Všetko má svoju cenu. Aj dovolenka. Platí sa v prvý deň návratu do práce. V korporácii je účet dvojnásobne vyšší. O zvyškovú dovolenkovú náladu prídete už vo výťahu. Ak si ju chcete udržať a idete po požiarnom schodisku, neprežijete nástenky s firemnými heslami a už vôbec nie otvorenie mailu.
Opäť kolegovia
Vchod do budovy. Ak ste náhodou zvládli vstať a ísť do práce s pocitom oddýchnutia, tak vám to zvyčajne vydrží po prvý turniket sídla nadnárodnej korporácie. Pretože hneď ako uvidíte tváre svojich kolegov, spomeniete si, prečo ste sa tešili na dovolenku. Ak máte šťastie, tak vás odchytí nejaký demotivovaný spoluväzeň, ktorý na vás vyleje za vedro depresie. Zhrnie všetko, čo sa za vašej neprítomnosti stalo, tak, že máte chuť sa obesiť.
Ak však máte smolu a z nepozornosti vleziete do výťahu s premotivovaným polobláznom, či, ešte horšie, s niekým z personálneho, tak sa dovolenková nálada vytratí medzi prvým a druhým poschodím. Ten totiž zhrnie všetky novinky takým nadšeným spôsobom, že máte chuť obesiť jeho.
Alfa a omega
Open space. Čím viac sa približujete k vlastnej kóji, tým viac sa vzďaľujú už aj tak promilové zvyšky dovolenkovej nálady. A to i v prípade, že ste sa vyhli výťahom a šli radšej požiarnym schodiskom. Všade visia korporátne heslá, hodnoty, prípadne motivačné kolektivizačné bezduchosti. „Klient je alfa a omega našej práce“, „we are the champions“, ... doplnené vysmiatymi fotkami ľudí, ktorých ste nikdy nikde nevideli.
Nie je to prekvapením, skoro vždy ide o úlovky z fotobanky. A teda visia na nástenkách v IT korporácii i centrále banky. Inými slovami, bullshity, ktoré ste z psychohygienických dôvodov dokázali potlačiť už v prvý deň voľna, sa vám teraz vrátia. S dvojnásobnou neuveriteľnou intenzitou.
100 mailov
Mailová schránka. A v nej niekoľko stoviek neotvorených mailov a všetky majú označenie urgent. Vy síce viete, že polovica správ sú len výrony dôležitosti nepodstatných kolegov. A druhú polovicu tvoria úplné blbosti. No otvoriť ich musíte. Pretože sa môže napríklad stať, že počas dovolenky sa na vás niekto rozhodol delegovať svoje povinnosti. Plus zároveň je malé riziko, že niektorý z mailov je fakt urgent.
Obrana
Dezorientovaný a zdeprimovaný ešte musíte absolvovať posledný klinec do rakvy dovolenky. Teda brífing. To je typ mítingu, ktorý sa svojím názvom snaží slaboduchých oklamať, že ide o čosi krátke. Hneď na začiatok vás šéf oficiálne privíta z dovolenky a spýta sa, ako bolo. Vy máte dve možnosti. Porozprávate dve vety o tom, kde ste boli, aj keď viete, že to nikoho nezaujíma. A potom si sadnete a budete počúvať bežné bezduché tliachanice, ktoré vám nechýbali.
Alebo je tu druhá možnosť – pre korporátnych chrapúňov. Ak sa vás na začiatku brífingu spýtajú, ako bolo na dovolenke, zapojte notebook do projektoru a vyše hodinu ukazujte fotografie. Pri každej povedzte príhodu, ktorá sa k snímke viaže. Napríklad: „Túto mačku sme potom videli na výlete do… “ V jednom i druhom prípade sa podovolenkovej depresii nevyhnete. No po brífingu sa budú chcieť obesiť aj ďalší.