Ide o najvyššiu parfumérčinu, ktorá nie je založená na marketingu ani značke.
Do tejto skupiny patrí iba približne 200 svetových parfumérov, ktorí musia spĺňať veľmi prísne kritériá. Eva Škovranová, ktorá pracuje pod značkou 1907perfumerie, patrí do tejto vyberanej spoločnosti. Po prvom rade, ktorému sa podarilo dostať do prestížnych parfumérií, sú na svete ďalšie vône – a sú omnoho komplikovanejšie aj drahšie.
Prvý parfumový rad obsahoval 11 vôní. Všetkým sa okamžite podarilo preraziť na svetové niche trhy. Boli to jednoduché soliflóry, to znamená, že v nich prevládala jedna kvetinová zložka.
„Zdá sa mi, že nevytŕčala ani jedna. Francúzi napríklad kupovali niečo iné ako Španieli. Pamätám si, že v Paríži sa predal ako prvý Pepper, momentálne máme neustále vypredaný Cedar,“ hovorí parfumérka.
Zaujímavosťou bolo, že pred pár mesiacmi sa dve z týchto vôní začali vo veľkom falšovať. V Kuvajte sa objavili fejkové parfumy Vanilla a Jasmine. „Je jasné, že toto sú typické orientálne kvety, ale prečo si zobrať rovno našu 1907perfumeries? Nerozumiem tomu, odkopírovali celý príbeh, vizuál. Bolo to úsmevné, dúfam, že sa to už nezopakuje. No treba byť pripravený na všetko."
Príbehy vo flakóne
Do obchodov, ktoré sa špecializujú práve na niche vône a predávajú prvé parfumy z 1907, už prichádza nová kolekcia. Na začiatok ide o dva parfumy, ktoré sú omnoho zložitejšie.
„Toto je ďalší krok vo vývoji, museli sme si byť istí, že to zvládneme, aj preto trvala príprava až tri roky. Najdlhšie nám trvalo vymyslieť koncept.“ Každá vôňa z radu niche je totiž založená na príbehu, filozofii.
Niekoľko mesiacov pracovala s konceptom – život: „Malo to byť všetko okolo životných etáp, podtémy sme chceli navrstviť do flakónikov. Postupne mi však došlo, že to, čo sa skrýva v nás, je omnoho hlbšie ako život. Zmenili sme koncepciu a začali pátrať po tom, čo je v nás skryté, čo sa skrýva pod naším povrchom. A také sú aj tieto naše nové vône.“
Kolekciu nazvali Beneath the surface, čo v preklade znamená pod povrchom. „Všetci žijeme svoje životy, z ktorých časť ukazujeme a časť skrývame, nie sme ochotní všetko priznať a niekedy to nepriznáme ani sami pred sebou. Pod povrchom sa skrývajú naše vnútorné životy, a to je myšlienka celej našej kolekcie,“ opisuje Štefan Kopeščanský.
„Mon ame je pocitovka, ako šatka vo vetre. Je koncipovaná v jemnučkých vrstvách, odtieňoch. Je plnokrvná, no pôsobí vzletne. Genevieve je, naopak, staré tradičné francúzske meno. Parfum hovorí príbeh o žene, ktorá má niečo za sebou, je vyzretá, dôrazná, vie, čo chce a vie, že správne rozhodnutie je iba to, ktoré ju posunie bližšie k cieľu.“
Po parfumových príbehoch prichádzajú na rad čuchové vnemy, ktoré treba dať dokopy. Skladali, kombinovali a hľadali: „Pekne voňať je subjektívny pocit. Je to také isté ako s umením. Niekomu sa páči Mona Lisa, inému Picasso. Platí to pri jedle aj pri nichových vôňach. Je ťažké to opísať, treba ich jednoducho ovoňať. Nichové parfumy sú pre tých, ktorí majú skúsený nos a vedia si nájsť svoje špecifiká,“ tvrdí odborníčka.
Prvý parfum je zmesou navrstvených zložiek, z ktorých najvýraznejšou je iris. V druhom prevládajú výrazné aldehydy, ktoré začínajú bergamotom a končia kvetinovým buquetom.
„Mon ame je moderný a Genevieve je stará škola, návrat k poctivej parfumérčine, ktorá vládla v zlatom veku okolo roku 1920, keď vznikali najlepšie kúsky. Tie prežili dodnes, no prešli veľkou reformou a ani zďaleka nevoňajú tak, ako to bolo pôvodne."
A prečo to tak je? Kedysi si parfumy mohli dovoliť iba veľmi bohatí ľudia, boli určené pre panovníkov a ich rodiny, neskôr pre šľachtu, robotníci mohli o takomto luxuse iba snívať. Po francúzskej revolúcii dostali opäť glanc a boli prístupnejšie pre širšie vrstvy. Do parfumov sa dostala chémia a parfumérske dielne produkovali vône pre masy.
