silvia Kušnírová, bývalá novinárka, dnes majiteľka PR agentúry, ktorá sa venuje aj charite a filantropii.
Súťaž Cena Oskára Čepana vznikla v roku 1996 a je určená vizuálnym umelcom do veku 40 rokov. Účasť v súťaži nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom.
Oskár Čepan (1925-1992) bol literárnym vedcom, výtvarným teoretikom a kritikom, umelcom, archeológom a paleontológom.