Rio 2016 - olympijské hryReuters
StoryEditor

Vec prestíže alebo ekonomická samovražda? Olympiáda dokáže krajinu zruinovať

06.08.2016, 18:45
Nie každá krajina si olympijské hry môže dovoliť. Brazília na to mala, teraz ju však trápia ekonomické problémy a recesia.

Možnosť zorganizovať olympijské hry, či už letné alebo zimné, je vždy vecou prestíže. Krajina, v ktorej sa olympiáda koná, sa aspoň na chvíľu dostáva do povedomia celého sveta. Prípravy a finančná stránka podujatia je však pre súčasné dejisko olympiády, brazílske Rio de Janeiro, priveľkým „sústom“. „Rozpočet na olympiádu bol už niekoľkokrát natiahnutý, čo vzhľadom na súčasnú recesiu v Brazílii nie je vôbec vhodné,“ tvrdí Boris Tomčiak, analytik spoločnosti Finlord.

Štát Rio de Janeiro sa zaraďuje medzi najchudobnejšie regióny Brazílie. Olympiáda, ktorá stojí viac ako 11 miliárd dolárov, sa tak môže na tamojšej ekonomike ešte dlho neblaho prejavovať. Olympiáda v Riu však nebude zďaleka najdrahšou. Čínsky Peking vynaložil na toto podujatie pred ôsmimi rokmi 40 miliárd dolárov. Tamojšia vláda si to však mohla dovoliť. To sa nedá povedať napríklad o Aténach. „Olympiáda v Grécku bola nezvládnutá z ekonomického hľadiska a označuje sa ako jeden z dôvodov tamojšej krízy,“ tvrdí Ján Jursa, analytik spoločnosti Capital Markets. Väčšina športovísk, ktoré v Aténach po olympiáde zostali, neustále chátra, pretože nemajú ďalšie využitie.

Problémom nie je to, že by Medzinárodný olympijský výbor nepreveroval kandidátske krajiny, ktoré chcú hry uskutočniť. Na vine je dlhý čas, ktorý trvá od vyhlásenia miesta konania hier až po samotnú olympiádu. V prípade Ria to bolo takmer sedem rokov. „Najväčšie problémy sa tu začali až v roku 2014. Korupčná kauza v Petrobrase, politický kolaps a následný pád do recesie,“ vymenoval problémy Jursa.

A to možno Brazíliu aj tak považovať za najsilnejšiu ekonomiku Južnej Ameriky. „Ak by sa malo vždy posudzovať ekonomické hľadisko, tak by sa hry konali len v Severnej Amerike, v západnej Európe, v Číne a v Japonsku. Väčšina krajín nemá na to, aby usporiadali takú pompéznu zábavu, aká sa z olympijských hier v poslednom období stala,“ uzatvára Tomčiak.

Olympijské hry v Riu v číslach a faktoch
1. olympijské hry na území Južnej Ameriky
27. hry v moderných dejinách
11 239 atlétov sa zúčastní na hrách
207 krajín bude prítomných
28 druhov športov
2 úplne nové športy – golf a rugby
40 dolárov je cena najlacnejšieho lístka
3 000 dolárov stojí najdrahší lístok
7 miliónov lístkov bolo k dispozícii na predaj

Športoviská
37 športovísk bude dohromady k dispozícii
19 športovísk stálo už predtým, zvyšné sú novostavby
8 športovísk bude len dočasných

Olympijská dedina
53 hektárov je jej celková rozloha
31 budov sa v dedine nachádza dohromady
25 minút je olympijská dedina vzdialená od hlavných športovísk
18 000 postelí v 10 060 izbách je k dispozícii pre športovcov a ich sprievod

Financovanie
11,1 miliardy dolárov je suma vynaložená na olympijské hry v Riu
7,1 miliardy dá brazílska vláda
1,9 miliardy hradí Medzinárodný olympijský výbor
2,1 miliardy prispejú ďalšie organizácie a sponzori

13,9 miliardy dolárov stálo zorganizovanie olympiády v Londýne v roku 2012
40 miliárd stálo čínsku vládu zorganizovanie hier v Pekingu v roku 2008
15 miliárd museli Gréci vynaložiť na olympiádu v Aténach v roku 2004

Najväčší sponzori
Coca-Cola: jeden z najväčších sponzorov bude mať na starosti distribúciu nápojov pre športovcov, ale aj pre verejnosť. Coca-Cola sponzoruje všetky olympiády od roku 1928.

Atos: technologická spoločnosť sa na olympiáde zaoberá digitálnymi technológiami a ich zabezpečením. Cez túto nemecko-francúzsku spoločnosť sa uskutočňujú aj medzinárodné platby.

Bridgestone: popredný výrobca pneumatík je sponzorom olympiád už dlhodobo. Okrem produktov z gumy vyrába aj športové príslušenstvo a bicykle.
McDonald’s: na prvý pohľad táto sieť fastfoodov na športové podujatia nepatrí. Olympiádu však McDonald’s podporuje už od roku 1968. Distribuuje jedlo nielen pre športovcov, ale aj pre hostí na podujatiach.

Samsung: technologická spoločnosť sa na organizácii olympiád podieľa od roku 1988. Jej úlohou je starať sa o televízne prenosy, veľkoplošné obrazovky a ďalšie technologické záležitosti.

Bradesco: najväčší brazílsky sponzor sa zaoberá bankovníctvom a financiami.

01 - Modified: 2024-11-15 20:00:00 - Feat.: - Title: Tam, kde oddychovala šľachta: Spoznajte región Dolného Rakúska vzdialený len dve hodiny od slovenských hraníc 02 - Modified: 2024-11-15 18:40:00 - Feat.: - Title: Chcú od žiakov viac pohybu, no telocviční niet. HN hovorili s riaditeľmi škôl, kde cvičia deti v zime 03 - Modified: 2024-11-12 09:49:49 - Feat.: - Title: FOTO Extrémne premeny s extrémnym Palim: Manželka ho obézneho nechce 04 - Modified: 2024-11-08 14:40:56 - Feat.: - Title: Dominika Cibulková už schudla 20 kíl. Manželovi sa páči stále viac: „Bola som taká teta," hovorí 05 - Modified: 2024-11-05 14:55:07 - Feat.: - Title: TIPOS sa stal generálnym partnerom slovenského biatlonu
menuLevel = 1, menuRoute = sport, menuAlias = sport, menuRouteLevel0 = sport, homepage = false
22. november 2024 07:19