„Chémia je dostupná a lacná. V niektorých dnešných parfumoch sú použité už iba chemické zložky, žiadna prírodná. Aj v mojich parfumoch je chémia, bolo by naivné myslieť si, že sa to dá bez nej. No parfum by mal obsahovať aj prírodné zložky, ktoré majú neopakovateľné čaro, voňajú jednoducho inak, prírodné molekuly sa nedajú ničím verne nahradiť,“ vysvetľuje Škovranová.
Minimalistický a zlatý
Flakón je v parfumovom svete hotovou vedou. Dokáže upútať, mnohé sú až umeleckým dielom. Iné sú, naopak, jednoduché a nenápadné. „My sme si vymysleli zvláštnu fľašku, no netušili sme, aký boj nás čaká.
Chceli sme mať v skle vpálený keramický pásik a zlato. V týchto končinách to nedokázal urobiť nikto, nakoniec sme našli výrobcu až v Poľsku pri Baltskom mori.“
Flakón je veľmi čistý, jednoduchý, má dobový klasický tvar. Fleur de lis a pásik je z 12-karátového zlata. Vrchnák je poctivý, ťažký, celokovový. Prečo? Lebo vrchnák údajne rozhoduje, či treba brať parfum vážne:
„Aj pri veľkých nichových značkách platí, že len čo začnú šetriť na vrchnáku, treba zbystriť. Buď reformulujú alebo zlacňujú. Pri veľmi prečačkaných flakónoch môže ísť o snahu preraziť na arabské trhy, tam to majú radi,“ tvrdí skúsená parfumérka.
Zabudnite na predsudky
Potrebujete mať napísané na parfume, že je pre mužov alebo pre ženy? Ide vraj iba o zbytočný predsudok. „Nechcem vytvoriť ,šuflíček‘, parfumy sú pre každého, kto má otvorenú myseľ, každý nech nosí to, čo sa mu páči.“
Verí však, že s novými vôňami sa im podarí presadiť v Moskve. Rusi sú totiž veľkými fanúšikmi kvalitných parfumov a aj v Bratislave či v Košiciach tvoria dôležitú časť klientely. „Určite si trúfame na taliansky trh, je to najväčší nichový trh a tieto vône sú nepochybne konkurencieschopné,“ odhaduje.
Kopeščanský je presvedčený, že ľudia, ktorí ich prácu poznajú, určite nepochybujú o kvalite. „Je im jasné, že to myslíme vážne a nie sme tu na sezónu. Sú aj také značky, ktoré rýchlo vyletia, začnú chrliť jednu vôňu za druhou a aj rýchlo skončia. Ak je cieľom iba rýchlo vyprodukovať značku, predať ju a zarobiť, nie je to dobre. My to berieme ako celoživotné dielo.“
Niche na predaj
Veľké komerčné značky, ktoré kraľujú módnemu aj parfumérskemu biznisu, vo veľkom skupujú malých producentov. Trh s nichovými vôňami totiž v posledných rokoch stúpa a komercia na to dopláca. Podľa Škovranovej aj v týchto vodách sa pohybujú šikovní marketéri, ktorí vedia využiť biznisový potenciál.
„Len čo začína značka reformulovať, vyrába desaťtisíce či státisíce kusov, my ju opúšťame, dávame ju z nášho obchodu preč. Podľa nás to už prestáva byť niche. Je iba otázkou času, kedy sa značka prestane tváriť ako nichová, lebo už de facto patrí niekam inam.“
Príkladom môže byť známa tradičná ománska značka Amouage. Kedysi to bol produkt niche, dnes sa už majiteľ – ománsky štát tak ani netvári. Problémom býva aj odovzdanie firiem nastupujúcim generáciám, s čím sa momentálne borí španielska parfumérska značka, mimochodom, dvorný parfumér kráľovského dvora, Ramon Monegal.
Vyzerá to tak, že jeho deti prevzali marketing, firma produkuje viac kusov, nové vône a zväčšujú balenia. Dokážu majitelia týchto malých značiek odolať mámeniu peňazí? Niektorí áno, iní nie.
Najväčším hráčom na trhu je skupina LVMH – Moët Hennessy Louis Vuitton, ktorý vlastní množstvo komerčných značiek, ktoré si zdanlivo konkurujú. Táto spoločnosť nedávno kúpila aj jednu z najvplyvnejších nichových značiek Maison Francis Kurkdjian.
„V našom svete to spôsobilo veľké, veľké sklamanie,“ tvrdí Škovranová. Budúcnosť niche parfumových značiek v korporáciách je však neistá. Môžu fungovať ďalej, ako to bolo v minulosti.
Korporácie im dajú priestor a peniaze na rozvoj. Druhá možnosť je tá, že na začiatku budú zmeny minimálne a na prvý pohľad sa bude zdať, že všetko je tak ako to bolo predtým, ale krôčik za krôčikom budú noví majitelia žiadať vyšší zisk, rýchlejšie tempo predstavovania noviniek a kvalita môže ísť dolu.
Článok si môžete prečítať v magazíne prečo nie?!, ktorý je v pondelok 18.6.2018 vložený do Hospodárskych novín.