MF DNES zistila, že chystaná rekonštrukcia Václavského námestia v Prahe získala rozhodujúce povolenie. Projekt Jakuba Ciglera na svoje uskutočnenie čakal 12 rokov.
Diskusia o podobe námestia končí, "Václavák" bude nakoniec bez električiek. Rozšíria sa chodníky, pribudne zelene a ubudne áut. "Územné rozhodnutie k revitalizácii spodnej časti Václavského námestia v úseku Na Příkopě - Vodičkova nadobudlo právoplatnosť a je vykonateľné," potvrdil starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.
Centrum spoločenského života
Zmeny najviac ocenia chodci, chodníky sa rozšíria o štvrtinu až na 17 metrov. Na námestí tiež bude menej parkovacích miest. V dolnej časti ich zmizne sedem desiatok, zostane menej ako dvadsať. Asfalt nahradí štiepaná žulová dlažba.
Na strane námestia, kde je palác Koruna, pribudne ešte jeden rad stromov. Lipy, na ktoré sa občas niekto sťažuje, že lepia, doplnia platany. Novo sa tu objavia vodné trysky a fontánky. Počíta sa tiež s tým, že susedné ulice Jindřišská a Vodičkova už nebudú prejazdné.
Podľa primátorky Adriany Krnáčovej je rekonštrukcia nutná. "Teraz budeme čakať na vydanie stavebného povolenia, ale nejaké čiastkové práce by mohli prebiehať už teraz. Verím, že na budúci rok začneme stavať," potvrdzuje. "Václavák" dnes podľa nej neplní svoju funkciu, po novom má byť centrom spoločenského života.
Radšej rampy ako nič
Ciglerov návrh zvíťazil v súťaži usporiadanej radnicou Prahy 1 už v roku 2005. Jeho pôvod je dokonca ešte starší, prešiel niekoľkými úpravami. "Projekt vznikol v časoch, keď bol Václav Havel na Hrade a Jan Kasl pražským primátorom. Chceli sme dať vedieť, že sa niečo deje, že sa v Prahe niečo mení. Je to symbolická vec," uviedol o projekte Jakub Cigler.
Dôležitú pečiatku projekt dostal po vysporiadaní mnohých pripomienok. Najviac výhrad sa týkalo novej dvojitej aleje. Klubu Za starú Prahu vadilo, že kazí priehľady námestím, niektorým aktivistom nevoňali platany. Majitelia hotelov upozorňovali na potrebu úprav kamerového systému. Dnešné kamery neuvidia pod stromami.
Najväčšou prekážkou však bola plánovaná, niekoľko desiatok metrov dlhá rampa, ktorou sa má v budúcnosti vchádzať do podzemného parkoviska. Je zatiaľ zadláždená a zasypaná, otvorená bude až po vybudovaní garáží vo vnútrobloku. Je akýmsi záväzkom pražského magistrátu, že tu raz developer susedného komplexu môže garáže vybudovať. Pamiatkárom vadilo, že rampa "rozpoltí" námestie. Ich záporné rozhodnutie však na začiatku tohto júla zrušilo ministerstvo kultúry. "Je lepšie urobiť námestie s rampami ako neurobiť nič alebo nechať autá na povrchu," uviedol Cigler.
Plán mesta však nie je dokonalý. Projekt počíta zatiaľ len s obnovou spodnej časti námestia. Tiež nie je jasné, ako to bude s legendárnymi stánkami s klobásami. Posledný návrh ich podoby pamiatkári odmietli. Zatiaľ sa tiež nepočíta s návratom električiek na Václavské námestie, čo pred rokmi bol tiež jeden zo zvažovaných variantov.