Dodávatelia luxusného tovaru môžu svojim autorizovaným distribútorom zakázať predaj svojich produktov cez internetové trhovisko, ako je Amazon alebo eBay. Rozhodol o tom Súdny dvor Európskej únie.
Luxusné značky podľa neho majú právo vybrať si, kto predáva ich produkty, aby si ochránili svoj imidž a exkluzivitu, a tým, že spotrebiteľom obmedzia voľbu, neporušujú pravidlá hospodárskej súťaže.
Súdny verdikt sa týka sporu nemeckej pobočky firmy Coty, medzi ktorej značky patria Marc Jacobs, Calvin Klein a Chloé a nemecká maloobchodná spoločnosť Parfümerie Akzente, ktorá predáva tovar firmy Coty na internetových stránkach, hoci tá s tým nesúhlasí.
Predpokladá sa, že rozhodnutie sa stane precedensom, čo je dôležité najmä pre európske spoločnosti, ktoré sa na svetových predajoch luxusného tovaru podieľajú 70 percentami.
Oponenti poukazujú na to, že obmedzenie predajov ide proti hospodárskej súťaži a bude mať negatívny dopad na menších podnikateľov. V tomto duchu vyzneli dva obdobné prípady v Nemecku, kde sa v posledných rokoch protimonopolný úrad vyslovil proti veľkým značkám.
Spoločnosti Adidas a Asics prinútil, aby obmedzenie online predaja stiahli, s odôvodnením, že online platformy sú rozhodujúce pre malé a stredne veľké firmy aj pre spotrebiteľov.
Úrad dospel k záveru, že zákaz predaja cez také weby, ako je Amazon a eBay, má za cieľ kontrolu cien. Súčasne koncentruje predaj do rúk výrobcov a niekoľkých veľkých firiem a poškodzuje menších obchodníkov.
Nemecký protimonopolný úrad teraz poznamenal, že jeho verdikty sa netýkali luxusných značiek. "Tento rozsudok stanovuje zásady pre EÚ ako celok. Nemecko sa bude musieť prispôsobiť európskej judikatúre a prijať tento druh reštrikcií, ak nebudú v rozpore s legislatívou hospodárskej súťaže," uviedol úrad podľa agentúry Reuters.