StoryEditor

Film verzus ekonomika: Čo sa chystá na najväčšom filmovom festivale v Cannes?

07.05.2018, 00:01
Zajtra začne najdôležitejší filmový festival na svete

 Pred festivalovým palácom sa rozvinie povestný červený koberec, ktorému až do 19. mája budú dominovať žiarivé filmové hviezdy a najmocnejší muži filmového biznisu. Čo je však imperatívom najväčšieho filmového sviatku?

Festival je už dlhé roky určujúcou udalosťou vo svetovom filmovom priemysle. Od zajtra je pripravených viac ako 1350 filmov, 33 tisíc akreditovaných profesionálov, a takmer 5 tisíc novinárov. Čo predstavuje tretiu najväčšiu globálnu udalosť v mediálnom pokrytí (po olympijských hrách a majstrovstvách sveta vo futbale).

Milióny eur priameho zisku
Tieto čísla majú obrovský vplyv na ekonomiku mesta a regiónu na francúzskej Riviére. Mediálny zásah má mimoriadny propagačný charakter. Cestovný ruch sa ohromne rozvíja a permanentne posilňuje informovanosť o Cannes.

Pred dvomi rokmi si mesto nechalo vypracovať štúdiu, že každý rok by muselo naliať do reklamy 35 miliónov eur, aby získalo taký profit ako počas festivalu.
Táto globálna kultúrna udalosť má  vplyv na miestnu ekonomiku.

Počas 14 dní festivalu (počítané deň pred a deň po začiatku) sa počet obyvateľov minimálne strojnásobí – zo 73 tisíc na viac ako 220 tisíc ľudí. V minulom roku si turisti rezervovali takmer 500 tisíc nocí a reštaurácie predali skoro 700 tisíc jedál.

Hotely počas festivalu pravidelne dosahujú takmer 20 percent celoročných tržieb a obchody so suvenírmi majú práve počas mája absolútny vrchol predaja. Minuloročný, 70. ročník, priniesol len pre mesto 75 miliónov eur (tržby v obchodoch, reštauráciach a hoteloch) a pre Francúzsko približne ďalších 200 miliónov eur, na ktorých sa návštevníci podieľali 90 percentami.

Filmový priemysel v „úzadí“
Neoddeliteľnou súčasťou filmového festivalu v Cannes je Filmový trh (Marché du Film). V tomto roku sa očakáva účasť viac ako 13 tisíc profesionálov z viac ako 110 krajín.

Väčšinou prítomné médiá prinášajú informácie o svetových premiérach, hollywoodskych hviezdach, jagavých róbach, opulentných večierkoch a tabloidných škandáloch.

Flickr.com

​Trh, kde sa rozhoduje o svetovom filmovom biznise, kde sa stretávajú najvplyvnejší jeho hráči, je akoby v ústraní. Tu sa primárne obchodujú komodity, o ktorých sa mnohokrát ani nevie, kedy a či vôbec sa objavia na filmovom plátne.

Zároveň je to ideálne miesto pre menej známe filmy získať distribúciu v medzinárodnom priestore. Samozrejme, presné čísla sa taja, ale striedme odhady uvádzajú, že obchodné transakcie vytvorené na Marché du Film predstavujú viac ako 1 miliardu eur.

Filmový trh je zdanlivo, alebo práve preto, v tieni veľkého „glamour“ festivalu. Kto z filmových profesionálov tu nie je prítomný, akoby nič neznamenal. Trh je perfektnou a jedinečnou platformou, kde je zastúpený každý druh a žáner filmu.

Pre zúčastnených profesionálov je táto obchodná udalosť nepostrádateľná. Paradoxne, filmový trh sa koná akoby v tieni festivalu, ale znamená najdôležitejšiu udalosť vo svetovom filmovom priemysle.

Každoročne sa tu uzatvárajú obchody za stovky miliónov eur a určujú kinematografické trendy pre nasledujúce sezóny. Na trhu v Cannes sa uzavrie viac ako 50 percent celkového objemu filmových investícií zo svetového celoročného objemu.

Festival v Cannnes sa zvykne označovať za najmasovejšiu udalosť pre ľudí vo vyjadrení cinefilov, návštevníkov a turistov. Je však zrejmé, že je predovšetkým rozhodujúcim miestom pre svetový filmový biznis a samotné mesto Cannes.

Logicky možno preto očakávať, že v trende astronomických prijmov, aké zaknihoval minuloročný Festival a samotný Filmový trh bude pokračovať aj nadchádzajúci, 71. ročník najprestížnejšieho filmového sviatku

01 - Modified: 2017-06-28 12:58:34 - Feat.: 0 - Title: 11+1 vecí, ktoré ste premeškali, ak ste neboli tento rok v Cannes 02 - Modified: 2018-04-04 12:38:27 - Feat.: 0 - Title: Zakáz selfie na červenom koberci. Je to na smiech. Chceme slušnosť, odkazuje riaditeľ festivalu v Cannes
01 - Modified: 2018-06-22 11:02:53 - Feat.: - Title: Cannes Lions 2018: Naoceňovanejšou mediálnou sieťou roka sa stal MediaCom 02 - Modified: 2018-06-22 09:31:01 - Feat.: - Title: Cannes 2018: Práce, na které nezapomenete 03 - Modified: 2018-06-20 13:33:41 - Feat.: - Title: Cannes 2018: První vítězové Grand Prix 04 - Modified: 2018-06-20 06:42:18 - Feat.: - Title: Unilever se zavázal, že nebude pracovat s influencery, kteří si kupují followery 05 - Modified: 2018-05-17 08:38:42 - Feat.: - Title: Z vrcholu na perifériu? Zlaté časy končia, jeden z najznámejších festivalov potápa ignorácia
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 04:09