StoryEditor

Auto budúcnosti v testoch nesklamalo

28.09.2005, 00:00

Po 38 dňoch jazdy dorazil do portugalského Cabo da Roca, najzápadnejšieho bodu európskeho kontinentu, prototyp HydroGen3, poháňaný palivovými článkami. Postavili ho podľa úspešného veľkopriestorového modelu Opel Zafira. Vytrvalostná jazda dokázala schopnosti alternatívneho systému pohonu, veď automobil prešiel počas 38 dní celkovo 9 696 km naprieč 14 štátmi Európy.
Odvážny projekt odštartovali na severe Nórska v Hammerfeste a po dojazde do cieľa v Portugalsku HydroGen3 takmer dvojnásobne prekonal dosiaľ platný diaľkový rekord auta poháňaného palivovými článkami. No predovšetkým preukázal spoľahlivosť technológie vodíkových palivových článkov a jej schopnosť nasadenia v bežnej prevádzke. Veď počas vytrvalostného maratónu prešiel v priebehu necelých šiestich týždňov toľko, koľko mnohí európski vodiči neprejdú za celý rok.
O tom, že konštruktérom GM a Opel sa podarilo dotiahnuť technológiu palivových článkov do štádia bezproblémovej praktickej využiteľnosti aj v sériovej produkcii, svedčí najmä fakt, že prototyp HydroGen3 zdolával počas maratónu jednotlivými krajinami rôznorodé podmienky: rýchle diaľnice, vysokohorské sedlá, cesty najrôznejšej kvality, pričom teploty sa menili v širokom rozmedzí 35 °Celzia. HydroGen3 sa skvelo vyrovnal s meniacimi sa podmienkami a počas dvadsiatich etáp nemusel ani raz zastaviť pre nejaký nečakaný technický problém. Mechanici, ktorý rekordný prototyp sprevádzali, nemali veľa práce -- po celý čas putovania naprieč Európou iba na štarte nainštalovali najnovšiu verziu riadiaceho softvéru, postupne vymenili päť teplotných snímačov a dvakrát menili parkovací mechanizmus.
Pri zastávke v polovici cesty plánovane vymenili vo vývojovom centre palivových článkov GM Fuel Cell Activities v Mainz-Kasteli celú súpravu vodíkových palivových článkov. Až na tieto maličkosti prebiehala vytrvalostná jazda experimentálneho prototypu úplne bez problémov.
V úlohe testovacích jazdcov sa na maratóne zúčastnilo 23 popredných motoristických novinárov z 15 štátov Európy, pričom nechýbali ani publicisti z USA.
HydroGen3 poháňa elektromotor s výkonom 60 kW/82 k, ktorý napája elektrický prúd zo súpravy palivových článkov, zásobovaných skvapalneným vodíkom. Ten je uložený priamo v aute v špeciálnej nádrži. Výkonný elektromotor, poháňajúci predné kolesá, dokáže HydroGen3 rozbehnúť z 0 na 100 km/h za 16 s, maximálna rýchlosť experimentálneho auta je 160 km/h.
Zásobovanie prototypu HydroGen3 vodíkom počas takmer 10 000 km dlhej cesty Európou zabezpečovala mobilná plniaca stanica, uložená na prívese nákladného automobilu. Vlastné plnenie palivových článkov vodíkom počas cesty trvalo vždy len asi štyri minúty, čo je čas, ktorý možno porovnávať s naplnením nádrže klasického automobilu benzínom alebo naftou na bežnej čerpacej stanici.
V čase dramatického rastu cien konvenčných palív budí projekt auta poháňaného vodíkovými palivovými článkami mimoriadnu pozornosť nielen odborníkov a vedcov, ale aj najširšej laickej verejnosti. GM a Opel sa palivovým článkom venujú systematicky už dlhé roky a do ich výskumu a vývoja investovali už viac ako miliardu dolárov. Cieľom snaženia špecialistov GM a automobilky Opel je vyvinúť do roku 2010 pohonný systém s vodíkovými článkami, ktorý by sa cenou, výkonmi, spoľahlivosťou a životnosťou vyrovnal moderným spaľovacím motorom.
"Iba vtedy, ak sa nám podarí zaviesť technológiu vodíkových palivových článkov do veľkosériovej výroby, budeme môcť ťažiť zo všetkých jej výhod, a najmä znížime závislosť od konvenčných ropných palív," tvrdí Larry Burns, viceprezident spoločnosti General Motors zodpovedný za výskum, vývoj a plánovanie.
General Motors Corporation je najväčším svetovým producentom automobilov, ktorý po celom svete zamestnáva vyše 325 000 ľudí. Spoločnosť, založená v roku 1908, je globálnym automobilovým lídrom od roku 1931. V súčasnosti má GM svoje výrobné závody v 32 krajinách sveta, vyrábané autá sa predávajú v 192 krajinách sveta. V roku 2003 predal koncern General Motors takmer 8,6 milióna osobných a úžitkových automobilov, čo predstavuje asi 15 % svetového trhu s automobilmi. Na výskume a vývoji palivových článkov pracuje v rámci koncernu GM v USA, Japonsku a v Nemecku asi 600 špecialistov, združených do centra GM Fuel Cell Activities.

menuLevel = 2, menuRoute = style/autosalon, menuAlias = autosalon, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. november 2024 00:35