Zobrazovanie ľudských príbytkov sa datuje do čias, keď sa ľudia dostali z jaskýň a začali si stavať prvé obydlia (medzi najstaršími nálezmi nájdeme aj „3D modely“ pozn. red.).
Vizualizácie sídiel obyčajných ľudí, ale tiež inštitúcií a najmä palácov panovníkov mali pre podobu dnešných miest zásadný vplyv, píše YIT. Skôr, ako sa začalo stavať, musel architekt cisára presvedčiť, že práve do jeho nápadu sa oplatí zainvestovať zopár truhiel zlata.
A tu prichádzajú na rad veľdiela architektonickej kresby. Pozreli sme si ich výstavu na druhom poschodí viedenskej Albertiny.
Ako sa snívalo o bývaní pred 150 rokmi
Zaujímavosťou bola vizualizácia, ktorá súvisela so slávnou cisárovnou. Rakúsku cisárovnú a maďarskú kráľovnú Alžbetu Bavorskú alias Sissi vladárske povinnosti príliš nezaujímali. Omnoho radšej mala cestovanie, kvôli ktorému na dlhý čas opúšťala cisársky dvor aj svojho drahého manžela Františka Jozefa I.
Ten sa však so vzťahom na diaľku nedokázal zmieriť a tak to skúsil vyriešiť. Ako cisár s truhlami plnými peňazí. V lete roku 1881 poveril svojho obľúbeného architekta Carla Von Hasenauera, aby postavil vilu. Takú, z ktorej Sissi nebude chcieť odísť. Carl vytiahol kresbu, ktorú si schovával ešte od roku 1872.
Kresba obsahuje podobu a pôdorys paláca s pavilónmi. Nesie sa vo francúzskom štýle, pre ktorý sú typické lodžie. Narúšajú jednoliatu fasádu a dodávajú jej hĺbku. Tri časti stavby vystupujú do popredia.
Spolu so striedaním farieb a rôznorodými dekoráciami má tak architektúra rytmus a dynamiku. Pergoly a verandy s drevenými konštrukciami podčiarkujú vidiecky charakter vily. Vizualizácia z 19. storočia ukazuje stavbu v kontexte svojho okolia.
Z architektonického a technického riešenia robí miesto, o ktorom človek môže snívať, aj keď ešte nestojí. A Sissi sa do neho naozaj zamilovala. Keď v roku 1886 vilu dokončili, označila ju za „palác snov“.
No aj keď v ňom cisársky pár trávil niekoľko dní až týždňov každý rok, Sissi sa svojej cestovateľskej vášne nevzdala a nakoniec pri nej aj prišla o život.
Architektonické vizualizácie ako umelecké diela
Po Sissi sme sa pohli ďalej. Výstava veľdiel architektonickej kresby viedenskej Albertiny zabrala len polovicu druhého poschodia, prechádzkou po vile sme ale strávili oveľa viac času, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
60 kresieb ukázalo tri hlavné spôsoby zobrazenia architektúry – zvislý a priečny rez a tiež horizontálny pohľad. Úradné budovy, rezidenčné sídla, ale aj mosty, fontány a monumenty, ktoré na základe kresieb a plánov vznikli, ukazuje v novej perspektíve.
Pri stavbách, ktoré sú ešte len na papieri alebo rozostavané, sú vizualizácie to najdôležitejšie, čo rozhoduje o ich výstavbe aj o tom, kto si bývanie v nich kúpi. Ktovie, možno o pár storočí budú obrázky stavieb ako STEIN2, NUPPU alebo Pradiarne visieť na nejakej podobnej výstave.
Jedna prebieha aj v Bratislave. V týchto dňoch ponúka kúsok výstavnej architektúry. SNG v Esterházyho paláci predstavuje tvorbu Friedricha Weinwurma, predstaviteľa architektonickej avantgardy, ktorý dal hlavnému mestu napríklad Novú dobu (nie je len zastávka MHD) – ikonický blok obytných budov v Novom Meste.